trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ruimte waarin je speelt
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ruimte waarin je speelt
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 15:04 

Wellicht een vreemde opmerking, maar het volgende:

Hoe komt het dat het spelen bijv. in een grote lege zaal makkelijker is dan in een kleine gestoffeerde ruimte vol met mensen? En dan heb ik het niet over zenuwen e.d.
Ik ervaar dat in een kleine ruimte het net is alsof mijn trompet zwaarder speelt. ik snap best dat akoestiek van een zaal mede bepalend is voor klank etc, maar het zo toch niet moeten uitmaken dat een zaal lichter of zwaarder speelt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 15:28 
Volgens mij heeft dit ermee te maken.
Mensen en stof (die gestoffeerde ruimte dus) nemen geluid op. Ze houden dus de geluidstrillingen tegen. Dus je moet harder werken om het geluid verder te krijgen.

Als je in een lege ruimte staat, hebben de trillingen geen weerstand.

Vergelijkend met geluidsspeakers.
Als je het hebt staan in een lege zaal hoeft het helemaal niet zo hard te staan om het goed te horen.
Maar al staat diezelfde zaal vol met mensen, moet het veel harder om het net zo hard te horen zonder mensen.

Of heb ik het nu helemaal verkeerd?

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 22:57 

Hoi Harold,
Het gaat erom wat je terug hoort! Als je geen reflecties hebt (waardoor je jezelf dus slecht hoort) moet je harder werken om je geluid de ruimte in te krijgen. Vergelijk het met spelen in de kerk. Een ppp toon vult de hele kerk al waardoor je minder hoeft te doen. Als trompettist ervaar je dat als zwaarder spelen wat natuurlijk niet zo kan zijn; Je speelt immers op dezelfde toeter en op hetzelfde mondstuk. Bovendien heb je (ik denk dat ik je een beetje ken) meer adrenaline in je bloed als er een berg mensen om je heen staan :wink: Even laten horen dat ik er ben???? Of zou dat het niet zijn? (grapje!!!)

Groeten,
Henry

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 14:39 

Tja Henry, wellicht zit daar een kern van waarheid in. Maar dat trompettist eigen zijn denk ik hahahahaha.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 14:46 

HBroers01 schreef:
Tja Henry, wellicht zit daar een kern van waarheid in. Maar dat trompettist eigen zijn denk ik hahahahaha.
Ons kent ons! :wink: :lol:

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 14:48 

Zoals Henry al een beetje aangaf heeft het feedback te maken. Je bent gewend met een bepaalde inspanning een bepaalde klank en volume terug te horen. Hoe meer de zaal terug geeft des te makkelijker het spelen is. Gisteren zat ik bijvoorbeeld op een podium te spelen met een dik gordijn achter me en de trombones een meter voor me op dezelfde hoogte zodat ik in hun rug zat te knallen. Dat is dus hard werken. Eerder deze week zaten de trompetten op een verhoging over de trombones heen te spelen en dat in een akoestisch prettige zaal, dan heb ik heel wat meer plezier in mijn werk.

Wat ook niet mee helpt is een warme zaal, dan lijkt het ook alsof de trompet niet vooruit te branden is door de dikke lucht. Het inademen gaat dan ook moeilijker door een soort zuurstoftekort. Dat ga ik zondag op de trumpetparty weer meemaken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 20:08 

Als het warm is is lucht toch juist dunner?

Maar ik vind een warme ruimte ook niet lekker spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 20:19 

Als de lucht droog is zou het niet zo'n probleem zijn denk ik, maar meestal is het vochtig warm door het aanwezige publiek en slechte ventilatie omdat de ramen dicht moeten (geluidsoverlast).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur