trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wat is acceptabel?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 14:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat is acceptabel?
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 11:16 

Ik speel inmiddels bijna 4 jaar, erg tevreden, op een Selmer TT. En het instrument werkt prima... Maar... Na ongeveer een jaar verschenen de eerste donkere plekken op het ventielhuis. Nu ongeveer vier jaar verder is mn derde ventiel al flink ontlakt, en ook de rest van het ventielblok begint de lak er vanaf te springen, ook de eerste plek op mn beker is inmiddels gesignaleerd...

Op zich vind ik het niet erg, zonder lak speelt ie net zo lekker, maar ergens is het wel raar dat zo'n duur product eigenlijk al zo snel dit soort gebreken laat zien. Vooral ook omdat ze er geen garantie opbieden, en er dus al min of meer vanuit gaan dat dit kan gebeuren...

Vraag dus: Wat vinden jullie acceptabel? Hoe lang zou een instrument mee moeten gaan zonder dat het dit soort (kleine) gebreken vertoont?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 11:46 

Dat ligt eraan of je erg last van zweet handen hebt. Ik heb daar totaal geen last van, dus als bij mij de lak na een jaar slechter zou worden dan ligt dat aan de kwaliteit van de trompet.

Maar ik heb bij collega's die wel veel last van zweethanden hebben al na een jaar dit soort verschijnselen gezien. Uiteindelijk is lak maar een gewoon vernis laagje, net zoals nagellak.

Daarbij ligt het er natuurlijk aan hoe vaak je de trompet in de handen hebt en in welke omstandigheden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 14:20 

Mijn van Laar was in het 1e half jaar 3 keer verzilverd... Ik heb ook last van die plekken, komt door je zweethanden inderdaad. Er is geen toeter die daar tegen kan, of je moet elke dag poetsen. Dat doe ik nu met een es-cornet die ik te leen heb en dat gaat aardig goed, altijd voordat je hem weg stopt even schoonvegen.
Dus wat is acceptabel? We hebben gewoon pech, that's all.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 14:30 

Ik geloof dat het vincent bach was, die ooit het volgende stelde

De lak is er alleen maar voor, om het instrument blinkend mooi bij de klant te brengen...

Lak is nu eenmaal niet duurzaam, het is een breekbaar fragiel vernislaagje op je instrument.
Als je daarbij nog eens flink bijtend zweet hebt, dan ben je goed zuur (zoals Thomas, maar die poetst zijn toeters ook maar zelden... :wink: ).

Mij persoonlijk kan het niks schelen hoe het ding eruit ziet, als ik mijn kunstje er maar op kan doen. (Daarom zien mijn toeters er ook net zo uit als die van Thomas :wink: ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 07:50 

Mijn beide instrumenten hebben ook links en rechts wat lakschade maar dat kwam door onzuiverheden bij de laag. Je zou ventielbescherming kunnen overwegen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 15:58 

Mn es-cornet daarentegen heeft er nog totaal geen last van (maar die heeft pas net zijn eerste verjaardag in mijn huis gevierd). Beter poetsen dus... En tsja... kheb idd last van zweethandjes...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 19:15 

Ik heb ook last van zweet handen en ik heb zon heel goedkoop dingetje om mijn ventielhuisbeschermer! goedkoop, nuttig en ziet er ook best mooi uit. Peter Roberts gebruikt hem volgens mij ook!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur