trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Rode lip. :D
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rode lip. :D
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 13:29 

Tja, wat zal ik zeggen...

ik heb sinds 2 dagen een trompet en na een uur / (2 uur met wat pauzes tussendoor) spelen heb ik een beetje het gevoel alsof ik een tandartsverdoving in mijn bovenlip heb... (beetje dik, en gevoelloos).

Is dat normaal? Of doe ik echt iets gruwelijk verkeerd? (ik ga op les, maar de school is nog dicht t/m half september).

Groeten,

Toeterboi

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 13:53 

Als het pijn doet dan doe je iets verkeerd. Vermoeidheid is normaal omdat de spieren nog getraind moeten worden, maar een gevoel alsof je een tandartsverdoving hebt is niet de bedoeling!

Ik zou even wachten tot de eerste les als ik jou was. Probeer in die tussentijd wat nuttigs te doen door bijv. noten te leren lezen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 14:20 

Noten lezen kan ik al, heb vroegah lesje of 5 gehad bij de plaatselijke fanfare en speelde ook keyboard (yeah, hip) en speel nu ook saxofoon dus theorie zit wel goed.

Het doet geen pijn tijdens het blazen maar als ik veel geblazen heb. Vooral na veel hoge noten b, c en d etc. gaat het snel achteruit met mijn embouchure. Dat lijkt me wel normaal, maar mijn lip voelt daarna een beetje dik en gevoelloos aan... dus misschien beetje overbelast ofzo...

Deze post is eigenlijk bedoelt om een beetje te peilen of er meerdere mensen enigszins bekend zijn met dit probleem... zo van, 'ja, dat heb ik ook gehad' ... of dat ik ECHT iets verkeerd doe. beetje lame van mij, want ik heb echt niet het idee dat ik iets verkeerd doe (embouchure is volgens de plaatjes enzo).

Maar, corrigeer me alstublieft als ik het mis heb. :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 14:26 

De plaatjes nadoen is leuk, maar hoeft niet te werken.
Ik hoor je nergens over de ademhaling. Noten komen niet automatisch je instrument uit als je het ding aan je lippen zet. Daar moet je ook nog eens door blazen.

En als je dat niet genoeg doet, en je vertrouwt op je lippen en je armen, dan zul je inderdaad wel pijn krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 14:31 

Als ik zonder conditie een marathon ga lopen, dan doe ik alle bewegingen wel volgens het boekje maar zal ik ook na een tijdje helemaal kapot zijn, en waarschijnlijk ook de dagen daarna met veel spierpijn e.d.

De spieren in je lip werken op dezelfde manier als in je been, dus zul je overeenkomstige verschijnselen hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 15:08 

Je drukt te hard met het mondstuk op je bovenlip.

Daardoor zal je klank dof worden, en krijg je slechte bloedcirculatie.

Wat denk ik voor de meeste koperblazers universeel is:

Je zet je mondstuk op je onderlip, je bovenlip hoort alleen te trillen.
De druk waarmee je je mondstuk op je bovenlip zet is alleen bedoeld om je lip 'af te sluiten' zodat er geen lucht ontsnapt.

M.a.w. onderlip/gebit is alleen voor steun, de bovenlip moet kunnen trillen (en ja, je onderlip trilt ook een beetje mee).

Als je een bovenbijter bent (met tanden op elkaar valt je ondergebit achter je bovengebit) dan zul je sneller met dit probleem worden geconfronteerd.
Kantel dan je trompet iets naar boven als je speelt.
op die manier dwing je jezelf om je onderkaak iets naar voren te houden.

Omdat je nog maar net speelt, lijken me dit een paar goede uitgangspunten.

En, zoals Erik ook al zei, kort en vaker spelen is beter dan lang achter elkaar.

Ben benieuwd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 15:17 

Bedankt voor de tips / adviezen! :)

Ik heb al gelet op mijn ademhaling, maar dat zit wel goed (ook met sax). Het kan wél zo zijn dat ik met het mondstuk te hard "duw" tegen mijn lippen cq. bovenlip. Dat ga ik vanavond weer even voelen...

Er zat idd nog enorm veel verschil in geluid tijdens mijn krap 2 uur durende serenade... :P Daarbij had ik soms nog wat valse lucht, te lage begintoon bij hoge noten etc etc. maar dat komt allemaal met een "beetje" oefening nog wel goed. :)

Is daar nog een goede oefening/ tip voor om dat duwen te voorkomen/ te testen of ik dat doe? (behalve het gevolg last van je lip en bijv pijn in je armen van het duwen te checken).

Groeten, Toeterboi

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 15:21 

Probeer je voor te stellen dat je je gezicht naar je instrument brengt, en dus niet dat je je trompet naar je je gezicht brengt.

Alleen hiermee al heb ik soms hele mooie resultaten gezien.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur