erikveldkamp schreef:
maar je hebt nu een voorbeeld waar je naar toe kunt werken. Immiteren dus.
Da's natuurlijk duidelijk. Net zoals het hele Jacobs idee een vrij logische manier van denken is. Of het de oplossing voor ieder probleem is weet ik niet, maar uiteindelijk is het een fijne manier om te studeren en les te geven.
Ik speel ook vrij veel voor in de les, of met leerlingen mee werkt ook goed. Als ik bepaalde muziek niet goed kan voorspelen dan haal ik er nog wel eens een opname bij, of laat mensen zelf zoeken. Trumpet Kings (bedankt Erik

) is hier uitermate geschikt voor. Toch heb ik op het conservatorium van mijn toenmalige leraar methodiek geleerd nooit voor te spelen, omdat je dan nooit zo goed klinkt. De concentratie is anders en je speelt nogal op en af, kletst een hoop tussendoor etc. Dat klopt wel een beetje, en vaak boet ik behoorlijk in qua embouchure na een dag lesgeven (ik vond het wel goed dat Jacobs daar ook iets over zei: toch je eigen klankvoorstelling overeind zien te houden, vind ik ontzettend lastig als je de hele dag les moet geven aan beginners met een slecht geluid, vals, te hard of juist te zacht...), maar ik denk inderdaad dat veel mensen sneller leren van een leraar die iets voorspeelt dan dattie alles zelf moet uitzoeken. Gek genoeg heb ik mijn eerste jaren op de muziekschool les gehad van een hoornist die nooit iets voorspeelde. Met hem ben ik al door Charlier heengefietst, maar op dat moment luisterde ik erg veel naar Maurice Andre, dus wellciht dat dat al een verschil heeft gemaakt.
Bert