trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aanzet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 nov 2007 09:56 
Moderator

@ LJ: Dat klopt, ik spreek dan ook louter voor mezelf.
En voor mij werkt het, en ik wil uit mezelf het beste halen wat ik de leerling kan bieden. Daar betalen ze voor, daar hebben ze recht op. En in principe kan het veel langer. Maar daar komt ook weer iets anders om de hoek kijken: ik plan mijn dagen redelijk vol: zelfstudie, repetities, concerten, lesgeven.
Dat zijn allemaal dingen die concentratie vergen. Vandaar dat ik er ook tijdmatig niet veel meer leerlingen bij kan hebben, maar ook omdat ik, na een dag repeteren, oid hetzelfde heb als iemand met een normale baan: vermoeidheid. Dan kan ik nog best lesgeven, en goed ook, maar geen 10 leerlingen meer. Ik heb er dan namelijk ook al een volle dag opzitten.

Hoop dat ik het zo wat duidelijker gesteld heb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2007 06:08 

Ik krijg ook met enige regelmaat een sms'je van mijn leraar: zware repetitiedag gehad, helemaal uitgeput, kunnen we een andere tijd/dag afspreken. Dat vind ik ook niet zo vreemd.

Het zal er ook wel mee te maken hebben of je full-time lesgeeft of het naast het 'eigenlijke' spelen doet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2007 10:23 

Misschien dat voor een jeugd orkest het nog wel het verstandigste is om het in de vorm te gieten van een gezamelijke warming up (goed idee, dat deden we ook altijd ik weet alleen niet waarom de laatste maanden niet meer). Niet iedereen heeft problemen met de aanzet, maar met name een stukje bewustwording van de aanzet, dynamiek, ritme en accenten kan bij een aantal zeker geen kwaad. De mensen die ergens moeite mee hebben werken er dan ook onbewust aan.

Als een docent dan nog het gevoel heeft dat er aan zijn planning geknoeid wordt moet ie z'n leerling maar verbieden om buiten de lessen trompet te spelen :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2007 10:45 
Moderator

Je moet je gewoon niet bemoeien met andermans lessen. En al helemaal niet als je, zoals je eerder aangaf, de kift hebt op de docent in kwestie.

Als een leerling ergens problemen mee heeft, is namelijk de leraar degene die is opgeleid om daar wat aan te doen. JIJ niet. Als aantoonbaar is dat de leraar in kwestie er niks mee doet, moet je naar het bestuur gaan om de man te ontslaan. Maar aangezien JIJ geen docent bent, heb je je daar buiten te houden.

Meespelen in een te vroeg stadium van de opleiding kan negatieve gevolgen hebben voor ontwikkeling van een leerling. Zaken die nog niet helemaal op de rails staan zoals aanzet, worden in het vuur van het samenspel nogal eens vergeten, zeker als het om jonge leerlingen gaat. Maar ook oudere leerlingen ( bijvoorbeeld aan het conservatorium ) worden afgeraden om mee te spelen met orkesten, als het gaat om bepaalde technische dingen die nog af- of juist aangeleerd moeten worden. Het idee hierachter is dat de techniek eerst een onderdeel van je spelen moet zijn, voordat je samen gaat spelen.
Het is ook niet voor niks dat sommige orkesten de regel hanteren: vanaf B diploma meespelen. Dit is niet alleen om een kwaliteit te waarborgen, maar ook voor de leerling zelf, vanaf B mag je verwachten dat je bepaalde technieken reeds voldoende beheerst.

Maar beste Martijn, jij weet het allemaal zo goed, ik stel voor dat jij conservatorium gaat doen, en flink les gaat geven. Dan kom ik jouw leerlingen allemaal andere dingen vertellen, en lekker onder jouw vleugels gaan schieten. Kijken we of jij dat leuk vind.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2007 13:13 

Alsof je op het conservatorium leert om goed les te geven, ik heb daar hele andere ervaringen in.

Het lijkt mij dat als een leraar het probleem van een leerling niet kan verhelpen is het wel goed dat de leraar een andere docent om raad vraagt of hem daar eens naar toe stuurt. Alles in goed overleg natuurlijk. De ene leerling heeft nu eenmaal een andere invalshoek nodig dan de andere. Op het conservatoria zitten ook wel leraren met totaal verschillende opvattingen. Het is dan best wel goed dat een leerling meerdere kanten van de zaak te horen krijgt, dan kan hij (als het goed is) voor zichzelf de beste weg uitzoeken.

Het is niet voor niets dat er masterclasses worden gegeven door buitenstaanders. Ook zij hebben vaak weer een andere invalshoek. Dat is alleen maar interessant.

Maar ongevraagd bemoeien met andermans leerlingen lijkt me niet de juiste weg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2007 16:16 

erikveldkamp schreef:
Alsof je op het conservatorium leert om goed les te geven, ik heb daar hele andere ervaringen in.

Het lijkt mij dat als een leraar het probleem van een leerling niet kan verhelpen is het wel goed dat de leraar een andere docent om raad vraagt of hem daar eens naar toe stuurt. Alles in goed overleg natuurlijk. De ene leerling heeft nu eenmaal een andere invalshoek nodig dan de andere.

dit is precies waarom het volgens mij ook goed is om eens in de zoveel tijd van leraar te veranderen. een nieuwe leraar pakt andere dingen aan, of dezelfde dingen op een andere manier, kan zorgen voor nieuwe motivaties en nieuwe inzichten. om dezelfde reden wilde een van mijn docenten die tevens dirigent is, niet te lang(nooit langer dan 6-8 jaar) bij eenzelfde vereniging werken. zijn motivatie: verandering van spijs doet eten, voor t orkest, en voor mij!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2007 16:46 

ik ben zelf ook begeleider van ons jeugdorkest en overleg regelmatig met de leraar,zeker van de saxen omdat hij mijn dirigent is en ik hem dus wekelijks zie.
volgens mij werkt dat van twee kanten wel fijn dan weet hij ook hoe zijn leerlingen het bij mij doen.
we zijn het trouwens over het algemeen wel met elkaar eens als we het over de problemen van de leerlingen hebben.
volgens mij is overleg altijd goed en ook al heeft hij er veel meer verstand van heb ik toch wel het gevoel dat hij mijn mening graag hoort.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2007 21:54 

een leraar is iemand -en dan maakt het niet uit wat je wil leren- die het beste uit zijn leerling kan halen door hem/haar datgene aan te bieden wat hij/zij nodig heeft in het stadium van zijn leerproces en op een manier die aansluit bij de manier van leren/ontwikkeling vn die leerling.

Als een herder die schapen de lekkerste heide en graspolletjes wijst :)

Zen-meesters passen dit principe ook toe.

dat kan soms betekenen dat je bij/van iemand anders iets moet horen-leren.

Ik deel de mening dat afronding van het cons niet betekend dat je een goede docent bent in die zin dat je leerlingen kunt geven wat ze nodig hebben. Er zijn talloze trompettechnieken die weer op talloze manieren worden uitgelegd en voorgedaan. Het een werkt voor pietje en Klaasje kan er niet mee uit de voeten . . . Op het cons ben je afhankelijk van hoe jouw docent je les geeft en die baseert zijn techniek ook weer op dat zelfde oerwoud van trompettkennis etc etc etc

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur