trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 21:04 

HJ schreef:
Ik ga er ook niet meer over discussieren. Alleen klopt het gewoon niet als je zegt dat o.a. BE één van de methodes is waarbij alles wordt doorgeanalyseerd. Juist niet. Dat wilde ik maar kwijt.

Dat zei ik ook niet. Ik noemde BE in het rijtje omdat als je de squak, roll-in en roll-out oefeningen nodig hebt om een geluid uit een trompet te krijgen dat toch een heel wat ingewikkelder methode is dan de manier zoals Vizzutti of Bill Adam voordoet. Dus een constante luchtstroom, de lippen in een "mmm" stand en er een mondstuk tegen aanhouden.

Citaat:
Iedereen kan zingen, maar niet iedereen wordt zo goed al een Pavarotti, Maria Callas of noem ze maar op.

HJ schreef:
Maar als je een poging wil doen, blijkt het toch niet zo simpel als wellicht gedacht. ik sta eerder op het standpunt dat niks dat je op een hoog niveau wil doen, simpel is. Fietsen, schaatsen, praten, lopen, in wezen simpel, maar daar is ook alles mee gezegd.

Als je op een nivo wilt komen zoals Clifford Brown of Maurice André of Wynton Marsalis dan moet je minstens 6-8 uur per dag geconcentreerd studeren en dat van jongs af aan. Charlie Parker heeft zich ook een tijd opgesloten om zo goed te worden. Rafael Mendez had de hele dag de trompet aan zijn hoofd. Van Malcolm McNab heb ik gelezen dat ie voordat ie naar de studio reed (om 8.00) ook al het vioolconcert van Tchaikovsky studeerde en dat jarenlang.

Wat ik er maar mee wil zeggen is dat het keihard werken is om op topnivo te kunnen. Ik zou dat niet op kunnen brengen. Ik denk de meesten niet, wat ook wel blijkt uit de praktijk. Daarnaast moet je ook aanleg hebben maar dat geldt voor alles.

Maar daar ging op zich mijn stelling niet over. Het ging me in 1e instantie alleen maar om het feit dat het niet moeilijk is om een fatsoenlijk geluid te krijgen uit een trompet. Dit in tegenstelling tot al die methodes die er zo moeilijk over doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 21:16 

LANG LEVE HET SIMPELE TROMPET SPEL :!: :!: :!: :!:

Vooral met z'n allen "lekker door blijven simpelen ":?: :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 21:25 

Heb je de video wel bekeken waar dit topic o.a. over gaat?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2008 21:29 

erikveldkamp schreef:
de squak, roll-in en roll-out oefeningen nodig hebt om een geluid uit een trompet te krijgen dat toch een heel wat ingewikkelder methode is dan de manier zoals Vizzutti of Bill Adam voordoet.

Gelukkig heb je de squeak, RI en RO niet nodig om een geluid uit je trompet te krijgen. Da's alleen maar lastig. Het gekke is wel dat als je deze oefeningen doet, het veel makkelijker wordt om met een goeie, constante ademstroom, ook een goed en constant geluid te krijgen. Dat is sowieso het doel. Voor mij was dit echter niet het middel en ik ken er meer.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 00:38 

Een groot nadeel in het hele gebeuren is dat er geen consensus is over gebruikte termen en dat bij mijn weten nooit concreet is vastgesteld wat er nu precies gebeurt bij het spelen. De basisprincipes zijn door de jaren heen op zeer diverse manieren uitgelegd en benoemd.

Daarbij zijn er blijkbaar vele wegen naar Rome en worden die op nog meer verschillende manieren uitgelegd en gepromoot. Vandaar al die oeverloze discussies over wat je met je tong of lippen zou moeten doen . . . . en inderdaad schultentrompet, doe gewoon wat voor jou werkt . . . .

Wat bij mij erg heeft geholpen is dat ik me los heb gemaakt van termen/begrippen en methodes die na jaren trompetspelen gewoon voor mij niet werkten.

Tijdens het studeren houd ik me er niet mee bezig en probeer te spelen zonder gebruik te maken van technieken die ik altijd gebruikte. Met een muzikaal voorbeeld in het hoofd erbij, blijkt dat je lijf heel veel dingen zelf voor elkaar kan krijgen (dus zonder bewuste bemoeienis) met veel minder inspanning.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 10:38 

Ik heb inmiddels ook meer het idee dat trompet spelen (mechanisch/fysiologisch) zo complex is dat je je maar beter kan richten op de dingen die je nog wel kan bevatten: ben ik te vreden met de klank die ik heb / hoe klink ik zo mooi mogenlijk / hoe kan ik iets muziekaal het mooist uitvoeren.

Op zich is geluid uit een trompet krijgen niet zo moeilijk maar begrijpen wat je precies aan het doen ben (richting en grootte en balans van krachten enz) is een heel ander verhaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 13:57 

theo schreef:
Een groot nadeel in het hele gebeuren is dat er geen consensus is over gebruikte termen en dat bij mijn weten nooit concreet is vastgesteld wat er nu precies gebeurt bij het spelen. De basisprincipes zijn door de jaren heen op zeer diverse manieren uitgelegd en benoemd.
Citaat:
Bobby Shew zich heeft al jaren geleden bezig gehouden met de puur fysieke kant van het
trompet spelen. Hij heeft zich door artsen en radiologen laten vastleggen en er kwam
dacht ik ook nog een internist aan te pas die allen, op initiatief van Bobby, geinteresseerd raakten in de resultaten van het onderzoek naar hoe het lichaam zich
precies gedraagt bij het spelen van de trompet.
Het lijkt mij dat dit ergens terug te vinden moet zijn op het net?
Iets voor veldkamp?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2008 13:59 

Oeps, iets misgegaan met de quote... nou ja, jullie snappen de bedoeling...
Overigens was er ook nog een kno-arts bij betrokken die ook een röntgenfilmpje heeft
laten maken van Bobby terwijl hij aan het spelen was.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur