trompet.nl > forum > Toon onderwerp - adem en steun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: adem en steun
BerichtGeplaatst: 10 okt 2005 18:23 

Is al veel over verteld, maar nooit echt duidelijk.
Inademen dat weten we allemaal :?: hoop ik, maar wat doen we nu eigenlijk tijdens het spelen?
Volgens mij het volgende:
- laag adem halen
- de onderbuik gaat naar buiten
- (zet een vinger iets onder je navel, dit is het zgn harapunt)
- zodra we gaan blazen drukken we eigenlijk dat zgn harapunt naar buiten
- en nu proberen dat punt op zijn plaats te houden

Een goede oefening hiervoor staat ondermeer in het boek van Frits Damrow "fitniss for Brass".

Wat is jullie mening?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2005 20:17 

Dit is maar een klein gedeelte van het hele verhaal. Het hele verhaal (zoals ik het o.a. zie) stond in de laaste Sonics.

Erg interessant... :wink:

Profiel  

Berichttitel: Re: adem en steun
BerichtGeplaatst: 10 okt 2005 22:10 

MA1 schreef:
Inademen dat weten we allemaal :?:

Dat ben ik niet met je eens.... Ik denk (en vind) dat er heel vaak heel ineffectief wordt ingeademd. Adem laag is 1 ding, maar de manier waarop is veel belangrijker. Vaak wordt er tijdens het inademen een spanning opgebouwd die je ook weer moet afbouwen op het moment dat je wilt uitademen. Daar begint het naar mijn idee al. Veel mensen concentreren zich teveel op het punt na inademing!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2005 22:28 

Ik vraag me altijd af of degene die met gespannen spieren inademt dat ook doet zonder trompet? Dat lijkt me namelijk heel erg vermoeiend. Het is alsof je gaat hardlopen met een verkrampt been.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 08:28 

erikveldkamp schreef:
Ik vraag me altijd af of degene die met gespannen spieren inademt dat ook doet zonder trompet? Dat lijkt me namelijk heel erg vermoeiend. Het is alsof je gaat hardlopen met een verkrampt been.

Ik weet uit ervaring dat je om veel adem binnen te halen je best gaat doen. Voor die extra adem heb je dus arbeid nodig en die maak je met je spieren. Er zit een wezelijk verschil tussen spanning opbouwen en met gespannen spieren ademen :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 08:49 

Wat mij heeft geholpen is in andere situaties dan trompetspelen je bewust te worden (= 'voelen zonder iets te doen of toe te voegen') hoe je inademing verloopt. Concreet: als ik (hard) fietste ging de inademing volslagen automatisch en ontspannen naar het onderlichaam, ook het 'overlopen van de beker' (inademing die overgaat in uitademing) verliep onbewust. Vervolgens heb ik dat gevoel verplaatst naar het trompetspelen. Ging erg goed. Wat ik met fietsen heb ontdekt, kunnen anderen met lopen of fitnessen of iets anders actiefs ontdekken.

O ja, ik heb niet zoveel met de nadruk op de buik als het gaat over laag inademen, en zéker niet met het naar voren blijven duwen van het hara-punt (is mijns inziens het opbouwen en vasthouden van spanning). Zelf heb ik me in elk geval veel te veel gefocust op de buik, terwijl mijn onderrug en bekken inactief bleven. Ik zieliever de laagte als een brede ronde band in je hele onderlichaam (het michelinmannetje heeft niet alleen een buik...)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 08:55 

Op zich hoef je voor een normaal bereik niet zoveel druk op te bouwen. Teveel inademen gaat dan alleen maar in de weg zitten. In een fortissimo tutti heb je natuurlijk meer lucht nodig maar de inademing is niet anders dan bij het uitblazen van een kaars. Als je dat als spanning opbouwen wil betitelen kan dat natuurlijk, het lijkt mij meer een natuurlijke beweging. Je moet er niet over nadenken, dan ga je verkrampen. Denk eerder aan de noot of frase die je zo mooi mogelijk moet spelen en houdt een constante luchtstroom eronder. Dan zit je ademsteun ook goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 09:22 

erikveldkamp schreef:
Op zich hoef je voor een normaal bereik niet zoveel druk op te bouwen. Teveel inademen gaat dan alleen maar in de weg zitten. .

Dit kan ik alleen maar beamen!
Ik heb een tijd gehad dat ik heel erg op m'n ademhaling ging letten en dat ik daardoor eigenlijk altijd heel veel inademde, in welk register ik ook speelde.
Dit kwam mijn spel zeker niet ten goede en het ging inderdaad in de weg zitten!
Later ben ik weer gewoon gaan letten op het muziekmaken en was het probleem voor een groot deel weer opgelost!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur