Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 08 maart 2005 22:44 |
|
|
|
Goh jongens,
Wat een gezellig klupke bij elkaar. Leuk Bert Gersonius, om je hier aan te treffen. Te gek dat BE voor je werkt!!!
Grappig dat veel mensen die via BE hun embouchure verbeteren ook de neiging hebben zich in inhoudelijke discussies te mengen. BE heeft mij erg veel geleerd over de werking van een embouchure, niet door uitgebreide analyses, maar vooral door het zelf te ontdekken dmv de oefeningen. Dit geldt blijkbaar voor meer mensen. Als je het BE forum op de Trumpet Herald bezoekt zie je steevast dat mensen die eerst rondvragen en onzeker de eerste stappen nemen een paar maanden later zelf meestal behoorlijk zinnige adviezen geven en een heel gedegen kijk op een embouchure hebben gekregen.
Wat BE in ieder geval teweeg brengt is een soort tegenbeweging tegen de traditionelere methodes en theorieen. Er komen door BE steeds meer eigenwijze trompettisten (nog meer, kan dat dan?) die nog helemaal niet zo'n verkeerde dingen zeggen en dat verlevendigd en verdiept de discussie alleen maar. Leuk toch, kunnen we allemaal wat van leren.
Gegroet,
Bert
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
larrios
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 maart 2005 07:56 |
|
Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54 Berichten: 125 Woonplaats: Middelburg
|
Tobias Dammers schreef: Ik heb dat boekje niet (meer). Heb hem een tijdje geleden geleend, maar ik zit nou eenmaal zo in elkaar dat ik niet met een methode in zee ga die mij niet compleet overtuigt. En de redenen hiervoor zijn, heel simpel, dat BE (net als veel andere methodes) focust op één onderdeel, en dat probeert te gebruiken om alle problemen te verklaren (en dan op een manier die qua natuurkunde aan alle kanten rammelt) en op te lossen, zonder al te diep op de feiten in te gaan. Het kan dan wel zijn dat je aan die feiten in de praktijk niets hebt, maar ik wil het toch graag weten. En de schrijfstijl vind ik gewoon akelig amerikaans. Dat heeft natuurlijk niks te maken met de inhoud, maar het maakt me toch alweer een stukje sceptischer, en wat minder op mijn gemak. Wel interessant dat hij een aantal vooroordelen opruimt, zoals de 'flat chin' mythe, of het geloof dat drukken a priori slecht zou zijn.
Bedankt voor de verduidelijking van je positie. In een van je andere posts roem je Malte Burba om zijn geleerdheid en dat hij zijn resultaten baseert op onderzoeksresultaten, 'feiten'. Nu, om een methode min of meer bij voorbaat af te schrijven, grotendeels op basis van geloof, is mijns inziens niet echt wetenschappelijk. Als je bijvoorbeeld echt overtuigd bent dat BE niet werkt, dan zou je die hypothese toch ook eerst fatsoenlijk moeten testen, voordat je die mening kunt onderbouwen. De grote weerklank die deze methode in zijn korte bestaan heeft gevonden, is niet uit de lucht komen vallen. Die komt voort uit resultaat, niet uit speculatie of vooroordelen.
Erik,
Wat betreft de behoefte van 'extra' ademhalingstechnieken in mijn vooralsnog beperkte (maar wel ontwikkelende) bereik, heb je denk ik gelijk. Maar als je zegt dat je tot C3 in de meeste situaties niet echt meer luchtsnelheid nodig hebt, dan moet je toch tegelijkertijd ook beseffen dat veel trompettisten niet eens fatsoenlijk een C3 kunnen spelen. Zeker in de amateur wereld is dat een gegeven voor de meeste spelers. Hoeveel effect heeft voor die groep dan de primaire aandacht op de ademhaling? Dat is waar ik vooral over struikel, niet zozeer over het belang wat je aan de adem hecht. Adem is niet onbelangrijker dan de lip. Zoals Bert Lochs eerder al betoogde, is het vooral de volgorde die belangrijk is.
Ko
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 maart 2005 10:12 |
|
|
|
Ik denk dat veel trompettisten de basis ademhaling nog niet goed beheersen. Dus de lage of midden ademhaling. Als je die niet beheerst hoef je zeker nog niet aan meer luchtsnelheid te denken.
Wat betreft dat veel amateurs nog geen C3 kunnen spelen, dat kan aan veel oorzaken liggen. Dat kan bij de 1 liggen aan dat het embouchure nog niet goed genoeg gesterkt is, bij de ander ligt dat aan een verkrampte ademhaling, of een dichte keel, of een psychische blokkade, noem maar op.
Ik denk dat in jouw geval de BE goed werkt omdat je vooral foute gewoontes moest afleren. Ik denk als je meteen op een juiste manier begint, dus een embouchure die comfortabel voor jou voelt, je geen overdreven roll in en roll out oefeningen nodig hebt. Je moet gewoon langzaam je embouchure trainen met goede oefeningen EN daarbij je ademhaling ontwikkelen. De lip slurs die in BE staan zijn dan ook goede oefeningen daavoor. Ook zijn staccato oefeningen erg geschikt, maar dat hoeft niet perse met de tong op de lippen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Hugo
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 maart 2005 10:21 |
|
|
|
Erik, jou argumenten klinken mij als vrij standaard in de oren (niet dat ze dan dus slecht zijn). Ik bedoel dus dat volgens mij veel docenten ongeveer op die manier werken.
Hoe kan het dan toch zo zijn dat zoveel amateurs niet of nauwelijks tot c3 komen?
Volgens mij hebben erg veel mensen baat bij BE, dus zullen de principes daarin behandald zeker hun recht hebben.
Anderzijds hebben ook erg veel mensen baat bij het werken aan hun ademhaling, dus ook daarvoor geldt dat de principes daarvan hun nut hebben.
Dus de oplossing is simpel: Bekijk waar je probleem ligt (bij Eric lijkt me dat niet zozeer de lippen, gezien zijn bereik, bij mij daarentegen zou het ook heel goed daar kunnen liggen, ik herken een aantal dingen zoals die beschreven worden door Jeff Smiley) en werk aan beide aspecten, in een verhouding die voor jou gunstig is.
De een zal vrijwel alleen aan de adem werken, de ander moet moet misschien aan beide evenveel. Dit hangt volgens mij gewoon af van hoe je training tot nu toe is geweest en welke elementen verkeerd zijn gegaan, of nog beter kunnen dan ze al zijn.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Gerrit
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 maart 2005 10:36 |
|
|
Er zou natuurlijk ook een mogelijkheid bestaan dat we de admenhalingsoefeningen nodig hebben omdat er nog iets anders niet in orde is. Dat we de (naar mijn idee overdreven) ademhalings technieken en yoga etc etc. gebruiken terwijl het een zijweggetje is. Een noodzakelijk kwaad omdat er iets anders nog niet helemaal klopt.
Er zullen heel veel mensen zijn die het nu niet met me eens zijn. Logisch, want er wordt nu eenmaal veel nadruk gelegd op ademhaling.
Afgelopen week was ik drie dagen in Duitsland voor lessen met Bahb Civiletti. (een fantastische barok trompettist. zie verder www.tce-studio.com ). Hij vertelde dat hij dat ademhaling gedoe zwaar overtrokken vond. 'Waar moet al die lucht heen? Uit je oren? Weet je hoe klein dat mondstukgaatje is? Het gaat om compressie in je mond. Niet om compressie waar dan ook. Alleen in je mond.
Hij demonstreerde dit door helemaal uit te ademen en daarna een aantal c4's te spelen. En niet van die slappe squeeks, maar echt vette c 4's. Ik kon dit maar moeilijk geloven.
Toen gaf hij me een ballon. Zo'n lange dunne. Of ik hem even op wilde blazen. Dus een flinke hap lucht, etc, etc. Kreeg het niet voor elkaar. Hij nam een heel klein beetje lucht, en blies hem zo op. Ademsteun? Nee! Hij maakte compressie in z'n mond door z'n tong op de tce manier te gebruiken. (hij heeft les gehad van Jerome Callet en maakt dus compressie tussen z'n tong en boventanden/bovenlip) Hij zat trouwens met z'n benen op een andere stoel, en wiebelde met de stoel waarop hij zat.
Nog veel andere verbazingwekkende dingen gezien. Dat zat je wel aan het denken. Maar als je ziet dat iemand bijna geen lucht gebruikt. (hij beweert dat er bijna geen lucht in het mondstuk komt) dan vraag je je toch wel af waar al die ademhalingsboeken over gaan.
Hij speelde trouwens het Brandenburgs concert op z'n bes trompet als demonstratie. Zowel in klassieke als in big band sijl. Vet? Ja, vet cool!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 maart 2005 10:47 |
|
|
Hugo schreef: Hoe kan het dan toch zo zijn dat zoveel amateurs niet of nauwelijks tot c3 komen?
Volgens mij hebben erg veel mensen baat bij BE, dus zullen de principes daarin behandald zeker hun recht hebben.
Ik verwijs nu maar naar mijn nieuwe boek, daar staan genoeg antwoorden in...
Dat veel mensen baat hebben bij BE geloof ik ook wel, net zoals volksstammen baat hebben gehad bij de Farkas methode die Jeff Smiley inefficient vindt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 maart 2005 11:01 |
|
|
|
Gerrit, zoals ik zei gaat het in de hoogte niet om lucht massa maar om lucht snelheid. Dus je hoeft in de hoogte maar weinig lucht snel tegen je bovenlip aan te blazen.
Doe maar eens een simpele test om te zien hoeveel lucht er uit je mond komt : blaas eerst gewoon uit tegen je handpalm en buzz daarna en voel de lucht tegen je handpalm. Die luchtstroom is veel kleiner.
De lucht die uiteindelijk uit je mond komt wordt dan voor een groot gedeelte ook nog weer weerkaast door de cup van het mondstuk. Wat dus voornamelijk door het gaatje van het mondstuk gaat is de geluidsgolf. Die wordt niet getransporteerd door de uitgeblazen luchtstroom maar plant zichzelf wel voort door de al aanwezige lucht in je trompet.
De compressie die hij dus maakt doet hij met TCE, net zoals Callet. Dat is 1 manier, je kunt ook je compressie met je de spieren rond je longen maken.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Gerrit
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 maart 2005 11:10 |
|
|
erikveldkamp schreef: De compressie die hij dus maakt doet hij met TCE, net zoals Callet. Dat is 1 manier, je kunt ook je compressie met je de spieren rond je longen maken.
Je kunt je dus afvragen wat je wilt. Of je helemaal kapot blazen door compressie te maken rond je longen (die je naar mijn idee halverwege de route naar je mond voor het grootste gedeelte weer verliest) of de compressie pas op het laatste moment in je mond maken.
Dat het om luchtsnelheid gaat en niet om hoeveelheid lijkt me logisch. (hebben we het al over gehad toch?.)
|
|
| Omhoog |
|
 |