De drie dagen zitten erop. Om te beginnen: het was erg gaaf. Twee avonden Nederpop met twee maal enorm gaaf publiek. Meezingen, meedansen en wij gewoon lekker spelen. Fanfare/bigband/bandje was ook erg gaaf. Met fanfare begonnen en publiek was toch wel enigzins verbaasd dat een "stijve" fanfare ook aansprekende nummers zoals Thriller, Bohemian Rhapsody en Paradise by the Dashboardlight kan spelen. Daarna bij de Bigband ging het publiek helemaal gek. Dat dat in "ons" dorpje kan: muziek van bijvoorbeeld Robbie Williams (Mr Bojangles). Daarna met bandje de avond nog lekker afgemaakt met dansbare muziek (veel van de Blues Brothers, We were not here fora long time (Huey Lewis) etc).
En dan nu: hoe heb ik het aangepakt.
Ten eerste: bedankt voor de tips van het forum!
Tweeds: veel gestudeerd. Het liefst 1 uurt per dag. Gemiddeld denk ik 3 á 4 dagen per week kunnen doen. Vooral gelet op de soepelheid van de lippen. Dus veel technische dingen geoefend (nu bijna een jaar weer oefeningen van o.a. Hering en Clodomir uit de kast gehaald).
Derds: ik oefen met een Silent Brass (nu hijna 8 jaar). Hoewel we er op dit forum nog niet helemaal uit zijn of dat bij iedereen goed werkt ben ik er persoonlijk wel van overtuigd. Ik heb zelf het idee dat een kwartier met Silent Brass even veel embouchure resultaat oplevert als een half uur zonder SB.
Vierds: veel geflutterd. Zowel voor als tijdens optredens en ook gewoon bijna dagelijks gedaan. Voor mijn gevoel bevordert dat ook de soepelheid van de lippen en dat is denk ik de grootste redding geweest afgelopen dagen.
In ieder geval raakte ik de D boven de balk (D3 toch??) tijdens de toegift nog makkelijk.
Nieuwe opgave: lippen houden zoals ze nu zijn

; ik ben er erg tevreden mee