trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beginner.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2010 14:06 

dudo schreef:
hoi intussen speel en volg ik al 2 maanden les
heb ik een trompet van de fanfare( volt ((geen topinstrument maar het is een begin))
en een bach 1.5 (ofzoiets)

nu vroeg ik me af of mensen bladmuziek hebben staan op pc (pdf ofzo) met gemakelijke herkenbare muziek op?

mvg Dudo

Hoi Dudo, leuk om te horen dat je doorgezet hebt door er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan en nu dus in een fanfare speelt!

Wat je vraag m.b.t. bladmuziek betreft zou je ook eens naar de bibliotheek kunnen stappen. Daar kun je bladmuziek lenen en misschien zelfs kopiëren (ik weet niet hoe dat juridisch geregeld is in België)
Voorts kun je misschien op internet 'rechten vrije' muziek vinden, die bijvoorbeeld is uitgegeven onder de 'creative commons' licentie of iets vergelijkbaars.

Suc6 met je zoektocht en veel trompetter plezier!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2010 17:32 

Na een half jaartje les ben ik in het boek play 'm right play along van Erik Veldkamp begonnen. Een boek met een CDtje. Was toen erg moeilijk nog voor mij, maar met behulp van de CD kun je het stuk tig keer luisteren en uiteindelijk lukt het dan wel ongeveer. Was voor mij de motivatie om het te leren.

Mijn ervaring is dat het spelen met een CDtje erg leuk en leerzaam is en dat je meer kan als dat je denkt. Maar nu moet ik ook zeggen, dat muziek lezen nooit mijn sterktste kant is geweest. Heb tussendoor ook nog wat klassieke dingen gespeeld en wat stukjes uit Brilliant Brass van Jan van Beekum (ook niet zo moeilijk en best grappig), maar dat was met name leerzaam, niet echt superleuk.

Daarna ben ik serieus in de easy jazz conception begonnen en nu na 4 jaar in de intermediatie jazz selection. De easy jazz conception is niet zo heel moeillijk, maar ik denk voor jou nog wel wat te moeilijk.

Wat ook leuk is om wat stukjes te spelen met begeleiding. Tenminste mijn trompetleraar speelt ook een beetje piano en neemt ook nog wel eens wat leuks aan samenspel mee. Wie weet heeft jou trompetleraar ook nog wel wat liggen....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2010 16:21 

Wat ik ook als heel leuk/leerzaam heb ervaren: gewoon een CD van je lievelingsmuziek opzetten (die nummers ken je vaak al van buiten) , en proberen om bijvoorbeeld de langzame zangpartijen uit je hoofd mee te spelen. Later kun je eventuele instrumentsolo's gaan meespelen. Ik doe dat al jaren met verschillende nummers van Supertramp, Blood Sweat & Tears, maar ook van Frank Sinatra en vele anderen. Ik heb gemerkt dat ik daardoor steeds vlotter en makkelijker ging improviseren, mijn zuiverheid is er mee gegroeid en ik wordt steeds creatiever in het bedenken van alternatieve solo's op hun muziek. En als je eens fout blaast kijkt niemand van je digitale begeleidingsorkest vreemd of vervelend omdat ze het hele nummer opnieuw moeten spelen....
Veel plezier!
8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2010 20:41 

coupe900s schreef:
Wat ik ook als heel leuk/leerzaam heb ervaren: gewoon een CD van je lievelingsmuziek opzetten (die nummers ken je vaak al van buiten) , en proberen om bijvoorbeeld de langzame zangpartijen uit je hoofd mee te spelen. Later kun je eventuele instrumentsolo's gaan meespelen. Ik doe dat al jaren met verschillende nummers van Supertramp, Blood Sweat & Tears, maar ook van Frank Sinatra en vele anderen. Ik heb gemerkt dat ik daardoor steeds vlotter en makkelijker ging improviseren, mijn zuiverheid is er mee gegroeid en ik wordt steeds creatiever in het bedenken van alternatieve solo's op hun muziek. En als je eens fout blaast kijkt niemand van je digitale begeleidingsorkest vreemd of vervelend omdat ze het hele nummer opnieuw moeten spelen....
Veel plezier!
8)

Ik vind dit een zeer waardevolle tip!
Ik doe dit al vanaf het begin dat ik trompet speel, tot op de dag van vandaag,
het is een hele goede gehoorstraining, zéker als je het ook nog combineert
met het uitschrijven van favoriete passage's.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2010 11:43 

De Ronde Van schreef:
Ik vind dit een zeer waardevolle tip!

Bedankt voor het compliment. Mijn medebandleden kijken me altijd een beetje vreemd aan als ik dit vertel, maar ik weet inmiddels beter: het heeft geholpen en helpt me echt nog steeds. En als niet onbelangrijke bijkomstigheid, omdat repeteren op deze manier leuk en uitdagend blijft heb ik per saldo dat ding ook langer 'aan de lip' .... 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur