trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tips om snelheid en uithoudingsvermogen in de hoogte
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tips om snelheid en uithoudingsvermogen in de hoogte
BerichtGeplaatst: 03 jan 2013 14:27 

Ik ben me op het moment toe aan het spitsen op het trompetconcert van Aratuinian. Nu heb ik er op zich best vertrouwen in dat het goedkomt, maar er zijn een paar plekken die nog niet goed er in willen slijpen. Dat zijn met name de snelle 16e nootjes in het thema (allegro energico meen ik en met name het eerste 16e loopje). Sinds ik dit met tongslag speel gaat het een stuk beter, maar het blijft dat ik het indrukken van mijn ventielen en de tongslag niet gelijk krijg. Klinkt natuurlijk halfbakken en voor geen meter.

Heeft iemand tips om dit soort dingetjes effectief te studeren? Of is het echt gewoon een kwestie van duizenden keren spelen (opbouwend in snelheid) en dan lukt het vanzelf?

Verder ben ik hard aan mijn hoogte aan het werken. Inmiddels speel ik aan het begin van een oefensessie vrij gemakkelijk tot aan de C3 (D3 krijg ik er uitgepiept). Maar studeer ik op Aratuinian en wil ik na een half uur de B2 in de cadens eruit krijgen lukt dat vaak niet meer. Het omslagpunt zit hem daar in de Bes2/B2. Bes lukt meestal nog wel aardig, maar de B is teveel. Zaak dus om wat meer uithoudingsvermogen in de hoogte te kweken. Heeft iemand daar nog tips voor? Ik wil er zeker van zijn dat als ik straks Aratunian sta te spelen, ik er zeker van kan zijn dat die B2 eruit komt (onder zenuwachtige omstandigheden).

Gelukkig heb ik nog een half jaar om het me eigen te maken. Maar tips hoor ik graag!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Tips om snelheid en uithoudingsvermogen in de hoogte
BerichtGeplaatst: 03 jan 2013 15:05 

Tongslag en uithoudingsvermogen zijn allemaal zaken die je op moet bouwen door er elke dag mee bezig te zijn. Je moet het ook altijd blijven bijhouden anders zakt het meteen weer weg.

Ik heb veel profijt bij dagelijks mijn staccato oefeningen te doen. Daardoor train ik mijn coördinatie van de tong & vingers, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en leesvaardigheid in 1x. Elke dag nieuwe oefeningen studeren houdt je fris. Kan ik je dus ook aanraden.

Voor tongslag zijn er genoeg oefeningen te vinden, Arban deel 2 staat er vol mee. Op youTube staan geloof ik wel wat video's van Rafeal Mendez die tongslag uitlegt. Hij was er een meester in. Het komt er op neer dat je langzaam moet beginnen totdat vingers en tong gelijk lopen, dan voer je langzaam het tempo op. Ik vind Moto Perpetuo ook een prettig stuk om tongslag mee te oefenen. Vandaar dat ik het stuk ontleed heb en in alle toonsoorten heb uitgewerkt. Je kunt het op mijn site vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jan 2013 15:43 
Moderator

Heel langzaam werken, en veel luisteren naar de opnamen van Dokshitzer.
Hoewel er uiteraard meer mensen zijn die het geweldig gaaf hebben opgenomen.

Probeer voor jezelf een bepaalde cadans te vinden. Dus zeg maar niet verticaal van noot naar noot springen, maar horizontaal, van zin naar zin.

De truuk bij die 16en is misschien wel makkelijker als je niet TK-TK doet, maar DG-DG, waarbij de G een zachte K is. Bij een geforceerde TK aanzet, zul je het in tempo altijd moeten afleggen. Terwijl een wat "vrijblijvende" DG aanzet, juist voor veel meer helderheid in de articulatie zorgt. (Dat lijkt een tegenstelling, maar probeer maar uit).

Maar het allerbelangrijkste: fraseren. Zinnen maken. En die liggen bij Arutunian redelijk voor de hand. Dat is een kapstok, waar je je hele uitvoering aan op kan hangen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jan 2013 16:57 

Probeer ook eens oefeningen die je normaal gesproken niet zo snel met tongslag zou doen met tongslag te doen. Ook in tempi waarvoor je helemaal geen tongslag nodig zou hebben. Je kunt dat heel goed letten op de coördinatie van tong/lucht(!!!) en vingers. Heel geschikte oefeningen zijn de techniek-oefeningen van Frits uit Fitness for Brass, de beroemde Clarke studies, of gewoon toonladders in veel variaties (in tertsen, kwarten). Speel langzaam en heel precies, wees streng voor jezelf (in tempo 60 zestienden spelen zonder 1 fout zal in het begin vies tegen vallen). Maar zie het nooit als alleen een technische oefening, maak ook in deze relatief droge oefeningen frases met je lucht! Als je dat niet doet ga je geheid te veel op je embouchure spelen en ben je zo kapot.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jan 2013 17:05 

Tine Thing Helseth speelt Arutunian

http://www.youtube.com/watch?v=oDMzf4fiw0I

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jan 2013 22:05 

Marnix, kun je haar vibrato waarderen? ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jan 2013 23:20 

Tine Thing Helseth speelt Arutiunian op
4, 5 en 6 januari in de Academie voor Muziek te Sint-Niklaas (Belgie);
zie onderstaande :

http://www.tinethinghelseth.com/gigs/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jan 2013 07:58 

Bedankt jongens, ga eens wat rommelen met alle tips.

Heb even zitten kijken naar de bovenstaande link, maar kan ik hiervoor denk je nog kaarten krijgen? Ik kan niks vinden op internet.

Tine Thing is wat mij betreft één van mijn betere voorbeelden hoe ik het zou willen spelen, als ik dat zou kunnen ;-) Dus zou heel vet zijn als ik dat live zou kunnen zien. Dokschitzer is natuurlijk ook een super voorbeeld, by the way. Heb voornamelijk veel naar hem en Tine Thing geluisterd.

Marnix, nog niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat ik het wel logisch vind klinken. Bij TK-TK stop je de lucht meer als dat je DG-DG zegt. Maar ik zal het vanavond eens uitproberen :-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur