L J schreef:
Antoni Hopmann schreef:
Er zijn zelfs gevallen bekend,dat het heel moeilijk werd om in het hoge register te blazen. Mijn tandarts, die wist dat ik trompet speel, had aan een half woord genoeg.
Ik ben nog steeds benieuwd wat voor speciaals jouw tandarts heeft gedaan, toen hij hoorde dat je trompettist was...

Ik ook. Kan me nog eens van pas komen.
Feit is, dat de embouchure (spieren) aangepast moet worden op de nieuwe situatie. Dit kost nou eenmaal enige tot veel (studie) tijd. Vooral als je vanwege de brackets toch al niet veel, pijnvrij en vooral niet hoog(vanwege teveel druk op je toch al gevoelige en losstaande tanden) kunt blazen.Voor de meeste muzikanten dus onwenselijk.
Met enkel scheve tanden kun je makkelijk honderd worden. Schoon en gezond houden is wel een stuk lastiger omdat je vaak moeilijk met flosdraad of een rager tussen de tanden kan komen. Problemen in het gebied rond je tandwortel (parodontitis) is tegenwoordig een van de grootste veroorzakers van tandverlies. Om deze en andere toekomstige problemen te voorkomen, kan een (uitneembare) beugel best een duurzame oplossing zijn met helaas tijdelijk ongemak.