trompet.nl > forum > Toon onderwerp - enige moeite om de ....E....te blazen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2009 11:28 

pokeren levert je als je geluk hebt, wel genoeg geld op om een nieuwe toet te kopen.... 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 10:55 

Maar pokeren kost zo veel tijd dat ik het trompetspelen (voor zover ik daar wat van kan)inmiddels weer zou verleren...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2009 19:15 

Geer heeft het goed begrepen. Het gaat hem in de door mij vermelde zin om de benaming die niet klopt en niet om de inhoud. Maar ik had het toch over de benaming. De voorkeursgreep voor de Bes2 is met ventiel 1 omdat de Bes2 los, met gebruikmaking van de zevende harmonische, ofte wel de zesde boventoon, te laag is. Ik geef toe dat de zin ook verkeerd begrepen kan worden maar als er in een bewering een fout staat dan is de bewering fout ook al staat er ook iets in dat goed is.

Ooit de Wereldreis van Bulletje en Bonestaak gelezen? De beide jonges krijgen les van de Bootsman die streng is maar ook van een grapje houdt. Hij vraagt aan de jongens: Wat moet je zeggen? Zeven en vijf is dertien of zeven en vijf zijn dertien? Bulletje zegt meteen: Zeven en vijf is dertien. Fout, fout, fout zegt de Bootsman en vraagt wat Bonestaak ervan vindt. Bonestaak zegt daarop: Zeven en vijf zijn dertien. Ook fout sufferds, zegt de bootsman want zeven en vijf is twaalf.

Nu geeft de Bootsman ook trompetles en vraagt aan de jongens: Wat is juist? Je moet de Bes2 met ventiel 1 spelen omdat de zevende boventoon te hoog is of omdat hij te laag is? Hoe het verder afloopt kunnen jullie wel bedenken.

Profiel  

Berichttitel: Re: enige moeite om de ....E....te blazen
BerichtGeplaatst: 26 mei 2009 09:39 

frand schreef:
hallo ik ondervind tijdens mijn studie problemen om de E op de vierde regel te blazen
ik ben sinds 2 weken bezig om de E te verwerken in mijn studie
ik bouw het rustig op vanaf de G alles loopt lekker tot aan de E
komt er gewoon niet zuiver uit

wie kan er wat over vertellen wat ik moet doen zodat ik deze noot ook lekker zuiver kan blazen
mijn dank is groot als ik wat bruikbare tips zou mogen ontvangen

met mijn lessen ben ik nu aangekomen om de E op de vierde regel van de notenbalk te gaan blazen
ik speel nu 11 maanden en ik doe op het gemakje mijn lessen doornemen
pas als het goed ga , ga ik pas weer een stapje vooruit

groetjes frand

Frand, wat ik denk, is dat jezelf nog wat ontwikkeling nodig hebt omdat je nog niet zo lang bezig bent, als je hoger gaat spelen, moet je zorgen dat je een sterker emboursure hebt, probeer dus goed in te spelen, en wat bij mij erg goed hielp om goed stemmend en met de goede ademsteun te spelen, was "The Buzzing Book" goede buzz oefeningen die steeds een stapje hoger gaan.

suc6

PS Ik denk dat Frand geen *** heeft aan boventonen e.d. en dat de essentie van de vraag daardoor weg is.

Profiel  

Berichttitel: boventonen
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009 14:59 

Ik wil hier ook even een duit in het zakje doen!
Omdat ik bij het lezen erg van dit topic genoten heb :D
Heerlijk al die getallen achter de komma :twisted:

Maar ff praktisch gezien:

Als je met 4 goede trompettisten op goede trompetten speelt goed afgestemd hebt en dan een C akkoord speelt (c1, g1, c2, en e2) dan zou het m.i. het best moeten stemmen als iedereen alles los speelt. Zelfs zuiverder als op de piano.
Speel je echter een E akkoord (e1, gis1, b1, e2) dan zal het akkoord m.i. makkelijker zuiver zijn door de e2 met 1e en 2e ventiel te spelen.

m.a.w. als je een natuurtonenreeks op je trompet speelt en de e2 klinkt niet te laag ten opzichte van de piano, heb je wellicht een valse trompet.

Gr. André

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur