Zoals je trompetten hebt voor verschillende muziekstylen heb je ook mondstukken voor verschillende muziekstylen.
Een allround mondstuk zal voldoen in de meeste gevallen, maar wil je toch echt licht of klassiek spelen zal een hiervoor speciaal vervaardigd mondstuk je veel beter helpen.
De klank die je krijgt zal ook veel beter passen bij de muziekstyl zoals die is bedoeld.
Wel even een kanttekening de karakter eigenschappen van de trompet tellen ook mee .
Wat ik hiermee bedoel is als je b.v. een heavy wight trompet wilt gebruiken voor lichte muziek, zal ik sneller naar een ander mondstuk grijpen dan wanneer ik een light wight trompet bespeel.
Er van uitgaande dat ik ze beide met een allround mondstuk zou bespelen.
Zoals werd opgemerkt meer studeren en gerichte oefeningen doen als enige remedie.
Dit zal altijd een positief effect hebben.
Een flink aantal studie uren per week is de hele basis van ons hele trompet spelen.
Daarnaast vindt ik moet je gebruik maken van de middelen die je worden geboden.
Waarom dan hard werken op een 1.5C in b.v. een bigband en toch niet echt hierop het gewenste resultaat verkrijgen?.
Terwijl je met een mondstuk speciaal voor lichte muziek het je vele malen makkelijker afgaat, plus dat je hierop wel het juiste effect krijgt.
In het 2e geval zul je er zelf ook meer plezier aan beleven, tenminste dat is wel mij ervaring.