Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
screamboy
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 nov 2005 15:16 |
|
|
Nou, wat een problemen allemaal. Volgens mij zijn er een aantal mensen hier die niet echt met spanning om kunnen gaan. Mischien moeten we een keer een emile ratelband-achtig persoon in gaan huren voor dit forum?
Ik denk dat veel zenuwen komen omdat mensen alles 100% goed willen doen. Dat is natuurlijk erg logisch, maar ik zou toch wel willen zeggen: voor velen op dit forum is toeteren je hobby, dus geniet ervan! Maak je geen zorgen voor solo's. Ga gewoon staan, met een gezonde dosis arrogatie, en geniet van het moment dat jij degene bent die op dat moment het belangrijkste is  .
Jullie kunnen het: Tsjakaaaaaaaaaa 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 nov 2005 15:27 |
|
 |
| Moderator |
|
screamboy schreef: Nou, wat een problemen allemaal. Volgens mij zijn er een aantal mensen hier die niet echt met spanning om kunnen gaan. Mischien moeten we een keer een emile ratelband-achtig persoon in gaan huren voor dit forum? Ik denk dat veel zenuwen komen omdat mensen alles 100% goed willen doen. Dat is natuurlijk erg logisch, maar ik zou toch wel willen zeggen: voor velen op dit forum is toeteren je hobby, dus geniet ervan! Maak je geen zorgen voor solo's. Ga gewoon staan, met een gezonde dosis arrogatie, en geniet van het moment dat jij degene bent die op dat moment het belangrijkste is  . Jullie kunnen het: Tsjakaaaaaaaaaa 
Ik denk dat dit wel een heel erg simpele overweging is. Zo werkt het namelijk niet. Relativeren kan helpen, maar je moet de lat ook wel ergens leggen, waar iedereen er wat aan heeft. Want met alle arrogantie die in je is zeer verrot spelen is absoluut geen aanrader.
Spanning hoort er nu eenmaal bij, en daar zal je mee moeten leven
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
cees
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 nov 2005 15:38 |
|
|
marnix schreef: screamboy schreef: Ga gewoon staan, met een gezonde dosis arrogatie. ...met alle arrogantie die in je is zeer verrot spelen is absoluut geen aanrader.
marnix je overdrijft screamboys argument..
maar jullie hebben dan daardoor wel bijden gelijk
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
diederik
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 nov 2005 15:41 |
|
 |
| Moderator |
 |
Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52 Berichten: 2388 Woonplaats: Hoek van Holland
|
|
Ik weet precies wat er bedoeld wordt met het trillen bij afstemmen, domweg omdat ik er ook last van heb gehad. Bij ons stemmen de klarinetten op Bes en het koper op C, het kwam zover dat ik liever op Bes stemde dat C omdat het dan al minder was. Waarschijnlijk is bij Einayag het trillen ook rond de C. Gelukkig is het bij mij weer net zo vanzelf weggegaan als dat het was gekomen, en wel in de tijd, een paar jaar geleden, rond de kerst. We speelden toen bij de harmonie zowel als bij mijn ensemble heel veel koralen en overige gedragen (kerst-)muziek, met veel lange noten dus en veel nadruk op een warme toon. Vaak blaas ik dan thuis ook veel lange noten om de warmte van de toon wat op te vijzelen. En ziedaar het onverwachte neveneffect: het trillen verdween.........................
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Einayag
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 nov 2005 16:10 |
|
|
diederik schreef: Ik weet precies wat er bedoeld wordt met het trillen bij afstemmen, domweg omdat ik er ook last van heb gehad. Bij ons stemmen de klarinetten op Bes en het koper op C, het kwam zover dat ik liever op Bes stemde dat C omdat het dan al minder was. Waarschijnlijk is bij Einayag het trillen ook rond de C. Gelukkig is het bij mij weer net zo vanzelf weggegaan als dat het was gekomen, en wel in de tijd, een paar jaar geleden, rond de kerst. We speelden toen bij de harmonie zowel als bij mijn ensemble heel veel koralen en overige gedragen (kerst-)muziek, met veel lange noten dus en veel nadruk op een warme toon. Vaak blaas ik dan thuis ook veel lange noten om de warmte van de toon wat op te vijzelen. En ziedaar het onverwachte neveneffect: het trillen verdween.........................
Hoi Diederik,
Fijn te lezen dat het getril bij jou weer is verdwenen.
Bij mij maakt het niet uit welke noot er moet worden afgestemt. Afgelopen repetitie moesten we een akkoord afstemmen, had ik een D. Normaal stemmen we (bugelgroep) af op een G. Juist bij de koralen en gedragen muziek (zachte passages en lange noten) dan komt dat getril weer. Misschien wil ik inderdaad teveel mijn best doen om én zo zacht mogelijk, en zuiver én niet bibberen? 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
diederik
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 nov 2005 16:26 |
|
 |
| Moderator |
 |
Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52 Berichten: 2388 Woonplaats: Hoek van Holland
|
|
Ja, dat had ik dus ook precies eender bij de door jou bedoelde zachte passages etc
Maar juist in de periode dat we daar veel meer aan deden en ik dus ook thuis voor mijn toon veel gedragen muziek speelde kwam de stabiliteit/ controle over de toon en het vertrouwen(!) gaandeweg weer terug.!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Hugo
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 nov 2005 17:03 |
|
|
|
Ik heb het trillen ook gehad. Het is bij mij begonnen toen ik een keer een solootje moest spelen en op de een of andere manier schoten de zenuwen erin en ging het helemaal niet.
Het is duidelijk iets psychologisch en door strakke tonen te oefenen ging het bij mij niet echt weg. Vooral als je op een gegeven moment al weet dat je gaat trillen en je uiterste best gaat doen om het te voorkomen. Dan wordt het alleen maar erger.
Het beste is om het zover te krijgen om het trillen bij het afstemmen weg te krijgen, waarschijnlijk zijn de minder stressvolle situaties (koralen) ook verholpen.
Ik heb dat zelf gedaan door vlak voor het afstemmen zo ontspannen mogelijk te gaan zitten. Concentreer op je houding. Verder proberen zo goed mogelijk, volgens de regelen der kunst adem te halen, dus laag inademen en met een open keel uit te ademen.
Op die manier zet je de condities zo goed mogelijk (je houding is optimaal om te presteren) en je concentratie is geabsorbeerd door die houding. Daardoor ben je niet zo met de toonvorming bezig en die gaat dan automatisch goed (in het optimale geval natuurlijk). Ik ben er zo weer af gekomen, hoewel het wel een paar maandjes heeft geduurd.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
screamboy
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 nov 2005 18:24 |
|
|
Ik snap natuurlijk ook wel dat het totaal geen zin heeft om superslecht te spelen, en toch te denken: ik kan het....Ik gebruik dan ook de woorden 'gezonde arrogantie'  .
Het plezier in het spelen is volgens mij toch echt het belangrijkste om (ook bij solo's en dergelijke) je muziek zo goed mogelijk te laten klinken.
trouwens: gezonde spanning is volgens mij niks mis mee, als de spanning maar niet gaat overheersen...
|
|
| Omhoog |
|
 |