erikveldkamp schreef:
Ik denk ook niet dat het grootste probleem de embouchure is bij de meesten, maar de ademsteun. Velen ademen niet ontspannen in en bouwen zo teveel spanning op waardoor de longen zich niet goed kunnen vullen. De keel kan door die spanning ook dicht gaan zitten. Als men bewuster en meer ontspannen met de lucht om zou gaan dan zou het trompetspelen een stuk makkelijker worden. De embouchure vormt zich dan ook wel mee, tenzij je je mondstuk totaal scheef op je mond heb staan.
Dat kan ik me goed voorstellen. Heb een paar jaar geleden het boek van Bart van Lier gebruikt en het meeste baat had ik bij zijn ademhalingsoefeningen. Bart heeft in dat boek een aantal ademhalingsoefeningen opgenomen (yoga achtig) waarbij de nadruk op ontspanning ligt. Deze oefeningen doe ik nog steeds dagelijks.
En momenteel ben ik fanatiek met het boek BE van Smiley bezig en ook daarbij merk ik dat mijn grootste probleem het tekort aan ademsteun is.
En mijn ervaring is ook dat wanneer de adem op de goede plaats zit de rest vanzelf volgt.
En om Bert gerust te stellen: Natuurlijk ben ik wel met het embouchure bezig, daar valt ook nog wel behoorlijk wat aan te sleutelen, maar dat vormt bij mij toch maar een derde van mijn problemen. (denk ik

)