Geregistreerd: 13 nov 2005 23:56 Berichten: 8 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Flatterzunge is voor mij een groot probleem...
ik heb van kinds af aan mijn R acchter in de mond gezegt...
Het probleem dat ik hieraan over houd bij de flatter is,
dat naarmate ik hoger ga, mijn tong dus hoger leg om de R
nog fatsoenlijk te kunnen krijgen...
Maar bij bepaalde hoogte stopt deze ...
Mensen die niet uit Brabant komen hebben dit vrijwel niet aangezien
zij de R voorin met het puntje van de tong zeggen.
Ik wil dit dus leren, maar heb geen idee hoe die mensen dat doen.
Ik kan met het puntje van mijn tong echt geen R zeggen ...
Hoe los ik dit op of oefen ik dit ??
_________________ Als je slim bent, speel je op een begrafenis NOOIT een muziekstuk in AS ...
Ik heb dat probleem ook en nee ik kom niet uit Brabant, bij mij klinkt het een beetje tussen een flatterzunge en een growl in. Echt een oplossing hiervoor weet ik niet, ik heb geoefend om het met het puntje van me tong te doen maar dat is mij helaas niet gelukt
Ik heb het ooit Evanderzee (een limbo) in 1 lesje geleerd maar zou het je zo niet kunnen vertellen. Best lastig als je er zo over nadenkt om het uit te leggen.
Ik geloof dat ik eerst een half uur heb geprobeerd alleen een rollende R te maken zonder instrument aan mijn mond. Vervolgens tijdens het 'droog-flatteren' mijn instrument aan mijn mond zetten. Zoiets...
Ik kan het helaas nu weer niet meer.... misschien heb ik weer een lesje nodig.
_________________ Laat dat onderschrift maar zitten...
Geregistreerd: 21 dec 2004 08:27 Berichten: 330 Woonplaats: Sas van Gent
Het belangrijkste volgens mij is de lucht die er onder moet blijven zitten. Doe je dat niet dan slaat tie dood. Dus meer focussen op je ademsteun en veel doen dan komt tie op een gegeven moment van zelf.
Olaf
_________________ "Practice, practice, practice until it all works correctly - by habit." - Claude Gordon
Geregistreerd: 13 nov 2005 23:56 Berichten: 8 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
ik heb een tip gehad van iemand die italiaans heeft gestudeerd.
zij had ook de R achterin de mond en moest dat afleren om de rollende R vloeiend te kunnen spreken in het italiaans...
zij heeft de volgende opdracht gekregen en het hielp :
zeg bij ieder woord waar 1 of meerdere R'en zitten een D....
spreek dat af met je ouders en vrienden en zeg dat je dat doet en waarom,
anders staat het zo gek namelijk.
bijvoorbeeld krentenbrood word kedentenbedood.
doe dit niet op plaatsen waar de r vooraanstaat of achteraan, want dat helpt niet.
maar als je kedentenbedood snel uitspreek lijkt het net krentenbrood.
naarmate je dit langer oefend word de tong voorin losser en zal het steeds beter gaan.
natuurlijk kostte dit haar veel tijd ... maar je moet er wat voor over hebben...
Ik ga het proberen en er een gokje op wagen ...
ik hoop dat ik de anderen die dit probleem hebben ook heb geholpen...
discussieren mag nog in dit forum, mar voor mij,
is dit probleem nu dus opgelost en afgesloten....
bedankt voor alle mensen die de moeite hebben genomen het proberen uit te leggen.
groet,
Nick
_________________ Als je slim bent, speel je op een begrafenis NOOIT een muziekstuk in AS ...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen