trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tongposities
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 14:38 

Dehaanmuziek schreef:
Sandovalic schreef:
Persoonlijk zie ik het nut niet zo in van de tongbewegingen om de luchtstroom te versnellen (maar dat kan ook onkunde zijn).

Olaf

Als je het voorbeeld van de tuinslang voor je haalt, ga je dat nu, denk ik, vanzelf inzien!
Dus: als je de tuinslang aan het eind dichtknijpt gaat de waterstraal met meer kracht een stuk verder!
Als je dus je tong omhoog doet gaat je luchtstroom sneller, met meer kracht!

Ik snap het natuurkundige aspect wel. maar ik heb het idee dat je dat net zo goed met je lippen kan doen. het effect wat ik er mee bereikt heb is echt nihil te noemen. Misschien ligt mijn bereik er nog niet om er effect van te hebben (ik speel nu zo'n beetje tot a2). Ik zal het ongetwijfeld later nog wel eens tegen komen als mijn bereik wat groter is. Tot die tijd laat ik mijn tong lekker lui onder in mijn mond liggen. :lol:

Olaf

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 15:57 

Ik denk dat als je dat tuinslang effect met je lippen probeert te verkrijgen je heel snel je lippen dichtduwt. Zodat er dus geen gaatje meer overblijft waar de lucht doorheen kan!
Wat krijg je dan? Een heel iel toontje! (Volgens mij)
Ik zou proberen dat gat zo groot mogelijk te houden en proberen d.m.v. die tong de lucht te versnellen!

Profiel  

Berichttitel: Re: tongposities
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 16:18 
Moderator

HJ schreef:
Dirk schreef:
Dirk,

Ondanks het feit dat het Quinque boek vol staat met geweldige oefeningen, moet je zijn tekst en theorietjes met een hele dikke korrel zout nemen. Alles wat hierboven door de verschillende mensen is gezegd is duizend keer beter dan wat Quinque beweert. Vergeet alsjeblieft die extreme tongpositie (en dan bedoel ik niet TCE, maar echt wat Quinque zegt). Die heeft mij jaren geleden erg in de problemen gebracht en het is lastig om ervan af te komen. Je hebt het helemaal goed als je zegt dat daar een grens aanzit. Je kun nu eenmaal niet door je verhemelte heen met je tong.

Kort genoeg, heren critici?

Bert

Dus omdat Quinque voor jou niet werkte, moet iedereen de uitleg ook maar met een korrel zout nemen??? Beetje kort door de bocht, lijkt me. Wat voor jou niet werkt, kan voor een ander fantastisch zijn, en omgekeerd. ( tenzij Dirk een 100% exacte kopie van jou is natuurlijk.... ).

Op elke methode valt wat af te dingen, En het is aan de gebruiker om er het zijne van te nemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 16:50 

Dag Dirk

Een aantal maanden geleden stelde ik m'n leraar exact dezelfde vraag. Mijn probleem was dat toen ik begon te experimenteren met de positie van de tongrug, ik alle andere zaken een tijdje verwaarloosde (vooral ademsteun en mondhoeken dan). Als al deze zaken op elkaar afgestemd zijn, zal ook jouw vraag over "vanaf welke noot moet die tongrug omhoog" vanzelf opgelost worden, zul je wel merken.

Ik kan je alleen aanraden om veel te experimenteren met die dingen. De beginoefeningen van James Stamp hebben mij hierbij zeer veel geholpen. Wat ik je hierbij ook zeker kan aanraden dat is "Roy Poper's Guide to the Brasswind Methods of James Stamp".

Op een kleine maand vind ik dat ik hiermee serieuze stappen heb gemaakt. Dankzij die tongpositie kan ik hogere noten ook veel beter pitchen en kosten ze me ook véél minder moeite.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 17:30 

Ik heb de tekst van ASA eens doorgelezen. Dat had ik nog nooit gedaan, terwijl ik toch heel wat gestudeerd heb uit het boek...

Op zich is het verhaal wel oke, naar mijn mening, alleen het ademverhaal is een beetje achterhaald. je kunt de middenrifspier niet trainen zoals Quinque dat voorsteld. Je kunt wel je andere spieren in de buik en borstkas trainen om meer ademsteun te verkrijgen. Dus dan krijg je meer controle over de verschillende uitademingsspieren.

Wat hij zegt over de tongpositie is volgens mij hetzelfde als Claude Gordon zegt. Het verschil met TCE is alleen dat de tong dan achter de ondertanden staat ipv voor de ondertanden tegen de onderlip.

Ik weet niet hoe je door zijn methode je embouchure kunt vernielen, of problemen kunt krijgen, tenzij je niet voldoende met ademsteun hebt gewerkt, wat hij toch duidelijk aangeeft in zijn tekst. Wat hij later over het embouchure zelf zegt komt neer op een pucker embouchure, daar lijkt me ook niets raar aan.

Maar misschien heb ik iets niet goed gelezen ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 20:25 

Wat betreft de tong (bevel) bij tce:

Ik begrijp wel de vorm ervan met een bevel ( zelfde vorm als een vraagteken naar links gekanteld) maar ...

Op welke aspecten van de tong moet je je concentreren wil je deze in de juiste positie krijgen ?? Op welke hoogte ligt de tong voor de lippen ???

Volgens Stevens is het niet bepaald bevordelijk voor de sound als je tong omhoog komt omdat je de klankkast/kamer van de kaak/mond verkleind. Aan de andere kant ontlast je wel je lippen enigszinds lijkt me. Ik speelde vandaag even boven C3 maar met behulp van de tong
lijkt het soms iets eenvoudiger hoog spelen mits je inderdaad de andere zaken niet uit het oog verliest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 22:09 

Sandovalic en Dehaan,

Wat Gerrit over tongpositie zegt, zegt hij vanuit een systeem waar behoorlijk andere regels gelden. TCE is een systeem van Jerome Callet en gaat uit van totaal andere principes als iedere andere methode. Het is onmogelijk om er zonder het boek gezien te hebben, zonder het iemand het te hebben zien doen er een juist beeld van te krijgen. Persoonlijk geloof ik Callets verhaal heel erg en heb er ook wel op gestudeerd, maar vond dat ik eerst wat andere dingen te studeren had om me er verder op te richten. Ik begrijp dat Gerrit er intensiever mee bezig is, maar blijf zijn opmerkingen in dat licht plaatsen.

Bert

Profiel  

Berichttitel: Re: tongposities
BerichtGeplaatst: 07 apr 2005 22:14 

marnix schreef:

Dus omdat Quinque voor jou niet werkte, moet iedereen de uitleg ook maar met een korrel zout nemen??? Beetje kort door de bocht, lijkt me. Wat voor jou niet werkt, kan voor een ander fantastisch zijn, en omgekeerd. ( tenzij Dirk een 100% exacte kopie van jou is natuurlijk.... ).

Op elke methode valt wat af te dingen, En het is aan de gebruiker om er het zijne van te nemen.

Nou ga je alweer inhoudelijk uit de bocht beste Marnix. Off topic.

Ik waarschuw vanuit mijn eigen ervaring. In het advanced gedeelte van Quinque komt een aantal oefeningen voor waarin het in GGG positie brengen van de tong wordt gepromoot. Ik vind dat een heel slechte tip. Als het fout gaat, of zoals de topicmaker zegt, er niet verder mee komt, dan heb ik mijn verantwoordelijkheid genomen en gewaarschuwd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur