trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Fall Off
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2005 12:03 

baszz schreef:
:mrgreen: Haahaaa , ik zie dat er een aantal mogelijkheden zijn maar dat 1 en 2 het beste lijken .
Ik ga er lekker mee experimenteren :lol:

Precies! En ik ben het met Marnix eens: de derde ventiel een beetje in werkt het beste. Het belangrijkste is dat je je lucht eronder houdt, niet laten inzakken.
Mogelijkheid één is een beetje een extrovert Maynard Ferguson-achtig effect, dat bij een Basie nummer stylistisch niet echt handig is, half valve (mogelijkheid twee) is in de meeste gevallen de smaakvolste fall, en hoe hoger, hoe minder je je ventiel hoeft in te drukken. Je krijgt echt geen etudegevoel, als je je lucht maar door laat stromen!

Dehaanmuziek verwart fall waarschijnlijk met een drop (niet het zwarte snoepje, maar iets laten vallen in het engels). Een drop is kort en diep, en een fall is langzaam en lang.

Erik Veldkamp is hopelijk zo vriendelijk in te grijpen als ik iets verkeerds gezegd heb. :wink:

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2005 12:10 

Hmmm, hier ben ik het niet mee eens. Volgens mij is de standaard Basie fall gewoon een beetje gerommel met je ventielen hoor, en niet niet het typerende halfvalve geluid.
Volgens mij iig. bijv 'timeless' van diane schuur, travelling blues laatste dertig maten ofzo, allemaal B's met fall, door chuck findley gespeeld duidelijk als ventiel rommel. (volgens mij)

gr Marcel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2005 12:30 

Heb net, omdat Marcel me aan het twijfelen bracht, nog even Straight Ahead geluisterd (lijkt me dé Basieplaat), en ik hoor geen gerommel met ventielen. Latere Basie opnames met o.a. Lin Biviano op lead, willen nog wel eens wat uitbundigere dingen laten horen, zoals kwintshakes en buitensporige oktaveringen, maar de vroege originele Basie stijl was waar ik met mijn Basie-fall op doelde.

Chuck Findley vind ik helemaal een klasse apart, in de positiefst mogelijke zin van het woord. Die speelt geen Basie-falls, maar Findley-falls :)

Groet, Roel

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2005 12:36 

haha, true!

Ik denk dat uit onze verschillende opvattingen al blijkt dat het gewoon een kwestie van smaak is. Ik meen me idd te herinneren dat ze bij Harry Connick inderdaad ook half-valve doen. nouja, ik speel iig altijd de ventielrommelmanier en slechts de half-valve manier als ik het neerstortende-vliegtuig-effect wil hebben.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur