Citaat:
Ik geloof dat je misschien een ietsje dieper en groter mondstuk zou kunnen proberen waardoor je lippen meer plaats krijgen waardoor je weer iets meer controle over de gegroeide spanning krijgt.
Niet doen, zeker niet als maar 4 maanden speelt.
Hoe hard je ook oefent, je vooruitgang zal nooit lineair verlopen, maar eerder in sprongen. Tussen de sprongen ga je meestal juist
achteruit! Dat is natuurlijk helemaal slecht voor je motivatie, maar daar moet je gewoon mee leren leven. Dit gaat nooit over.
Als vuistregel kan je zeggen dat alle vooruit- en achteruitgang die binnen 4 weken boekt helemaal niets zegt. Pas als je langer dan 4 weken op een onderwerp studeert, en er is nog steeds geen vooruitgang te merken, moet je je methode veranderen. Voor die tijd moet je gewoon erop vertrouwen dat het wel goed komt.
Wat betreft oefentijd: 2 uur is echt veel voor een beginner. Ik adviseer mijn leerlingen om in het begin maximaal 15 minuten per dag te oefenen, en binnen het eerste jaar op te voeren naar 30. Zoek ook uit hoe lang je aan een stuk optimaal kan concentreren; voor de meeste mensen is dit tussen de 10 en de 20 minuten. Als je geen optimale concentratie op kan brengen, kan je beter nÃÂét oefenen; zo vermijd je dat je fouten instudeert. Doe liever 8 keer 15 minuten dan twee keer een uur. Zodra je bij het oefenen steeds meer fouten begint te maken, of het alleen moeilijker blijft worden, moet je onmiddelijk stoppen en eventjes iets heel anders gaan doen.