trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondhoeken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 17:55 

perez schreef:
Ik zou eerder adviseren om met mondstuk te buzzen, dan train je altijd je sweet spot.
Ik zelf speel n.m.l. niet geheel in het centrum van de mond, maar als ik lipbuzzzzz doe ik dat wel in het centrum dus daar hei je nix aan als je daarna het mondstuk niet op die plaats zet. 8)

Geef ik je wel gelijk in. Het enige nadeel van buzzen met een mondstuk is dat je dat niet overal kunt doen. Met een oefening als met een potlood of zonder mondstuk buzzen train je die spieren in ieder geval wel. Het zal allicht meer voor je embouchure doen dan helemaal niets doen. Toch zou ik ermee uitkijken, je kunt die potloodtechniek ook verkeerd doen waardoor het effect averechts werkt.

Ik zie mezelf al op mijn werk met een mondstuk rondlopen :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 19:51 

Om me er ook maar eens in te mengen....

Ik denk niet dat je probleem alleen maar in je mondhoeken zit, maar dat je waarschijnlijk te geforceerd speelt.

Al die buzz oefenen en potlood oefeningen kunnen natuurlijk wel helpen om je mondhoeken etc. te trainen maar daarom moet de basis wel goed zijn. Als je niet "natuurlijk" speelt helpt extra training van bepaalde spieren ook niet.

Wat betreft de Smiley methode, op zich lijkt me het een goede manier om je leren trompetspelen. Ik heb alleen niets met dat inrollen en uitrollen van je lippen. Als het resultaat is dat je door het inrollen uiteindelijk meer lipcompressie krijgt dan krijg je ook een kleinere aperture. Dat helpt natuurlijk om makkelijker hoog te spelen maar voor mij is het niet de juiste manier om hoog te leren spelen. Ik wil juist een zo groot mogelijke aperture behouden voor een groot geluid. De extra lucht die je daar eventueel voor nodig hebt is niet zo moeilijk en zwaar om te leren. Als je goed leert ademen heb je daar de hele dag profijt van...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 20:06 

Er is weer een aardige discussie losgebarsten zie ik. Leuk om te zien.

Ik ben het echter met Tommy eens. Er is GEEN zaligmakende methode die voor iedereen werkt. Als die er zou zijn, dan zou dat al lang gemeengoed zijn geweest in de trompet wereld. Let op, ik geef dus geen waarde oordeel over welke aanpak dan ook.

Wat me een beetje stoort is de "op de tenen getrapte" toon waarop aanhangers van een bepaalde school reageren. BE is niet heilig, net zoals Stamp, etc. dat ook niet zijn. Ik vind het interessant om te lezen hoe andere methodes in elkaar steken, maar het mag wel wat minder opdringend. Het gaat hier over mondhoeken (embouchure) en niet over welke methode de beste is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2005 20:40 

erikveldkamp schreef:
Om me er ook maar eens in te mengen....

Ik denk niet dat je probleem alleen maar in je mondhoeken zit, maar dat je waarschijnlijk te geforceerd speelt.

Al die buzz oefenen en potlood oefeningen kunnen natuurlijk wel helpen om je mondhoeken etc. te trainen maar daarom moet de basis wel goed zijn. Als je niet "natuurlijk" speelt helpt extra training van bepaalde spieren ook niet.

Wat betreft de Smiley methode, op zich lijkt me het een goede manier om je leren trompetspelen. Ik heb alleen niets met dat inrollen en uitrollen van je lippen. Als het resultaat is dat je door het inrollen uiteindelijk meer lipcompressie krijgt dan krijg je ook een kleinere aperture. Dat helpt natuurlijk om makkelijker hoog te spelen maar voor mij is het niet de juiste manier om hoog te leren spelen. Ik wil juist een zo groot mogelijke aperture behouden voor een groot geluid. De extra lucht die je daar eventueel voor nodig hebt is niet zo moeilijk en zwaar om te leren. Als je goed leert ademen heb je daar de hele dag profijt van...

Ja precies, ik ben ook bezig geweest met de BE-oefeningen maar dit werkte voor mij dus niet. Punt alleen is, je hebt compressie nodig . Hoe krijg je die. Dat kan door je lipspanning, maar ook door een bepaalde weerstand van je mondstuk of je trompet. Dat is voor iedereen dus anders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 01:32 
Moderator

ehh tja, ik ben geneigd om te zeggen dat geen enkele methode perfect is, je zal zelf moeten uitzoeken wat werkt, maar ik krijg hier het idee dat iemand hier zit te azen om een boek te verkopen.......

en ik blijf erbij dat als je je mondstuk niet beheerst, dat je de fouten door je trompet alleen maar versterkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 12:48 

tommy schreef:
Citaat:
Ontkennen van die principes is zoiets als zeggen dat de zwaartekracht werkt voor iedereen behalve jijzelf. Dat is niet echt hard te maken, tenminste, zolang je niet zeer gevorderd bent in een yoga levitatie techniek.

<<<heb ik in mijn post dan principes ontkent?>>>

Neen, mijn opmerking was alleen ter illustratie. De werking van universele principes is echter niet iets persoonlijks.

Citaat:
lippen die naar binnen toe zijn gerold, produceren makkelijker hogere tonen. Lippen die naar buiten toe zijn gerold, produceren makkelijker lagere tonen.

<<<ken je de pucker embouchure??? daar gaat je principe.....>>>

Niet echt. Een pucker embouchure ontkracht niet de bovengenoemde principes. Ik denk dat ieder efficient embouchure in meer of mindere mate gebruikt maakt van de pucker. Daarnaast zul je ook met een pucker wel degelijk beweging hebben in je lippen.

Citaat:
Bij de potloodtruc geldt eigenlijk hetzelfde: in theorie aardig, in de praktijk lang niet altijd doeltreffend. Je traint met een potlood de spieren die jij toevallig gebruikt om dat potlood tussen je lippen te houden. Wie zegt er dat die spieren dezelfde zijn als voor het spelen? Of dat juist deze spieren sterker moeten worden?

<<<al eens met een potlood tss de lippen gezeten?? en al eens een zware partij moeten blazen? bij mij zijn het in beide gevallen toch dezelfde spieren die ik voel werken>>>

Ja, ik heb in mijn posts tot nu toe slechts een duit in het zakkie gedaan met betrekking tot zaken waar ik serieus mee bezig ben geweest. Ik ben me er terdege van bewust dat mijn ervaring niks meer of minder is dan mijn eigen ervaring, maar ik heb ook proberen aan te geven waarom ik denk dat bepaalde manieren minder hoog scoren in het succespercentage dan een andere.

<<<het doel van de oefening met het potlood is de spieren trainen. net als krachttraining bij sporters. zwemmers zitten ook uren in de fitness... daar hebben ze ook het 'gevoel' van het zwemmen niet. maar de kracht hebben ze wel nodig eenmaal ze in het bad liggen....idem dito wielrenners e.a.>>>

Trompetspelen gaat verder dan zuiver krachttraining. Er is een uitermate subtiele coördinatie van de lipspieren voor vereist, die niet echt te vergelijken is met de bovengenoemde sporten. Ik wil dus niet zeggen dat krachttraining geen zin heeft. Dat kan het wel hebben. Een voorwaarde is wel, zoals Erik in zijn post al aangaf, dat minstens de basis goed is.

Citaat:
De kans is niet gering dat wanneer je embouchure niet optimaal functioneert, je met deze oefening de spieren versterkt die je embouchure ervan weerhouden een effectievere vorm te vinden.

<<<akkoord maar de vraag was niet hoe verbeter ik mijn embouchure.... de vraag was hoe versterk ik mijn mondhoeken.>>>

Ik heb de situatie anders ingeschat. Volgens mij is de kern van Laurenz' probleem het wegvallen van druk bij de mondhoeken. Naar mijn idee zit de oplossing niet zozeer in het versterken van alleen de mondhoeken, maar meer in het verbeteren van de algehele coördinatie van het embouchure en daarmee een betere afsluiting verzorgen van de lucht door de lippen. Als de lippen de lucht tegenhouden, zal de druk dus niet langs de mondhoeken weglekken.

Citaat:
Welnu, ik kon uiteindelijk prima buzzen, maar vertalen naar die trompet lukte dus absoluut niet

<<<dat was dan voor jou zo, voor vele anderen bracht het wel een oplossing (mezelf inclus.)
>>>

Herhaalde malen heb ik proberen duidelijk te maken dat ik me hiervan bewust ben. Daar komt bij dat ik heus blij ben voor degenen die er wat van hebben opgstoken. Het gaat niet om de manier waarop, maar om resultaat. Ik probeer alleen aan te geven dat niet iedere weg dezelfde slagingskansen met zich meebrengt. Ik denk dat het belangrijk is je hiervan bewust te zijn alvorens je aan het sleutelen gaat. Niets meer, niets minder.

<<<Wat betreft de Smiley methode, op zich lijkt me het een goede manier om je leren trompetspelen. Ik heb alleen niets met dat inrollen en uitrollen van je lippen. Als het resultaat is dat je door het inrollen uiteindelijk meer lipcompressie krijgt dan krijg je ook een kleinere aperture. Dat helpt natuurlijk om makkelijker hoog te spelen maar voor mij is het niet de juiste manier om hoog te leren spelen. Ik wil juist een zo groot mogelijke aperture behouden voor een groot geluid. De extra lucht die je daar eventueel voor nodig hebt is niet zo moeilijk en zwaar om te leren. Als je goed leert ademen heb je daar de hele dag profijt van...>>>

Erik,

Bert heeft in een andere discussie al aangegeven dat BE voor jou min of meer een gepasseerd station is. Ik kan me daar in vinden. Waarom? Je geeft zelf aan dat Smiley een goede manier is te leren spelen, maar je bent zelf al een aardig eindje op weg, niet? (Niemand hoeft jou te vertellen hoe je makkelijker hoog speelt, je speelt al makkelijk hoog.) De extreme manier van inrollen en uitrollen is inderdaad een manier om de basis goed op zijn plek te krijgen. Hoe je daar verder in ontwikkelt is persoonlijk. Iedereen stelt zijn eigen eisen aan zijn geluid e.d. Maar de basis principes blijven wel overeind. Ook met een groter aperture zullen de lippen in meer of mindere mate naar binnen en buiten bewegen in de verschillende registers. Als jouw ervaring hierin een andere is, dan ben ik daar uiteraard zeer benieuwd naar.

<<<Wat me een beetje stoort is de "op de tenen getrapte" toon waarop aanhangers van een bepaalde school reageren. BE is niet heilig, net zoals Stamp, etc. dat ook niet zijn. Ik vind het interessant om te lezen hoe andere methodes in elkaar steken, maar het mag wel wat minder opdringend. Het gaat hier over mondhoeken (embouchure) en niet over welke methode de beste is.>>>

Josef,

Ervanuitgaande dat je hiermee op mijn persoon doelt: ik ben niet op mijn tenen getrapt en als ik zo overkom dan excuseer ik me daarvoor. Ook voor het opdringende, maar daarover hieronder nog meer.

<<<ehh tja, ik ben geneigd om te zeggen dat geen enkele methode perfect is, je zal zelf moeten uitzoeken wat werkt, maar ik krijg hier het idee dat iemand hier zit te azen om een boek te verkopen.......>>>

Marnix,

Geen enkele methode leert je trompetspelen. Dat kun je alleen zelf doen. Laten we het daar over eens zijn. Ik probeer alleen aan te geven, dat het belangrijk is te weten wat je doet. Veel oefeningen in omloop kunnen de boel flink verpesten. En ik kan je op een bordje geven dat als je teveel tijd aan Smiley besteedt, je ook onherroepelijk op je plaat gaat. Daar gaat het me niet om. Wat de kern van mijn betoog is, is dat er wel degelijk bepaalde zaken zijn die voor iedereen opgaan. Daar gebruik van te maken lijkt mij een verstandige zaak. Ik weet dat wanneer je de BE methode goed begrijpt en toepast, je daar voordeel van zult hebben. Dat goed begrijpen én toepassen is wel essentieel voor dat succes. Het kost echter durf en inspanning jezelf te leren kennen en te beoordelen hierin, zoals dat ook tijd heeft gekost voor mijzelf. Het is niet altijd leuk te moeten erkennen dat je niet zo verstandig ergens mee omgesprongen bent, of dat je iets niet nauwkeurig genoeg gelezen hebt etc. Doet dat iets af aan de methode en de beginselen die eraan ten grondslag liggen? Neen. Voor mij is het uitgangspunt 'probeer het maar en zie maar of het werkt' absoluut niet bevredigend. Je kunt met experimenteren jezelf flink in de nesten werken. Dan heb je het geprobeerd, weet je dat het niet werkt, maar kun je ook niet meer spelen. Hoe ga je jezelf daar uit redden? De BE methode zegt je niet hoe je het moet doen, maar geeft je oefeningen en richtlijnen die je automatisch helpen uit te vinden wat voor jou werkt. Dat is de reden waarom ik achter Smiley's methode sta. En dan wel voor de volle 100%, dat heb je inderdaad goed begrepen. Maar mijn motief is echter niet zoveel mogelijk boeken te verkopen. Geloof me, rijk worden doe je er toch niet van. Mijn motief is anderen te helpen voorkomen dat ze een zelfde lijdensweg moeten bewandelen met de trompet als ik heb moeten doen. Dat motief is oprecht. Ik hoop dat dat nu ook wat beter overkomt.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2005 13:02 
Moderator

larrios schreef:

Marnix,

Geen enkele methode leert je trompetspelen. Dat kun je alleen zelf doen. Laten we het daar over eens zijn. Ik probeer alleen aan te geven, dat het belangrijk is te weten wat je doet. Veel oefeningen in omloop kunnen de boel flink verpesten. En ik kan je op een bordje geven dat als je teveel tijd aan Smiley besteedt, je ook onherroepelijk op je plaat gaat. Daar gaat het me niet om. Wat de kern van mijn betoog is, is dat er wel degelijk bepaalde zaken zijn die voor iedereen opgaan. Daar gebruik van te maken lijkt mij een verstandige zaak. Ik weet dat wanneer je de BE methode goed begrijpt en toepast, je daar voordeel van zult hebben. Dat goed begrijpen én toepassen is wel essentieel voor dat succes. Het kost echter durf en inspanning jezelf te leren kennen en te beoordelen hierin, zoals dat ook tijd heeft gekost voor mijzelf. Het is niet altijd leuk te moeten erkennen dat je niet zo verstandig ergens mee omgesprongen bent, of dat je iets niet nauwkeurig genoeg gelezen hebt etc. Doet dat iets af aan de methode en de beginselen die eraan ten grondslag liggen? Neen. Voor mij is het uitgangspunt 'probeer het maar en zie maar of het werkt' absoluut niet bevredigend. Je kunt met experimenteren jezelf flink in de nesten werken. Dan heb je het geprobeerd, weet je dat het niet werkt, maar kun je ook niet meer spelen. Hoe ga je jezelf daar uit redden? De BE methode zegt je niet hoe je het moet doen, maar geeft je oefeningen en richtlijnen die je automatisch helpen uit te vinden wat voor jou werkt. Dat is de reden waarom ik achter Smiley's methode sta. En dan wel voor de volle 100%, dat heb je inderdaad goed begrepen. Maar mijn motief is echter niet zoveel mogelijk boeken te verkopen. Geloof me, rijk worden doe je er toch niet van. Mijn motief is anderen te helpen voorkomen dat ze een zelfde lijdensweg moeten bewandelen met de trompet als ik heb moeten doen. Dat motief is oprecht. Ik hoop dat dat nu ook wat beter overkomt.

Ko

Je motieven zullen oprecht zijn, maar ik ben het simpelweg niet met je eens dat BE het ultieme boek is, want ik geloof niet dat dat bestaat.

Meningsverschil, soit :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur