trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lasting Change for Trumpeters
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2007 15:12 

erikveldkamp schreef:

Ik geloof dat de bui al voorbij is, gefeliciteerd met de bugel... :P

Dank je. Trouwens die trompetten waren ook niet misselijk. Ik was erg gecharmeerd van model 5.

En over deze topic: ik vind hem te constructief om nou opnieuw in gekissebis over BE of Jacobs te verzanden. Dus als iemand vanuit de BE-hoek met problemen zit en er met Jacobs niet helemaal uitkomt, dan ga ik geen BE-advies meer zitten geven in een Jacobs-topic.
We weten ongeveer hoe we erover denken, bovendien snap ik na 'Lasting Change...' inderdaad meer waar je het over hebt (krijg je toch eens een keer gelijk....). In ieder geval snap ik beter waar het vandaan komt, en waarom je BE in dat plaatje niet ziet staan. Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens, maar da's een verschil van inzicht en persoonlijke ervaring. ik kan een heel eind mee met Jacobs, en heb er ook nog eens wat aan, dat lijkt me een mooi resultaat!

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2007 15:17 

Over een paar jaar als we helemaal op 1 lijn liggen zullen we de Haske eens benaderen voor een nieuwe succesformule voor trompetters.... :wink:

Tot die tijd lekker toeteren op de nieuwe bugel!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2007 07:59 

trumpetvos schreef:
Vool velen en ook voor mij lijkt het een beetje de omgekeerde wereld die we hier krijgen voorgeschoteld.
Eerst uitzoeken hoe je wlt klinken en daar naar toe gaan werken.

Ik denk dat je het een beetje te radicaal stelt. Door te spelen leer je beter te luisteren en door beter te luisteren leer je beter te spelen. Beide dingen moeten naast elkaar staan, elkaar versterken. Eerst naar 500 cd's luisteren een daarna pas je eerste trompetles nemen is ook niet effectief.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2007 09:47 

Ik had ook niet gezegd dat je eerst moet gaan uitzoeken hoe je moet klinken, maar dat je goede voorbeelden moet immiteren en zo je klankvoorstelling ontwikkelen. Als je een leraar bijvoorbeeld nooit iets voorspeelt op les is het veel moeilijker om een indruk van het stuk te krijgen dat je wilt gaan in studeren. Stel je voor je wilt Carnaval de Venice studeren, dan kun je natuurlijk Arban pakken en beginnen. Maar je kunt ook eerst een opname van Maurice Andre, Wynton Marsalis of Sergei Nakariakov beluisteren en proberen zo te klinken tijdens het studeren. Dus de klank, frasering, waar je moet ademen, ed. uitchecken. Je moet dan evennog veel studeren om het onder de knie te krijgen, maar je hebt nu een voorbeeld waar je naar toe kunt werken. Immiteren dus.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2007 10:47 

erikveldkamp schreef:
maar je hebt nu een voorbeeld waar je naar toe kunt werken. Immiteren dus.

Da's natuurlijk duidelijk. Net zoals het hele Jacobs idee een vrij logische manier van denken is. Of het de oplossing voor ieder probleem is weet ik niet, maar uiteindelijk is het een fijne manier om te studeren en les te geven.

Ik speel ook vrij veel voor in de les, of met leerlingen mee werkt ook goed. Als ik bepaalde muziek niet goed kan voorspelen dan haal ik er nog wel eens een opname bij, of laat mensen zelf zoeken. Trumpet Kings (bedankt Erik ;)) is hier uitermate geschikt voor. Toch heb ik op het conservatorium van mijn toenmalige leraar methodiek geleerd nooit voor te spelen, omdat je dan nooit zo goed klinkt. De concentratie is anders en je speelt nogal op en af, kletst een hoop tussendoor etc. Dat klopt wel een beetje, en vaak boet ik behoorlijk in qua embouchure na een dag lesgeven (ik vond het wel goed dat Jacobs daar ook iets over zei: toch je eigen klankvoorstelling overeind zien te houden, vind ik ontzettend lastig als je de hele dag les moet geven aan beginners met een slecht geluid, vals, te hard of juist te zacht...), maar ik denk inderdaad dat veel mensen sneller leren van een leraar die iets voorspeelt dan dattie alles zelf moet uitzoeken. Gek genoeg heb ik mijn eerste jaren op de muziekschool les gehad van een hoornist die nooit iets voorspeelde. Met hem ben ik al door Charlier heengefietst, maar op dat moment luisterde ik erg veel naar Maurice Andre, dus wellciht dat dat al een verschil heeft gemaakt.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2007 11:20 

HJ schreef:
Da's natuurlijk duidelijk. Net zoals het hele Jacobs idee een vrij logische manier van denken is. Of het de oplossing voor ieder probleem is weet ik niet, maar uiteindelijk is het een fijne manier om te studeren en les te geven.

Of Jacobs ieder probleem heeft opgelost denk ik niet, hij verwees ook wel leerlingen door naar Bud Herseth en anderen als het te trompettistisch werd. De trompettisten die geinterviewd worden in het boek geven dan ook nuances bij Jacobs zijn opvattingen. Maar de grote lijnen zijn ze natuurlijk hartelijk mee eens. Jacobs is zelf ook in zijn lesgeven veranderd door de jaren heen, hij gooide steeds minder met medische termen en ging simpeler lesgeven, vandaar "Song & Wind".

Belangrijk voor mij is in ieder geval dat hij niet focust op de embouchure maar op de echte problemen. Een slecht embouchure is vaak een gevolg van andere tekortkomingen. Je wordt niet geboren met een slecht embouchure, die wordt gecreëerd door op een foute manier je te ontwikkelen. Slechts zelden heeft het echt te maken met een fysiek probleem zoals een slecht gebit, kaakstand e.d. Maar je ziet zelfs geweldige trompettisten met deze problemen. Jon Faddis heeft ook een gat in zijn lip maar speelt niet onverdienstelijk, om er maar 1 te noemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2007 12:59 

op trumpet herald wat topics doorgelzen en daar kwam ik twee citaten tegen die hier wel van toepassing zijn (en ook goed bij het topic over Bill Adam):

"...If at first the mind sound and what is coming out of the bell don't match up, you must resist the temptation to make conscious physical adjustments. Just keep blowing and the unconscious mind will direct the body to do what is needed to produce the imagined sound. The two prime elements here are the ability to trust yourself and to not judge yourself. Just be an observer of your playing as though someone else is doing the playing..."

"To use your brain efficiently do not waste time trying to control something you cannot control like an embouchure. When you control the music you control the embouchure. You do not control meat to control sound. Instead you control the music to control the meat."

Luisteren is dus ook studeren . . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2007 18:52 

theo schreef:
Luisteren is dus ook studeren . . . .

Ik heb veel geleerd tijdens mijn studie door naast Jan Oosthof te zitten en te luisteren naar zijn timing en frasering. Ik denk dat ik van hem meer geleerd heb door samen optredens te doen met de Skymasters, Metropole Orkest en Dutch Jazz Orchestra te doen dan op zijn lessen.

Voor degene die deze opnames van een masterclass van Jacobs nog niet kenden :

http://www.chisham.com/tips/index.html

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur