HJ schreef:
Ik ga er ook niet meer over discussieren. Alleen klopt het gewoon niet als je zegt dat o.a. BE één van de methodes is waarbij alles wordt doorgeanalyseerd. Juist niet. Dat wilde ik maar kwijt.
Dat zei ik ook niet. Ik noemde BE in het rijtje omdat als je de squak, roll-in en roll-out oefeningen nodig hebt om een geluid uit een trompet te krijgen dat toch een heel wat ingewikkelder methode is dan de manier zoals Vizzutti of Bill Adam voordoet. Dus een constante luchtstroom, de lippen in een "mmm" stand en er een mondstuk tegen aanhouden.
Citaat:
Iedereen kan zingen, maar niet iedereen wordt zo goed al een Pavarotti, Maria Callas of noem ze maar op.
HJ schreef:
Maar als je een poging wil doen, blijkt het toch niet zo simpel als wellicht gedacht. ik sta eerder op het standpunt dat niks dat je op een hoog niveau wil doen, simpel is. Fietsen, schaatsen, praten, lopen, in wezen simpel, maar daar is ook alles mee gezegd.
Als je op een nivo wilt komen zoals Clifford Brown of Maurice André of Wynton Marsalis dan moet je minstens 6-8 uur per dag geconcentreerd studeren en dat van jongs af aan. Charlie Parker heeft zich ook een tijd opgesloten om zo goed te worden. Rafael Mendez had de hele dag de trompet aan zijn hoofd. Van Malcolm McNab heb ik gelezen dat ie voordat ie naar de studio reed (om 8.00) ook al het vioolconcert van Tchaikovsky studeerde en dat jarenlang.
Wat ik er maar mee wil zeggen is dat het keihard werken is om op topnivo te kunnen. Ik zou dat niet op kunnen brengen. Ik denk de meesten niet, wat ook wel blijkt uit de praktijk. Daarnaast moet je ook aanleg hebben maar dat geldt voor alles.
Maar daar ging op zich mijn stelling niet over. Het ging me in 1e instantie alleen maar om het feit dat het niet moeilijk is om een fatsoenlijk geluid te krijgen uit een trompet. Dit in tegenstelling tot al die methodes die er zo moeilijk over doen.