trompet.nl > forum > Toon onderwerp - oefenen met improvisatie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2009 09:23 

Er zijn diverse manieren van improviseren. Luisteren naar de akkoorden die gespeeld worden door de ritmesectie en proberen om iets te spelen wat daar bij past is één manier. Maar deze manier werkt voor mensen die geen ervaring hebben met improvisatie alleen als de akkoordwisselingen erg voor de hand liggen. Bij complexe akkoordwisselingen, zoals in moderne jazzstukken steeds meer gebruikt worden, zal men tijdens het improviseren de akkoorden moeten volgen en dus akkoordenschema's moeten kunnen lezen. Hiervoor is kennis van de opbouw van akkoorden en toonladders nodig. Er is veel literatuur beschikbaar waarin dit allemaal uitgelegd maar ik heb voor contrabas een notitie geschreven waarin de opbouw van de belangrijkste akkoorden wordt uitgelegd. Deze notitie kan gratis bij mij aangevraagd worden maar is ook te vinden op de website van Philip Baumgarten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2009 11:02 

Ik ben zelf beginner op het gebied van improvisatie. Wat ik fijne boeken vindt zijn de boeken ' Approaching the Standards' van Willie Hill. Hier krijg je ook een cd bij met ritmesectie. In de boeken zijn de standards uitgeschreven, vind je een uitgeschreven (en een niet-uitgeschreven) voorbeeldsolo, en soloschema's en accoorden die je kunt gebruiken om te improviseren. Je kunt deze boeken vinden bij Bol.com of bij Amazon.com.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 10:48 

Ik zou band in a box downloaden. Op www.btjunkie.org ff opzoeken en downloaden via utorrent of limewire.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 14:05 

Indien je akkoorden kunt lezen maar je altijd de tel (en dus de draad) kwijt geraakt in je schema raad ik je aan om "niet meer te tellen" (Klinkt vrij cru want je moet uiteraard nog het minimum aan maten tellen) maar door te luisteren de opeenvolging van je schema bij te houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 07:04 

Hier een leuke website vol met ideeën voor inprovisaties:

http://jazztrumpetlicks.com/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur