trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beetje last van zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 11:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2006 13:05 

Trompettor schreef:
Rik Baars schreef:
Trompettor schreef:
Als solist moet je durven arrogant te zijn naar mijn mening.. dat werkt voor mij het beste.

je moet zelfvertrouwen en arrogantie niet door elkaar halen......

Als je weet dat je wat kan, kan je daar op gaan vertrouwen, als je denkt dat je wat kan, kan je arrogant worden....

8)

haha,
volgens mij kom ik nu over als een heel arrogant persoon ofzo..
Maar als je op dat podium staat en gaat denken wat er allemaal fout kan gaan.. dan gaat het ook fout, meestal.
Als sta je op het podium met de gedachte: 'schijt aan iedereen'.
dan krijg je toch wat meer zelf vertrouwen :wink:

Een muzikant die schijt heeft aan z'n publiek? 8O

dan kan je beter in een lege zaal spelen......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2006 13:15 

Nee, dat moet je natuurlijk niet laten merken.. maar tijdens je solo die gedachte hebben, dat werkt het beste voor mij. Een beetje arrogant zijn.
En natuurlijk gewoon jezelf zijn na het concert.
Anders komt er nooit iemand meer kijken. :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2006 16:14 

Late reactie..maar hier had ik ook altijd last van!!! Echt heeel irritant en bij iedere volgende keer dat je weer moet stemmen wordt je weer onzeker omdat het de vorige keer ook fout gaat en je gaat alleen maar twijfelen aan jezelf.... Bij mij heeft het wel een tijdje geduurd voor het over ging.
Ik had examen gedaan en dat ging eigenlijk boven verwachting goed...ook mijn leraar hielt zijn hart vast...omdat hij ook ontdekt had dat ik van de zenuwen wel eens rare dingen kon gaan doen. Eigenlijk was dit de 1e keer dat ik alleen op moest voor het publiek...nou ik raad je aan: doe dat eerder dan pas bij je C-examen !! nou ja en toen was ik dus geslaagd en toen zei mn leraar: je hebt gespeeld als nooit te voren..op zich een mooi compliment, maar ik kwam op de repetitie en had het gevoel dat ik aan een hoog verwachtingspatroon moest voldoen (mijn leraar was tevens dirigent..) en bij iedere stemnoot beefde ik, iedere noot die iemand van me zou horen durfde ik niet te spelen (op zich dom in een orkest..want iedereen luistert als het goed is bij iedere noot). Op een gegeven moment heeft hij op les gezegd, nu gaan we de hele les die stomme lange noot spelen. Zonder nadenken, gewoon blazen. En vooral de lucht diep zoeken. Dit heeft uiteindelijk geholpen. Het is ook fijn als je dirigent/leraar meewerkt door je er niet steeds op te wijzen. Het zou fijn zijn als hij niet laat merken wat hij denkt aan jou. Anders krijg je juist weer dat prestatiedwang gevoel. Maar ach misschien ben je alweer over deze fase heen! Vond het alleen wel grappig, dat dit zoveel lijkt op wat ik had (ben er nog steeds niet altijd helemaal overheen hoor..op les kan ik soms flink stijf staan van de spanning..en alleen op een podium staan, begin ik eigenlijk niet meer aan....)

Einayag schreef:
Ik heb steeds meer last van dat ik begin te trillen als er moet worden afgestemd in het orkest. Dit vind ik erg vervelend want het klinkt nergens naar.
Ik kan zelf niet bedenken waardoor dit ontstaat. Het is niet zo dat ik zenuwachtig ben ofzo, want ik speel al een aantal jaren bij dat orkest en had er ook nooit last van. Maar sinds een tijdje het is iedere keer weer raak. En ik baal er ontzettend van en speel daarna ook niet meer echt lekker omdat ik weet dat ik beter kan, maar het komt er zo beroerd uit. :( Dan wordt ik wel zenuwachtig, omdat ik dan denk dat de rest wel zal denken dat ik er maar wat met de pet naar gooi, terwijl dat niet zo is.
Ik ben er nu thuis mee bezig, met oefenen, iedere keer dat ik aanzet om de toon zo strak mogelijk te spelen, maar ook hier begin ik nu al te bibberen.
Heeft iemand misschien tips of ervaring hiermee en hoe je kunt leren om van dat gebibber af te komen?

Alvast bedankt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2006 16:20 

Het is eigenlijk zo dom..want je stresst om niks.. Die toon, wat maakt het uit dat het nét niet die klank heeft die je verwacht had. Het is maar een 'stemnoot'. Luister naar die leerlingen die nog met hun gebrekkige halve toon aankomen. Die zijn apetrots op wat ze kunnen. Maakt je dat wat ontspannender?

Einayag schreef:
diederik schreef:
Ik weet precies wat er bedoeld wordt met het trillen bij afstemmen, domweg omdat ik er ook last van heb gehad. Bij ons stemmen de klarinetten op Bes en het koper op C, het kwam zover dat ik liever op Bes stemde dat C omdat het dan al minder was. Waarschijnlijk is bij Einayag het trillen ook rond de C. Gelukkig is het bij mij weer net zo vanzelf weggegaan als dat het was gekomen, en wel in de tijd, een paar jaar geleden, rond de kerst. We speelden toen bij de harmonie zowel als bij mijn ensemble heel veel koralen en overige gedragen (kerst-)muziek, met veel lange noten dus en veel nadruk op een warme toon. Vaak blaas ik dan thuis ook veel lange noten om de warmte van de toon wat op te vijzelen. En ziedaar het onverwachte neveneffect: het trillen verdween.........................

Hoi Diederik,

Fijn te lezen dat het getril bij jou weer is verdwenen.
Bij mij maakt het niet uit welke noot er moet worden afgestemt. Afgelopen repetitie moesten we een akkoord afstemmen, had ik een D. Normaal stemmen we (bugelgroep) af op een G. Juist bij de koralen en gedragen muziek (zachte passages en lange noten) dan komt dat getril weer. Misschien wil ik inderdaad teveel mijn best doen om én zo zacht mogelijk, en zuiver én niet bibberen? 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2006 01:23 

ligt het ook niet aan de ademsteun? Als je te weinig ademsteun hebt kan een noot ook er trillend uitkomen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 18:31 

harpje schreef:
ligt het ook niet aan de ademsteun? Als je te weinig ademsteun hebt kan een noot ook er trillend uitkomen.

Klopt!! En waar schiet je adem naar toe als je in de stress schiet?? Inderdaad, naar boven...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2006 11:47 

Jeeeej D- examen gehaald. Nu alleen nog even openbaar in juni, maar dat cind ik eigenlijk minder erg dan het technische deel enzo met die etudes. :D:D:D ..
Kga waarschijnlijk een deel van het trompetconcert van Haydn spelen. Deel 1 wss, of anders deel 3.
En natuurlijk nog samenspel, kwintet in mijn geval. De stukken zijn te simpel maar het zal wel moeilijk worden om het helemaal goed mooi samen te laten klinken ofzo, anders zouden ze dat niet opgeven denk ik.
Jeej.. ik ben echt blij eindelijk ervanaf, ging echt beter dan verwacht.

Trompet en Bugeldag met Andre Heuvelman 1 maart 2008! Be There!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2006 11:56 

Gefeliciteerd! :D
Ik ga 25 juni ook een poging doen,
Ik hoor veel mensen iets zeggen over een solostuk spelen bij een orkest of ensemble, maar mijn leraar heeft het daar nog niet over gehad, is dat verplicht of?
Anders moet ik snel nog wat gaan regelen met een orkest.

Gr. Thomas

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur