Hallo, ik denk dat ik me geforceert heb laatst. Want als ik nu ga studeren voelt het een beetje vreemd aan achter in mijn mondholte, net alsof ik iets beschadigd heb bij mijn amandelen. Het doet geen pijn, maar voeld niet prettig aan. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik voel het vooral als ik fortissimo oefen.
_________________ Every great artist has his off-days.... Charles Colin.
Ik heb dit ook wel eens gehad inderdaad, na lange weekenden spelen enzo. Dit weekend had ik het dus weer en nu is er een fikse keelontsteeking uit gekomen, met daarbij een opkomende verstandkies. Misschien iets om op te letten.
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
Waar je soms bij veel spelen last van kunt hebben is de overgang van velum naar pharynx: zeg maar het achterste deel van je zachte verhemelte. Hier zit het klepje dat ervoor zorgt dat de lucht die je in je trompet blaast niet door je neus ontsnapt. Er zitten gewoon spiervezels in die je zoals elke andere spier overbelasten kunt.
Een grove test om te checken of dit het geval is: doe je mond dicht en blaas lucht in je mond, zonder het door je neus te laten ontsnappen. Krijg je nu weer dat gevoel achter in je mond/keel, dan is het waarschijnlijk het eerdergenoemde klepje.
Mogelijk heb je er al geen last meer van...meestal is het gewoon spierpijn...geef het enkele dagen tot een weekje de tijd om weg te trekken.
Als ik de test doe dan voel ik het linksonderachter in m'n keel, met slikken voel ik het dan ook. Ik heb er al een maand last van. Ik probeer zoveel mogelijk op soeplesse te spelen, maar na een uurtje spelen wordt het steeds erger. Maar daarna trekt het gevoel weer weg. Ik dacht ook van het gaat vanzelf weer over maar dat is dus niet zo.
_________________ Every great artist has his off-days.... Charles Colin.
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
Als ik het goed begrijp trekt het gevoel weg als je stopt met spelen...dan lijkt het toch waarschijnlijk dat het iets met je manier van spelen heeft te maken.
Hoe was het verdat je dit kreeg? Speelde je anders? Minder/meer? Luider of zachter? Hoger/lager?
Natuurlijk kun je altijd je huisarts vragen even in je keel te kijken.
Succes.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen