trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Drie zware optredens na elkaar
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2004 15:34 

je hebt gelijk, anatomisch gezien zal je mondstuk ook je lippen raken, maar zoals Maurice André al zei:
probeer onder je embouchure je mondstuk te houden!

Wat betreft het schikken van je lippen:
als je techniek goed is zullen je lippen zich minder schikken: als je embouchure sterk genoeg is kun je het mondstuk er 'tegenaan' houden (er is dan geen sprake van druk van het mondstuk op je lippen. Je houdt je embouchure dan namelijk met de juiste spieren vast zonder dat je het mondstuk ge(mis)bruikt).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2004 23:28 

Japio schreef:
Even off topic:

Er komen wel degelijk twee trompetisten van El tattoo del Tigre naar de trumpetparty, namelijk Ray Bruinsma en Martijn de Laat.

8O 8O 8O Speelt Ray bruinsma in El tattoo del tigre??? Hey dat wist ik niet, helemaal te gek :!: :!: :!: Die gozer kan echt goed spelen!! heb al een paar keer de de eer 8) :D gehad om met hem te spelen, cker gaaf!! :lol: 8)

"Jazz: The Sound of surprise!"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 mei 2004 15:36 

De drie dagen zitten erop. Om te beginnen: het was erg gaaf. Twee avonden Nederpop met twee maal enorm gaaf publiek. Meezingen, meedansen en wij gewoon lekker spelen. Fanfare/bigband/bandje was ook erg gaaf. Met fanfare begonnen en publiek was toch wel enigzins verbaasd dat een "stijve" fanfare ook aansprekende nummers zoals Thriller, Bohemian Rhapsody en Paradise by the Dashboardlight kan spelen. Daarna bij de Bigband ging het publiek helemaal gek. Dat dat in "ons" dorpje kan: muziek van bijvoorbeeld Robbie Williams (Mr Bojangles). Daarna met bandje de avond nog lekker afgemaakt met dansbare muziek (veel van de Blues Brothers, We were not here fora long time (Huey Lewis) etc).
En dan nu: hoe heb ik het aangepakt.

Ten eerste: bedankt voor de tips van het forum!
Tweeds: veel gestudeerd. Het liefst 1 uurt per dag. Gemiddeld denk ik 3 á 4 dagen per week kunnen doen. Vooral gelet op de soepelheid van de lippen. Dus veel technische dingen geoefend (nu bijna een jaar weer oefeningen van o.a. Hering en Clodomir uit de kast gehaald).
Derds: ik oefen met een Silent Brass (nu hijna 8 jaar). Hoewel we er op dit forum nog niet helemaal uit zijn of dat bij iedereen goed werkt ben ik er persoonlijk wel van overtuigd. Ik heb zelf het idee dat een kwartier met Silent Brass even veel embouchure resultaat oplevert als een half uur zonder SB.
Vierds: veel geflutterd. Zowel voor als tijdens optredens en ook gewoon bijna dagelijks gedaan. Voor mijn gevoel bevordert dat ook de soepelheid van de lippen en dat is denk ik de grootste redding geweest afgelopen dagen.
In ieder geval raakte ik de D boven de balk (D3 toch??) tijdens de toegift nog makkelijk.

Nieuwe opgave: lippen houden zoals ze nu zijn :D; ik ben er erg tevreden mee :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur