trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet en trombone
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 09:34 

Je hebt toch een andere balans nodig voor trombone dan voor trompet, en die moet je eerst aanleren en vervolgens automatiseren. Inmiddels haal ik er wel de hoge noten uit, maar het loopt nog niet automatisch zoals op trombone. En het zal ook wel een beetje te maken hebben met spierkracht, die je opeens op een andere plek nodig hebt.
Ik hou me dan altijd voor dat ik voor het niveau wat ik op trompet binnen een jaar met matig oefenen heb bereikt, vroeger zo'n 5 jaar trombone heb moeten studeren, dus dat valt behoorlijk mee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 09:59 

Tobias Dammers schreef:
... En het zal ook wel een beetje te maken hebben met spierkracht ...
Het heeft (voor mij op de trombone) inderdaad te maken met spierkracht, dat ik niet hoger kom dan die f. Bij de trombone is het gebied in de bovenlip waar kracht gezet moet worden, breder, en daar mis ik inderdaad spierkracht. Bij de trompet komt het meer op precisie aan. Daar is ook spierkracht voor nodig, maar meer geconcentreerd.
Misschien een tip: het helpt mij (op de trompet) om hoge tonen heel zachtjes te proberen. Als je er een te pakken hebt, kun je wat harder gaan en ook de omliggende tonen opzoeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 14:45 

Ik denk dat het ook te maken heeft met een gelijkmatige luchtstroom. Een trombone reageert toch nogal anders op zo'n luchtstroom dan een trompet, en daat moet je ook mee leren omgaan.
Het is trouwens ook zo dat als je regelmatig speelt je lipweefsel gaat veranderen. De plekken waar je mondstuk zet worden harder en ietsje dunner, zodat ze de druk ook wat beter aan kunnen, en het weefsel ertussen (dat dus gaat trillen bij het spelen) wordt elastischer. Daardoor krijg je twee effecten. Ten eerste valt het mondstuk precies op zijn plek, zodat je elke keer vanzelf dezelfde mondstukpositie gebruikt. Dat maakt het makkelijker voor jou, en je gaat sneller vooruit. Ten tweede gaat het trillende deel van de lip gewoon beter klinken.
Als je dus wisselt van trombone naar trompet, is het verschil heel logisch. Maar andersom? Kijk dan even waar de meeste vervorming van de lip optreedt; dat is nét binnen de ran van het mondstuk. Als je dat gebied nou op trombone hebt opgebouwd, dan ligt het bij het trompetspelen buiten je mondstuk, dus je hebt er niks aan. Andersom, de trompetrand ligt ergens middenin het trillende gedeelte van het trombonemondstuk, daar heb je dus ook weinig aan. Je moet dus een tweede rand opbouwen, en dat vraagt gewoon veel tijd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 19:49 
Moderator

Dehaanmuziek schreef:
Tobias Dammers schreef:
Bolle wangen, hehe... als je ze hebt, is er feitelijk niets wat je eraan kan doen, maar dat hoeft dus ook niet - tenzij je mondhoeken niet genoeg kracht hebben. Maar als de embouchure goed zit, dan maakt het geen bal uit of je bolle of platte lippen hebt.
Wat betreft dubbelen: ik ben zelf trombonist, maar sinds een jaartje speel ik er ook nog trompet bij. Het embouchureverschil vind ik behoorlijk meevallen, ik heb alleen wat meer kracht in de mondhoeken nodig. Wel merk ik dat de trompet om meer luchtdruk vraagt dan de trombone. Maar dat is uiteindelijk alleen maar goed voor mijn trombonespel. En ik vind het nog altijd frustrerend dat ik het hoge register net zo moeizaam aan moet leren als toen op trombone. In het begin kon ik (klinkend) op trompet niet hoger spelen dan op trombone (trompet: g / trombone: hoge f, soms g).

En wat zijn nu je ervaringen in het snel wisselen?
Als je iemand als James Morrison ziet, (om maar iemand te noemen :wink: ) dan heeft ie in z'n ene hand z'n trompet en in z'n andere z'n trombone! Hij lijkt geen enkele last te hebben van het verschil in mondstuk, weerstand, stemming, of wat dan ook!

Nou weet ik dat hij vrij uitzonderlijk is, maar als ik je bericht zo lees lijkt het in ieder geval dat je er ook niet zo veel moeite mee hebt!

Hier heb je een voorbeeld, jammer genoeg maar 30 sec (met de Black Dyke)
http://www.worldofbrass.com/acatalog/26013.html
(even onderaan klikken bij "click here"

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur