trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondhoeken naar binnen brengen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondhoeken naar binnen brengen
BerichtGeplaatst: 11 aug 2006 21:02 

Ik las in het stuk dat erik over embouchure heeft geschreven, dat het belangrijk is dat als je de hoogte ingaat je mondhoeken naar binnenbrengt. Zo krijg je een mooier geluid in het hogere register. Ik heb dit geprobeerd, maar ik ben geneigd mijn mondhoeken naar buiten te bewegen in een smile.
Weten jullie misschien een oefening/oefeningen waardoor ik kan leren mijn mondhoeken naar binnen te brengen?

Ik weet niet of dit essentieel is voor het spelen van het hogere register, maar het lijkt me vrij handig, omdat ik als ik de hoogte in ga (c3), veel meer mondstukdruk ga opvoeren.

Als dit niets met elkaar te maken heeft, weten jullie dan een manier om comfortabeler de hoogte in te kunnen.

Ik hoop dat het niet teveel vragen ineens zijn en dat jullie me begrijpen

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2006 21:16 

Het belangrijkste is dat de luchttoevoer goed is, voldoende lucht halen op de goeie manier. Sommige mensne zijn er niet voor gebouwd om goed en lekker hoog te kunnen spelen, je moet voor jezelf kijken wat het lekkerste speelt en daarop trainen, veel oefenen, dan word het vanzelf comfortabeler. Zover is mij verteld.

Maar dat van die mondhoeken is ook nieuw voor mij, ben ook wel benieuwd..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2006 21:35 

Bestel het boekje van Erik Veldkamp dat hij heeft geschreven voor de workshop van 2 jaar terug

Daar staat veel in over embouchure en ademsteun. Ik heb hem toen op de workshop gekocht, was overigens ook erg interessant!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2006 07:56 

Trompettor schreef:
Het belangrijkste is dat de luchttoevoer goed is, voldoende lucht halen op de goeie manier. Sommige mensne zijn er niet voor gebouwd om goed en lekker hoog te kunnen spelen, je moet voor jezelf kijken wat het lekkerste speelt en daarop trainen, veel oefenen, dan word het vanzelf comfortabeler. Zover is mij verteld.

Maar dat van die mondhoeken is ook nieuw voor mij, ben ook wel benieuwd..

Ik heb nu les van Frank van der Poel en die zegt precies hetzelfde als Erik over die mondhoeken naar binnen brengen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2006 09:33 

Je kunt de lippen vergelijken met een snaar. Als je een snaar uittrekt wordt de toon hoger. Dit doe je ook als je in een smile gaat spelen. Het nadeel van de deze methode is echter dat de lippen steeds dunner worden en dus sneller vermoeid raken omdat het mondstuk op een dunner oppervlak drukt. Je drukt zo de bloedsomloop dicht waardoor je sneller verzuurd.

De de mondhoeken naar binnen te brengen (als je hoger gaat spelen) of in ieder geval probeert ze op hun plek te houden houdt je mond en wangspieren in balans. De wangspieren willen de mond in een smile trekken maar de mondspieren trekken naar binnen en willen de mond in een ronde vorm brengen. Deze 2 tegengestelde bewegingen zorgen er samen voor dat je een ovale lipopening behoudt. Maar de mondspieren worden zo wel meer aangespannen zodat er een hogere toon ontstaat. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er voldoende ademsteun is om de meer aangespannen en dus stijvere lippen in trilling te brengen en te houden.

Dit is de theorie. In de praktijk moet je er niet teveel op letten behalve als je er echte problemen mee hebt. Soms let ik er bewust op dat ik mijn mondhoeken naar binnen breng of op hun plaats houdt, maar dat is maar sporadisch. Meer als soort oefening. Ik ben meer bezig met het produceren van een goed geluid.

Let er dus vooral op dat je altijd met een zo mooi mogelijk geluid de muziek probeert te spelen. Door veel te oefenen ontwikkelt de embouchure zichzelf en zullen de mondhoeken ook minder snel geneigd zijn om naar buiten te trekken.

Mijn boekje "De trompet workshop" heb ik uit de roulatie gehaald omdat ik het meeste in een verbeterde versie in de Sonic heb gepubliceerd. Er staat ook wel wat op mijn website hierover.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2006 12:51 

erikveldkamp schreef:
Let er dus vooral op dat je altijd met een zo mooi mogelijk geluid de muziek probeert te spelen. Door veel te oefenen ontwikkelt de embouchure zichzelf en zullen de mondhoeken ook minder snel geneigd zijn om naar buiten te trekken.

Maar er is zijn geen oefeningen hiervoor die dit proces kunnen versnelleN?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2006 13:02 

Als je je hoge register wilt uitbreiden is het van belang dat je lage register eerst voor elkaar is. Zonder een goed fundament is hoog spelen met een goed geluid en op een comfortabele manier haast onmogelijk. Problemen uiten zich vaker in het hogere register omdat je dan extremer gebruik maakt van de spieren, etc.

Je kunt gewoon elke oefening of etude nemen die je al kent en proberen hem een toon hoger te spelen met hetzelfde geluid en met hetzelfde speelgevoel. Ga nooit forceren, dat heeft geen zin. Als je het een toon hoger kunt, ga je weer een toon omhoog, etc.

In de Sonic staat nu een artikel van mij over de problemen van het hoge register. Kan ik je aanraden... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2006 13:20 

Ik denk dat als je lip slurs of glissando of zelfs gewone toonladder uit het lage register naar het hogere je kunnen helpen. Hoe hoger je gaat hoe meer je lippen naar en spieren naar het middelpunt van je embouchure moet brengen, plaats waar je mondstuk staat.
Zo creeer een soort kussentje dat meer uithouding geeft.
Een goeie leraar kan je dit waarschijnlijk beter uit leggen door het zelf te kunnen voordoen. Iets zien is makkelijker om te begrijpen dan een lange uitleg op papier. Voor de meesten toch

Ruben

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur