trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Malte Burba
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 aug 2009 12:43 

Haha, na 6 maanden spelen nog steeds last hiervan? Ik denk dat ongeveer alle trompettisten op aarde nog steeds keihard moeten werken om het hierboven staande verhaaltje te kunnen blijven toepassen.. Dit is juist de hele moeilijkheid van het trompetspelen in mijn optiek..[/quote]

Ja daarom dat ik er ook een beetje mee lachte hoor. Maar er zou toch al iets verbetering moeten zijn, dat is de frustratie. En ik speel ongeveer 18 jaar nu, heb alleen de laatste 5 jaar stilgelegen, dus ik had gedacht dat het wel snel terug zou komen, niet dus. Toch bedankt voor je bijdrage ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 aug 2009 12:44 

seller schreef:
Ik ben dit nu 2 weken aan het toepassen en ik moet zeggen er verandert nog niet veel. Misschien dat ik de oefening dan toch fout doe? De druk op de lippen neemt toch een beetje toe als je in de hoogte gaat niet? Of is het de bedoeling dat ik de G2 op dezelfde manier (dus met zelfde druk, spanning lippen,....) speel als de G1?

Je zult nooit een G2 spelen met dezelfde lipspanning/ademsteun als de G1. De lipspanning moet toenemen als je hoger in het register gaat spelen. Daardoor moet de ademsteun ook toenemen om de stijvere lippen aan het vibreren te krijgen. Maar dit zijn kleine en nauwelijks bewust waarneembare verschillen als je het goed doet.

seller schreef:
Straf dat ik na 6 maanden spelen hier nog altijd problemen mee heb, ik word er een beetje weemoedig van, misschien dat trompet dan toch niets meer is voor mij ;-)

Uithouding en hoogtebereik is iets wat je alleen maar op peil houdt door dagelijks te trainen. Dat moet ik ook elke dag anders zakt mijn nivo ook snel naar beneden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2009 12:01 

Ook ik ben na een langjarige afwezigheid een jaar of vier, vijf geleden uit het niets weer op trompet begonnen . Zelf heb ik m.n. James Thompson (the buzzing book) gebruikt en gebruik dat nog steeds, zit een beetje in de Stamp-school, maar dan niet meteen vol de hoogte in zeg maar. Maar het meeste heb ik gehad aan trompetlessen bij een docent die mijn adembeweging en luchtstroom aanpakte. Daar begint het m.i. Plus voor jezelf een absolute focus op de klank. Als het niet mooi is en lelijk en gespannen klinkt: terug naar de basis = je adembeweging en dan de hoge noten maar even de hoge noten laten.

Vroeger speelde ik strak elke dag een uur of anderhalf. Die drang heb ik losgelaten. Beter een dag van 20 minuten gefocust en ontspannen de basisoefeningen doen dan daarna nog een halfuur niet-meer-helemaal -ontspannen doordrammen op lastige etudes of hoge noten. Dat typische studeerwerk op etudes of hoge noten doe ik eigenlijk maar één of twee keer per week (wat natuurlijk eigenlijk wel een keertje vaker zou moeten, maar daarvoor ontbreekt me de tijd) en soms zelfs een week niet - ik zou wel vaker willen, maar dat ga ik alleen doen als ik het ontspannen en met voldoende tijd ter beschikking kan doen.

De oefening die Erik geeft is volgens mij heel ideaal, maar ga alleen tot g2 door als je die noot ontspannen kunt bereiken. Anders dezelfde oefening maar doen van e1 tot e2, of zelfs beginnen op d1 of c1. Volgens mij, als je elke dag ontspannen kunt oefenen, zou je per 1 of twee weken een halve toon in ontsnannen bereik moeten kunnen halen (maar let op: niets moet). Pas geleden werd hier op de site verwezen naar takata trumpet (www.takata-trumpets.com), met een assessment-oefening waarmee je kunt bepalen op welke hoogte je je zou moeten richten en welke basisoefeningen je daarvoor kunt gebruiken. Volgens mij een absolute aanrader.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur