trompet.nl > forum > Toon onderwerp - alternatief JK 10 1/2D exclusive
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2009 16:10 

nu we het toch over mondstukken hebben...
was dit voor mij de aanleiding om toch weer even mijn oude Bach 3C uit de trompetkoffer te vissen.

en wat blijkt....met dezelfde kracht als op mijn DW 5X speel ik veel harder zuiverder en makkelijker.

nu heb ik even het advies van een deskundige nodig.
is dit een soort beginners ervaring. een ander mondstuk dus lekkerder spelen en straks weer over??
moet ik het mondstuk weer een nieuwe kans geven vanwege het gevoel en sound??

wat is het verschil tussen een DW5X en een Bach 3C want ik heb de ballen verstand er van :lol:

greetz Corné

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2009 17:12 

Eigenlijk moet dit alles verplaatst worden naar mondstukken maar goed.
Ik heb al geruime tijd een Bach 3C en ik heb heel toevallig van Wick wel eens de 4X geprobeerd. De verschillen tussen de Wick 5X en de Bach 3C zijn aanmerkelijk, ze lijken niet op elkaar.
De 5-mondstukken van Wick zijn allemaal 16 mm, de 3 tjes van Bach zijn officieel dacht ik 16.30 maar in de praktijk kunnen ze wel wat groter zijn, vooral de oudere modellen.
De X'jes van Wick hebben een redelijk brede rim, beter dan die van de 4B en 5B voor cornet. Verder is natuurlijk het belangrijkste verschil dat de 5X een erg ondiepe cup heeft, het is een beetje gebouwd voor hoog- en leadblazen lijkt me. De 3C van Bach is een erg allround mondstuk, heel geschikt om etudes op te blazen, de C-cup van de 3 is ondieper dan die van b.v. de 7C, op zich heel vreemd maar de maten van Bach wisselen nou eenmaal met de jaren. De bore (throat) van de Bach is aanmerkelijk kleiner dan die van de Wick, maar Bach doet dat altijd wel een beetje, ik geloof dat de (oorspronkelijke) bedoeling was dat je ze zelf maar uit moest boren als je groter wilde. Allebei de mondstukken hebben een wat grote backbore, een van de redenen dat de Bach bij mij reserve staat. Ik heb zelf wat meer weerstand nodig. Overall vind ik de Bach 3C een goed mondstuk maar hij heeft de neiging wat klassiekachtig te klinken, een beetje steil, maar dat kan (zeker) ook aan mij liggen. De trompetmondstukken (en trouwens ook de cornet-) staan niet zo erg goed aangeschreven om diverse redenen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur