Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
pwpijn
|
Berichttitel: Zoute drop voor het oefenen Geplaatst: 05 jun 2009 17:15 |
|
|
|
Hallo,
Na heel wat jaren niet meer te hebben gespeeld, ben ik sinds een maand of zes weer enthousiast begonnen met trompet spelen. Behalve thuis oefenen, speel ik bij een seniorenorkest om er weer in te komen.
Dit gaat allemaal lekker tot dusver. Ik beleef er weer veel plezier aan.
... behalve vanmorgen, ... ik bakte er niks van tijdens de repetitie bij het orkest. Deze keer kon ik geen fatsoenlijke toon spelen.
Wat bleek, ik had beter van de zoute drop af kunnen blijven, die ik van tevoren had gegeten (10st). Het schijnt een bekend gegeven te zijn, dat zoute drop je toon verknald, hoorde ik achteraf.
Vandaar nu de volgende vragen;
1) Zijn er mensen, die dezelfde ervaring hebben?
2) Zijn er meer voorbeelden bekend van eten en drinken, wat je beter niet kan nemen voor het spelen?
3) Hoe zit dat met sterke drank als bijvoorbeeld whiskey?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
(Graag wel serieuze reacties)
_________________ Super Olds ( '58 )
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
KoEnCoRnEt
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 jun 2009 17:21 |
|
Geregistreerd: 24 sep 2007 18:05 Berichten: 78 Woonplaats: molenbeersel, limburg, belgië
|
met drop heb ik een ervaring maar ik heb laatst wel ongeveer hetzelfde meegemaakt na het eten van een citroen, dat is ook niet echt aan te raden  !
_________________ Cornet: Besson 2-20 Yamaha YCR6335HS Besson Prestige (BE 2028) Alliance RM2
Trompet: Bach Strad 37 ML (Bb) Yamaha Custom YTR-941L (C) Yamaha Mark Gould
Bugel: Hub Van Laar B2 Alliance 3
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 jun 2009 21:44 |
|
|
Goddank lust ik geen drop.
verders eet ik alles wel voor het spelen, zelfs hete pepers. Ben er denk ik niet zo gevoelig voor.
Wat ik wel weet met sterke drank of veel bier, dat mijn tong lui wordt, en de aanzet dus net zo... 
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompettor
|
Berichttitel: Geplaatst: 06 jun 2009 03:05 |
|
|
|
Genoeg drank werkt bij mij als verdoving, dan houd ik het langer vol, kan ik harder drukken, en vind ik het zelf nog mooi ook.
_________________ Met een Van Laar is niets te zwaar.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Robert66
|
Berichttitel: Geplaatst: 06 jun 2009 09:53 |
|
Geregistreerd: 21 feb 2003 00:21 Berichten: 1334 Woonplaats: Den Bosch
|
Trompettor schreef: Genoeg drank werkt bij mij als verdoving, dan houd ik het langer vol, kan ik harder drukken, en vind ik het zelf nog mooi ook.
Dus als je gezopen hebt, vind je jezelf pas aan te horen
ps Om ook een serieus antwoord te geven; nee, geen ervaring met zoute drop en spelen
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompettor
|
Berichttitel: Geplaatst: 06 jun 2009 12:04 |
|
|
Zo heeft iedereen wel zijn dingetjes,
gisteravond ben ik er bijv. achter gekomen dat ik nooi meer champagne drink voor het spelen.
_________________ Met een Van Laar is niets te zwaar.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
pim
|
Berichttitel: Geplaatst: 06 jun 2009 21:21 |
|
Geregistreerd: 30 apr 2006 16:01 Berichten: 352 Woonplaats: Hilversum
|
|
geen ervaring met zoute drop, wel met zakken chips enzo, maar dan meer tijdens een repetitie.
Chinees eten(met veel sambal) is min of meer traditie voor een groot concert.
weinig ervaring met de alcohol in combinatie met spelen. maar ik denk dat het net zo is als de rest. jij vind het geweldig, maar de rest van de wereld denkt er anders over.
_________________ dyslectjies... dislektis.. dyeisle... uhm... niet goed kunnen schrijven
"Death smiles upon us all, all we can do now, is smile back"
"live and be happy, tomorrow will be worse"
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Tens
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 jun 2009 22:52 |
|
|
|
Ik ben redelijk nieuw op dit forum maar er blijkt uit studies dat door alcohol inderdaad je spel verbeterd (tenzij je drummer bent). Het is geen toeval dat er zo weinig nuchtere artiesten zijn die doorbreken. Dat komt omdat je onder invloed minder oplezerig speelt, na de tel ipv op of voor de tel. Veel drugs zoals alcohol hebben een positief effect op je spel maar ik raad het natuurlijk niemand aan om er aan te beginnen.
Citroensap op je vinger is een bekende manier om je lippen vochtig te houden tijdens een optreden. Voor blazers geldt hetzelfde advies als voor zangers: banaan werkt om je luchtwegen schoon te maken en te ontspannen, zuren niet, chcolade, koffie en melk zijn ook niet goed voor je strot. Als je koffie drinkt, dan liefst zonder melk.
Sambal en peper zijn niet alleen heel gezond, maar ook goed voor je luchtwegen. Stop maar eens een mespuntje franse mosterd in je mond dan voel je dat gauw genoeg.
Wat overigens werkt tegen heet eten is suiker.
Mentol stimuleert je luchtwegen niet alleen, het zorgt er ook voor dat je iets beter je hoge noten kunt raken. Ik vrat me vroeger gek aan pepermuntjes e.d. als ik moest blazen.
In de regel is 't het best om gasvorming en zuren in je lichaam te voorkomen.
Chinees eten kan daar bij helpen omdat Nederlands eten onder andere veel koolsoorten kent die zorgen voor gassen en zuren.
Ik zou vooral pasta aanraden omdat het redelijk vet-, en zoutarm is en vol zit met koolhydraten.
Hoewel je dan wel uit je waffel stinkt van de, zeer gezonde, knoflook.
|
|
| Omhoog |
|
 |