trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Volledig verkeerde embouchure / Is er nog hoop?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2006 23:51 

Het is moeilijk om achter de pc aanwijzingen te geven over de mondstand e.d.
Zelf had ik precies hetzelfde probleem doordat ik teveel speelde op het rode gedeelte van mijn lip. Dat zij mijn leraar destijds ook. We zijn meteen gaan veranderen. en langzamerhand zat het op de goeie plek. Dit wil nog niet zeggen dat dan alles is opgelost.
Mijn klank was na een tijd breed en groot maar de hoogte nog niet. zelf ben ik vorig jaar veranderd van embouchure en je wilt het geloven of niet, binnen een week had ik op een andere plek van mijn mond een zelfde klank en een betere hoogte, en aanzet.
als ik je verhaal zo lees, moet je gewoon echt iemand hebben die is goed kijkt wat je doet, en of je het wel echt fout doet. een ding is zeker: naar boven met dat mondstuk.
frustratie zeker gegarandeerd. maar geduld (heb ik ook niet echt)
Ik ben geen leraar en ook geen toptrompettist, maar ik wel een willen zien hoe je mondstuk op je "bek" staat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2006 10:20 

MA1 schreef:
en of je het wel echt fout doet. een ding is zeker: naar boven met dat mondstuk.

Mee eens. En als je het al direct wil doen, doe het dan vooral in overleg. Ik zou je aanraden niet al te direct te veranderen, ik heb daar zelf heel slechte ervaringen mee, en hoor van veel mensen dat het erg veel narigheid oplevert. Aan de andere kant: je zult iets moeten veranderen. Hier loop je geheid mee vast, daar ben ik ook van overtuigd.

Citaat:
frustratie zeker gegarandeerd.

Als je weet wat je doet, met de goeie oefeningen, dan hoeft het niet uit te lopen op frustratie. je moet alleen wel geduld hebben, daar kan niemand iets aan doen. Maar als je voelt dat het de goeie kant op gaat, is dat geduld ook niet zo moeilijk op te brengen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2006 12:23 

Pieter,

Het is momenteel niet veel hulp, maar het gevoel dat je niet alleen bent helpt je misschien in het 'morele verwerkingsproces'.

Ik speel nu 4 jaar, en ben aan m'n vierde leerkracht. Weet je wat hij zei na 2 lessen: "Jouw mondstuk staat teveel op je bovenlip, je hebt die nodig om C3 en hoger te spelen". Ik viel compleet uit de lucht... maar heb wel te kampen met exact dezelfde problemen als jij: geraak niet hoger (deftig dan wel te verstaan) dan A2, snel vermoeid bij optredens/repetities, lip die naar boven 'kruipt' en niet in de mogelijkheid om dit te verbeteren.
Ik bots (en dit nog maar na 4 jaar) als het ware tegen een glazen plafond, nadat ik vrij snelle evolutie heb doorgemaakt. Speel nu op niveau Hogere 3 (België), wat je normaal na 8 jaar bereikt.

1e conclusie van dit verhaal: die examens en diploma's interesseren me gaan sikkepit, ik wil beter trompet spelen en het kan me niet schelen als ik daarvoor even een stapje moet terugzetten.
2e conclusie: deze situatie (cq mijn embouchure) moet zo snel mogelijk verbeteren.

Mijn actieplan ligt nog niet vast (heb door omstandigheden mijn leraar een aantal weken niet meer gezien), maar ben alvast begonnen met de 'six notes' van Caruso en moet zeggen dat het begint te helpen, alhoewel ik er nog lang niet ben.

Ik denk dat ik eveneens het BE boek zal aanschaffen onder het motto 'baat het niet, dan schaadt het niet'.

gr,
Wilfried

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2006 20:01 

heej Pieter,

Je verhaal geeft mij niet veel hoop. Ik speel nou zo'n 14 jaar schat ik, en toch al op n behoorlijk niveau. Nou begin ik nou aan trompetles bij een andere (wel goede) leraar en ook hij komt de conclusie dat mijn manier van spelen niet bepaald optimaal is. Dit veranderd wel richting de hogere noten, want dan neemt mijn mond vanzelf de goede stand aan, maar bij de lagere noten blaas ik teveel met het middelste van mijn lippen naar voren. Ik was daardoor al nooit echt goed in staat om lagere noten te blazen alleen met het mondstuk. Alle oefeningen kunnen voorlopig aan de kant en ik ga me voorlopig puur hierop toespitsen. Voorlopig zal er dus veel alleen op het mondstuk geblazen worden (of zonder). Verschillende collegatrompettisten zijn erg geholpen met hun nieuwe embouchure en t lijkt mij vooral daarom echt de moeite van het proberen waard. Veel succes nog! Ik zal ook nog wel laten weten of het vordert...

Groeten,

Bennie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2006 10:38 

Hoi iedereen

Gewoon om jullie wat op de hoogte te houden...
Van veel spelen is er de laatste week niets in huis gekomen. Vanavond is er repetitie met het symfonisch orkest... ga ik voorlopig nog even naartoe om wat stoom te kunnen aflaten / relaxen (nu ja... hopelijk komen mijn middenregisternoten - hoog voor mij - er een béétje deftig uit... 't zijn de enige die ik moet spelen :-()...
Morgen is er dan trompetles (eindelijk nog eens na drie weken nada) met mijn nieuwe leraar en jazzorkest met mijn voormalige leraar. Benieuwd wat het zal brengen!

BTW, ben ook Belg en volg les in het Gentse (momenteel L4)...

Groeten
PS: Gisteren in Brussel: o.a. Dvorak No 8 door de London Symphony Orchestra... Wat een muzikaal orgasme... Ook de trompetten waren schitterend! Vanavond spelen ze in Amsterdam... Absoluut doen als je nog aan kaarten kan geraken!! Mijn beste 22 euro (koopje) ooit!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2006 09:47 

Mijn ervaringen met dit probleem zijn dat je veel winst kunt boeken met een goede ademsteun. Uiteraard is een goede houding en positie van het mondstuk ook wel handig.

Ik ben nu 5,5 jaar bezig met trompet. Na 4 jaar blies ik tussen C3 en G3 en dacht ik met nog een aantal jaren wel tot C4 te komen, dus niet. Ik heb na die 4 jaar ruim een jaar geklungeld, had vaak zelfs moeite met een G of A net boven de balk en zat ik na elke repetitie volledig stuk. De laatste paar maanden ben ik langzaamaan achter het probleem gekomen, mijn ademsteun is volledig verwaterd geraakt. Daar ben ik nu mee aan het werk en de laatste tijd kom ik steeds vaker weer tot de hoogte waar ik anderhalf jaar geleden aan zat en heb ik aan het eind van repetities nog iets over.

Er zijn verschillende meningen over ademsteun, en een manier die voor iedereen werkt is er volgens mij niet. Voor mij werkt het het beste als ik mijn buik aanspan en onderin lucht pak. Het kost heel wat tijd voor het een automatisme is maar voor mij werkt het.

Grt en succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2006 11:59 

Absoluut met je eens... goede ademsteun is onontbeerlijk!!
Ik vermoed dat die bij mij zeker niet slecht is. Maar veel ben je er niet mee als je mondstand compleet verkeerd zit hé ;-)
Grtn
P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2007 17:39 

Balanced Embouchure (Jeff Smiley)+geen vooroordelen omtrent deze methode+de juiste begeleiding= gegarandeerd succes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur