Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Adriaan Kragten
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 okt 2009 11:42 |
|
Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12 Berichten: 285 Woonplaats: Sint-Oedenrode
|
|
Uiteraard ben ik het niet eens met de uitspraak van Delano dat mijn oefening "84 kwarten" alleen nuttig is voor basgitaristen die nog NOOIT (in hoofdletters nog wel) een basgitaar hebben vastgehouden. Aangezien dit een panel voor trompettisten is zal ik me verder niet tegen deze bewering verdedigen omdat ik dan van anderen weer te horen zal krijgen dat de discussie niet relevant is voor het besproken onderwerp.
Laten we ons dus beperken tot trompettisten. Ik heb al gezegd dat de oefening voor trompettisten helemaal niet gemakkelijk is. Ieder die de oefening zal proberen uit te voeren zoals ik hem bedoeld heb (dus uit het hoofd, in een redelijk tempo en met improvisatie op het gegeven akkoordenschema) zal daar achter komen. Het is aan te raden om de gehele oefening te programmeren in een key board en hem dan eerst langzaam te laten afspelen. Je kunt hem ook zo programmeren dat elk akkoord twee maten in plaats van één maat duurt.
Bepaalde delen zijn gemakkelijk maar op een gegeven moment kom je, in voor een trompet ongebruikelijke toonaarden en dan zullen zeker de meeste amateurs onder ons het spoor bijster raken. Maar als je de oefening op den duur wel kunt uitvoeren dan heb je de theoretische kennis van majeur toonladders en majeur akkoorden pas werkelijk geïntegreerd in je bewustzijn. En dit heeft een groot praktisch nut voor mensen die improviseren omdat er nogal wat nummers zijn waarin de modulaties, zoals die in mijn oefening voorkomen, gedeeltelijk gevolgd worden.
|
|
| Omhoog |
|
 |