trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 17:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2004 14:18 

Pfieuw... ik blij dat ik eerste trompettist ben :D

Nee, onzin, ik vind het wel eens leuk om hoog te spelen, maar ik hou me vrijwel altijd aan de partij, behalve als ik weet dat er bijv. iets voor escornet geschreven staat, dan 'dubbel' ik dat er wel eens overheen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2004 16:08 

Tijdens concerten hou ik me eigenlijk ook vrijwel altijd aan de partij! Ik speel overigens ook eerste en meestal is zo'n slotnoot dan al hoog genoeg! :wink:
Tijdens een repetitie wil ik nog wel eens wat uitproberen! Vroeger deed ik dat inderdaad ook wel meer, ook ik word blijkbaar al wat ouder (ben toch al 30 :lol: )

Als er dan een tweede of derde trompettist naast me zit die er een tertsje boven gaat zitten zet ik hem gewoon op z'n plek door of de zelfde noot twee keer zo sterk te spelen, of daar nog eens boven te gaan zitten! :lol: Ze worden vanzelf moe! (meestal heel snel) De rest van de repetitie kan je dan weer lekker je eigen partijtje spelen! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2004 18:38 

Dat veel mensen noten weglaten om wel die ene hoge noot te kunnen spelen vind ik ook erg vervelend, als het onaangekondigd is. Als er zoiets moet gebeuren midden in een concert maken we daar duidelijke afspraken over. Wie waar en hoelang kan rusten zodat die laatste hoge noot ook staat als een huis!

Dehaanmuziek schreef:
Tijdens concerten hou ik me eigenlijk ook vrijwel altijd aan de partij! Ik speel overigens ook eerste en meestal is zo'n slotnoot dan al hoog genoeg!
Tijdens een repetitie wil ik nog wel eens wat uitproberen! Vroeger deed ik dat inderdaad ook wel meer, ook ik word blijkbaar al wat ouder (ben toch al 30 )

Als er dan een tweede of derde trompettist naast me zit die er een tertsje boven gaat zitten zet ik hem gewoon op z'n plek door of de zelfde noot twee keer zo sterk te spelen, of daar nog eens boven te gaan zitten! Ze worden vanzelf moe! (meestal heel snel) De rest van de repetitie kan je dan weer lekker je eigen partijtje spelen!

En wat bereik je daar dan mee? Dat je laat zien dat je hoger kunt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2004 19:03 

Citaat:
En wat bereik je daar dan mee? Dat je laat zien dat je hoger kunt?

ahh... das toch gewoon voor de lol!
dat gebeurd bij ons op de repetitie ook wel eens... 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2004 23:15 

Ik heb een klein vraagje , ik speel nu 1,4 jaar trompet en speel nu tot cis3 / d3 maar wel als ik een goede dag heb . nu wil ik me c3 gewoon vol kunnen spelen maar dat lukt niet altijd , kan iemand mij advies geven wat betreft oefeningen die daarbij zouden kunnen helpen me c3 mooi vol te kunnen laten klinken ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2004 08:01 

Voor iemand die nog maar zo kort trompet speelt kun je hoog genoeg. Dus ik zou vooral veel blijven oefenen en spelen dat wordt het vanzelf beter. Het is gewoon het oude verhaal ademsteun en embouchure kweken. Daar is al genoeg over geschreven.

Qua oefeningen, studeer gewoon toonladders en staccato. Probeer er meer lucht onder ze zetten als je hoger komt. En de lucht zo laag mogelijk houden, op broekriem nivo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2004 11:34 

En probeer laag te denken als je hoog speelt, dat wil nog wel eens helpen. Daarmee bedoel ik dat je niet het gevoel moet hebben dat je die c3 speelt maar dat je een c2 speelt. Je moet wel lucht blijven geven, maar je moet niet op kijken tegen die c3. Je moet er als het ware op neer kijken zodat je hem goed kunt controleren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2004 12:20 

Erik, je vertelde ons dat je een week voor zo'n Maynard-achtige solo extra werkt aan je uithoudingsvermogen. Hoe doe je dat?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur