trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure vraag!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 13:34 

Je hoeft ook niet elke dag al die oefeningen te doen!
Er staan bijvoorbeel 5 warming-ups in met in totaal 17 oefeningen1
Als je die allemaal achter elkaar gaat doen ben je wel warm, maar denk ik dat je ook aardig uitgespeelt bent! Daarvan kan je er dus een kiezen die je dan doet en de volgende dag kies je een andere!
Dat geldt ook voor alle andere oefeningen! De ene dag studeer je bijvoorbeeld op de lipbindingen en de ademsteun, de volgende dag kies je de technische oefeningen en de pedaalnoten! Of je kiest overal een oefening van!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 13:44 

bedankt :D

ik zat weer even te lezen en ik lees veel over ademhaling.. als ik hoog speel spannen mijn buikspieren automatisch aan.. hoort dit?

Laatst bijgewerkt door Basild op 22 jan 2005 15:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 15:51 

ik zit weer even te lezen op het forum en ik zie toch veel staan over je ademhaling.. dat je je goed moet ontspannen daarvoor.. maar als ik hoog speel dan span ik mijn buikspieren aan.. gaat automatisch bijna.. hoort dit? of moet ik altijd ontspannen blijven spelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 17:15 

je moet ontspannen ademen...
blij het spelen in het hogere register is het wel zo dat je inderdaad je buikspieren aanspant....
maar concentreer je niet te veel op het spannen van die buikspieren, maar meer op het blijven doorblazen als je in het hogere register gaat spelen... die buikspieren doen dan uit zichzelf wel wat ze horen te doen.

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 18:06 

Ik heb de rest van de commentaren niet gelezen maar het lijkt mij dat je het antwoord zelf al geeft. Goed spelen bereik je maar op een manier en dat is nu net het geen wat je aangeeft meer te willen gaan dien maar waar je niet echt zin in hebt. Ik zou zeggen bijt even door de zure appel heen en na drie maanden regelmatig en veel oefenen moet je nog eens terug kijken. Je zal verbaast zijn van je eigen kunnen.......

Veel oefenplezier en succes..

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 18:08 

bedankt :D

btw: ik heet ook olaf:P

edit: ik zie dat jullie het vaak over pedaalnoten enzo hebben dan praten jullie met c3 f2 enz.. kan iemand mij uitleggen wat hiermee bedoelt wordt? hoe het werkt? ik ben gewoon gewend te zeggen hoge of lage c, hoge of lage f enz enz..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 18:59 

De zoekfunctie kan je hier al goed helpen, maar ik ben vandaag de beroerdste niet! (Ben weer lekker afgebeuld door m'n leraar en dat geeft een heel voldaan gevoel! :wink: )

Jouw lage c (een lijntje onder de balk noem je c1. spel je een toonladder van c omhoog dan krijg je: c1, d1, e1, f1, g1, a1, b1, c2. c2 is dus de c in de balk, ga je nog een octaaf hoger, de c boven de balk, dus, noem je die c3, nog een octaaf hoger noem je c4 (voor sommige trompettisten een heilige noot :lol: ) en nog een octaaf hoger noem je onhaalbaar! :wink:
Pedaalnoten zijn eigenlijk die noten die onder het eigenlijke bereik van je trompet liggen!
Dus onder de (lage) fis! Deze staan ook duidelijk uitgelegd in Fitness for brass! :idea:

Profiel  

Berichttitel: Re: Embouchure vraag!
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 22:29 

Basild schreef:
( Ik speel nu 4 jaar en ik oefen niet elke dag en als ik oefen is het niet erg lang.. ik weet zelf dat dat niet goed is en ik probeer ook meer te gaan oefenen... mijn leraar zegt dat ik het verbeter door veel te spelen.

Olaf (zo heet je toch?),

Hier zit natuurlijk wel wat in. Echter het feit dat je dit probleem publiekelijk aankaart, is wel een teken dat je het serieus anders wilt aanpakken. Dat is ook de reden dat ik hierop in wil gaan (ik ben zelf trompetleraar en geef best veel mensen van jou leeftijd les en ken de problemen die je schetst).
Dat je dan meer/anders/regelmatiger moet gaan oefenen lijkt me voor jou ook niet moeilijk te begrijpen.
De vraag is alleen hoe je dat doet. Want zomaar een uur per dag dat ding op je bek zetten en blazen helpt je wellicht nog verder de puree in. Je zegt al dat je embouchure niet best is. Als je hier meer mee gaat oefenen bestaat het risico dat je je fouten alleen maar versterkt. Je traint ahw. je foute embouchure nog meer!
Ik kan van afstand niet zien hoe je speelt en wat je oefent, maar een paar algemene dingen wil ik je toch zeggen. Misschien dat anderen er ook nog wat aan hebben. Een paar algemene studeertips:
-meteen de flauwste en de allerbelangrijkste: GEDULD
-met stip op twee: niet forceren. Ten allen tijde rustig blijven, niet doorspelen als het pijn doet, en niet denken dat je op die manier uithoudingsvermogen kweekt. Dat kweek je alleen door heel geduldig iedere keer weer op een ontspannen manier en op een uitgerust embouchure te spelen.
-rust net zolang als dat je speelt.
-speel in korte sessies van vijf tot vijftien minuten. Als je er tijd voor hebt een keer of drie vier per dag. Dan hou je je hoofd en lippen fris en ga je veel sneller vooruit. Per sessie pak je een specifiek doel aan: etudes, hoogte, vingers, bindingen, staccato etc.
-studeer regelmatig. Een keer per week een uur is waardeloos. Probeer iedere dag te spelen al is het maar een kwartier. Bouw daarnaast om de acht a negen dagen een rustdag in waarop je helemaal niks doet. Niet meer dan 1 !!!!

Dit lijkt rigide, maar je komt met een serieuze vraag en je krijgt een serieus antwoord, en ik zou de moeite niet nemen als ik niet het vermoeden had dat je het vanaf nu anders wil doen. Lees verder.

Citaat:
ook zet ik mijn trompet scheef op mijn lippen, het klinkt raar maar ik heb er wel last van.. daardoor kom ik sneller in ademnood en ''ontsnapt'' er vaak lucht aan de andere kant van mijn mond..

Dit heeft waarschijnlijk niks met elkaar te maken.
Laat het mondstuk voorlopig maar lekker scheef staan. Blijkbaar zitten je lippen op dit moment zo in elkaar en heeft dit een zeker doel. Niet te druk over maken. Of het verandert of het blijft zo, maar er zijn genoeg geweldige trompettisten met de meest bizarre mondstanden.
Onder invloed van adem en lipoefeningen kan de stand veranderen, maar dat hoeft dus niet. Ga niet proberen het mondstuk in het midden te zetten en alleen nog maar zo blazen. Dat is vragen om problemen. Ik heb er persoonlijke ervaring mee.
Om je embouchure te verbeteren heb ik wel een aantal oefeningen, maar het voert te ver om die hier uit teleggen, bovendien zou je het moeten zien. Niet in woorden uit te drukken.

Je kunt in ieder geval al eens op mijn site kijken bij embouchure (geen oefeningen, wel een indicatie waar je het moet zoeken)

www.bertlochs.com

Op de site van Erik Veldkamp staan goeie oefeningen

www.erikveldkamp.nl

En verder staat het hele internet vol. Ellende is dat niet alle info even goed is, zodat je al gauw door de bomen het bos niet meer ziet. Wellicht dat ook je leraar nog het een en ander kan vertellen over bv. de potlood-oefening, lip-en mondstukbuzzen. (Niet per se mijn methode, maar wel een oplossing voor je problemen).

Wat je ademnood betreft: dit is vrijwel altijd een gevolg van te hoog ademhalen. Je krijgt het benauwd, hebt gauw het gevoel dat je teveel adem hebt, of juist te weinig om een frase uit te spelen. Laag ademen doe je zo:
- Ga op de grond liggen en leg iets op je buik. Haal rustig adem door in O-stand getuite lippen. Komt je buik omhoog dan doe je het goed, komt je borst omhoog dan adem je te hoog.
-adem laag in de mond in (itt. hoog in de mond
- geeuw
-Ga ontspannen staan en leg een hand op je buik (rond de navel). Adem naar je hand toe.

Op deze manier gebruik je een veel groter deel van je longen en bovendien kun je dmv je buikspieren de lucht onder druk zetten.

Ik las in een andere post van je dat je je druk maakte over het aanspannen van je buikspieren. This is the sory:

-Bij het INademen zijn je buikspieren los en ontspannen, alsof je buik op de grond valt, de buik beweegt naar buiten en wordt dikker. Bij het UITademen zijn je buikspieren aangespannen (in mindere of meerdere mate) en gaat je buik richting je ruggengraat. Blaas maar eens heel hard uit door je toeter en voel wat je buik doet.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen. Ik weet dat het veel is, maar trompetspelen is niet niks. Het is het mooiste dat er is, maar je moet er wel wat voor doen.

Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur