Late reactie..maar hier had ik ook altijd last van!!! Echt heeel irritant en bij iedere volgende keer dat je weer moet stemmen wordt je weer onzeker omdat het de vorige keer ook fout gaat en je gaat alleen maar twijfelen aan jezelf.... Bij mij heeft het wel een tijdje geduurd voor het over ging.
Ik had examen gedaan en dat ging eigenlijk boven verwachting goed...ook mijn leraar hielt zijn hart vast...omdat hij ook ontdekt had dat ik van de zenuwen wel eens rare dingen kon gaan doen. Eigenlijk was dit de 1e keer dat ik alleen op moest voor het publiek...nou ik raad je aan: doe dat eerder dan pas bij je C-examen !! nou ja en toen was ik dus geslaagd en toen zei mn leraar: je hebt gespeeld als nooit te voren..op zich een mooi compliment, maar ik kwam op de repetitie en had het gevoel dat ik aan een hoog verwachtingspatroon moest voldoen (mijn leraar was tevens dirigent..) en bij iedere stemnoot beefde ik, iedere noot die iemand van me zou horen durfde ik niet te spelen (op zich dom in een orkest..want iedereen luistert als het goed is bij iedere noot). Op een gegeven moment heeft hij op les gezegd, nu gaan we de hele les die stomme lange noot spelen. Zonder nadenken, gewoon blazen. En vooral de lucht diep zoeken. Dit heeft uiteindelijk geholpen. Het is ook fijn als je dirigent/leraar meewerkt door je er niet steeds op te wijzen. Het zou fijn zijn als hij niet laat merken wat hij denkt aan jou. Anders krijg je juist weer dat prestatiedwang gevoel. Maar ach misschien ben je alweer over deze fase heen! Vond het alleen wel grappig, dat dit zoveel lijkt op wat ik had (ben er nog steeds niet altijd helemaal overheen hoor..op les kan ik soms flink stijf staan van de spanning..en alleen op een podium staan, begin ik eigenlijk niet meer aan....)
Einayag schreef:
Ik heb steeds meer last van dat ik begin te trillen als er moet worden afgestemd in het orkest. Dit vind ik erg vervelend want het klinkt nergens naar.
Ik kan zelf niet bedenken waardoor dit ontstaat. Het is niet zo dat ik zenuwachtig ben ofzo, want ik speel al een aantal jaren bij dat orkest en had er ook nooit last van. Maar sinds een tijdje het is iedere keer weer raak. En ik baal er ontzettend van en speel daarna ook niet meer echt lekker omdat ik weet dat ik beter kan, maar het komt er zo beroerd uit.

Dan wordt ik wel zenuwachtig, omdat ik dan denk dat de rest wel zal denken dat ik er maar wat met de pet naar gooi, terwijl dat niet zo is.
Ik ben er nu thuis mee bezig, met oefenen, iedere keer dat ik aanzet om de toon zo strak mogelijk te spelen, maar ook hier begin ik nu al te bibberen.
Heeft iemand misschien tips of ervaring hiermee en hoe je kunt leren om van dat gebibber af te komen?
Alvast bedankt.