trompet.nl > forum > Toon onderwerp - embouchure s'morgens en s'avonds
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2007 15:16 

theo schreef:
cees schreef:
Je lippen zijn 's ochtends dikker dan 's avonds. dit komt door vochtgebrek ('s ochtends) en het helpt dan dus als je even een halve liter water ofzo weg tikt voordat je gaat spelen.

ik had het hier geloof ik vandeweek al over met frank (mitrompeta)

8O

zover ik weet droogt bij vochtgebrek iets in en zwelt het niet op.

zover ik weet ook...anders mag ik mijn natuurkundeleraar wel eens heel boos aan gaan kijken :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 00:21 

zou het niet kunnen dat je lipspieren eerst een extra 'warming up" moeten hebben na een nachtje rust?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 09:59 

hmhm...
Bij mij is het 's morgens altijd behoorlijk stug...en kost het zeker wat meer tijd voordat ik een fatsoenlijke toon kan spelen :wink:
Of iig, een poos geleden wel...Nu ik 's morgens vaker speel gaat het steeds beter 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 16:25 
Moderator

Peter Masseurs leerde ons dat je je beste prestatie in de ochtend kon leveren, omdat je dan fris bent. De meeste concentratie hebt.

En iig in mijn geval klopt dat.

Na het drinken van 4 of 5 koppen koffie, het roken van evenzovele peuken, zetel ik achter een piano om mijn mondstuk oefeningen te doen.

Werkt prima.

Als ik in de avond nog ga studeren, merk ik dat het alleen al puur qua concentratie niet meer lekker loopt. Domme fouten, en ook embouchure-coordinatie dingen gaan dan mis.

Het is overigens wel even wennen. En zeker na een avondje lang drinken, kan het vroege opstaan soms best wel tegenvallen. Maar puur door de verbetering is het het wel waard

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 16:31 

Robert66 schreef:
zou het niet kunnen dat je lipspieren eerst een extra 'warming up" moeten hebben na een nachtje rust?

Ja, mijn lippen zijn in de ochtend heel stug. Volgens mijn leraar komt dit, omdat je lippen tijdens de slaap helemaal niets doen en daardoor worden ze wat stijf.
Ik maak mijn lippen eerst wat losser door mijn mond zo open mogelijk te doen. Een soort rek en strek oefening. En daarna wat flutteren. Werkt voor mij erg goed.

Rik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 mei 2007 16:31 

Ik heb ook wel eens op rare tijden gespeeld.
Ook omdat ik wakker was.
Ook een zolder kamer.

Hee ik begin een patroon te zien :D

Om het maar even af te maken ook een silent brass.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 mei 2007 17:18 

welk patroon precies?....(of klinkt dit heel dom? :wink: )

Citaat:
Peter Masseurs leerde ons dat je je beste prestatie in de ochtend kon leveren, omdat je dan fris bent. De meeste concentratie hebt.

Ik ben 's ochtend niet fris...niet nadat ik rustig wakker ben geworden (en met rustig, bedoel ik ook echt rustig), heb kunnen douchen (ook in het tempo 'slak'), koffie drinken en een boterham naar binnen heb gekregen...en als ik verder die ochtend niets te doen heb loopt het toch al snel tegen 11/12u....blijft er weinig van de ochtend over. En als ik dan wel snel ben met opstaan is het omdat ik andere dingen te doen heb...maar dan ben ik nog net zo goed duf :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur