trompet.nl > forum > Toon onderwerp - overbite??
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 11:55 

Als je geen problemen hebt, verander dan ook niks. 'Never change a winning team!'

Profiel  

Berichttitel: Overbeet
BerichtGeplaatst: 16 maart 2005 17:29 

Er is een drastische maar wat kostbare oplossing voor een overbeet, je laat je ondertanden trekken en je onderkaak naar voren uitbouwen met een getransplanteerd stuk bot uit je dijbeen. Na een half jaar of zo kunnen daarin tanden geïmplanteerd worden en een halfjaartje later kun je weer leren trompet spelen. Je bent dan wel een aantal maanden veroordeeld tot vloeibaar voedsel, borstvoeding als je geluk hebt.
Ik zelf heb een overbeet van 5 mm en was tot voor enkele jaren een kruisblazer. Ik heb inmiddels een perfecte oplossing, ik heb een reepje van 25 x 12 x 5 mm uit siliconenrubber gesneden en plaats dat tussen mijn onderlip en mijn tanden.
Ik moest wel ongeveer opnieuw leren blazen maar heb nu een probleemloze embouchure, veel minder druk op mijn bovenlip en dus meer uithoudingsvermogen, gemakkelijker in de hoogte, betere klank, trefzekerder, geen kramp van het naar voren duwen van mijn onderkaak.
Achteraf had ik ook kunnen beginnen met een reepje van 1 mm dikte en dat in stapjes van 1 mm kunnen uitbouwen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2005 17:32 

Ja inderdaad... maar veel mensen zijn wel tevreden met hun huidige niveau, en dat dan uitbouwen, dan om weer helemaal opnieuw te moeten leren blazen, om iets waar je eigenlijk geen last van hebt, zoals een overbeet...
Als het echt problematisch is, kun je inderdaad een ingreep overwegen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2005 19:58 

Om even terug te komen op die klachten door de kin naar voren te brengen bij het spelen: zelf heb ik hier ook last van gehad de eerste weken toen ik de kin naar voren begon te brengen. Vooral last dan van het kaakgewricht en inderdaad heb ook ik last gehad van mijn gehoor. Ondertussen is dit toch al verbeterd.
Komt erop neer zeker niet te overdrijven met die kaak naar voor. Het werd me trouwens compleet afgeraden door Henk Rensink die beweerde dat je daarmee je kaakgewricht op een onnatuurlijke manier afslijt en zo na verloop van jaren serieus problemen kunt krijgen hiermee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2005 20:30 

Ik kan je wel een paar voorbeelden noemen waar de kaak naar voren redelijk goed werkt, ook na zoveel jaar hebben ze nog steeds geen afgesleten kaakgewrichten.... :lol:

o.a. Jan Oosthof en Jan Hollander hebben dit geleerd van hun toenmalige conservatorium leraar en zei klinken toch behoorlijk goed op die manier !

Zij spelen beide met een kaarsrechte kaakstand, mede daarom kan Jan Oosthof de lipopening groot houden en klinkt hij zo vet in het hoge register. Daarnaast maakt hij veel compressie met de lucht.

Ik probeer zelf ook zo recht mogelijk te spelen en heb daar geen klachten bij. Maar dit wil niet zeggen dat het bij iedereen werkt. Er zijn meerdere manieren om goed trompet te spelen. Als je geluid maar goed is en dat geen complicaties oplevert kun je zo spelen als jij het prettig vindt. Is je geluid niet goed over een groot register dan moet je dingen aanpassen of verbeteren. Dat hoeft hem niet altijd in de kaakstand te zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2005 17:44 

Er zijn verschillende oorzaken voor een overbite. Bij sommige mensen staan de voortanden scheef, waardoor de overbite ontstaat. Bij anderen (zoals ik), zitten de kiezen verkeerd op elkaar, waardoor de onderkaak een tand te ver naar achteren schuift bij het sluiten van het gebit. In dat geval is het dus helemaal niet gevaarlijk om de onderkaak naar voren te duwen, want daardoor breng je de kaakgewrichten juist in de natuurlijke positie. Als het aan de voortanden ligt, is dat een ander verhaal.
Theoretisch is 'recht-op-elkaar' het beste. De druk van het mondstuk wordt dan gelijkmatig verdeelt op het hele contactvlak. Er is weinig druk nodig om een goede airseal te bereiken, en het lipweefsel wordt minimaal belast.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat in de praktijk een andere embouchure niet ook kan werken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur