Tobias Dammers schreef:
Bolle wangen, hehe... als je ze hebt, is er feitelijk niets wat je eraan kan doen, maar dat hoeft dus ook niet - tenzij je mondhoeken niet genoeg kracht hebben. Maar als de embouchure goed zit, dan maakt het geen bal uit of je bolle of platte lippen hebt.
Wat betreft dubbelen: ik ben zelf trombonist, maar sinds een jaartje speel ik er ook nog trompet bij. Het embouchureverschil vind ik behoorlijk meevallen, ik heb alleen wat meer kracht in de mondhoeken nodig. Wel merk ik dat de trompet om meer luchtdruk vraagt dan de trombone. Maar dat is uiteindelijk alleen maar goed voor mijn trombonespel. En ik vind het nog altijd frustrerend dat ik het hoge register net zo moeizaam aan moet leren als toen op trombone. In het begin kon ik (klinkend) op trompet niet hoger spelen dan op trombone (trompet: g / trombone: hoge f, soms g).
En wat zijn nu je ervaringen in het snel wisselen?
Als je iemand als James Morrison ziet, (om maar iemand te noemen

) dan heeft ie in z'n ene hand z'n trompet en in z'n andere z'n trombone! Hij lijkt geen enkele last te hebben van het verschil in mondstuk, weerstand, stemming, of wat dan ook!
Nou weet ik dat hij vrij uitzonderlijk is, maar als ik je bericht zo lees lijkt het in ieder geval dat je er ook niet zo veel moeite mee hebt!