trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 18:42 

Citaat:
Ik denk niet dat trompetspelen makkelijk is. Ik denk dat je (net zoals lopen, ook niet makkelijk) allemaal comlexe technieken onder de knie moet hebben, en die dan toepassen zonder na te denken, wil je goed trompet kunnen spelen.
Het is wel zo dat als je denkt dat het makkelijk is, het ook makkelijker gaat.

Lopen is juist wél makkelijk. Zoals Erik al zei; je hoeft er niet bij na te denken. Nu leren we
de belangrijkste dingen van het leven op zeer jonge leeftijd; praten, kruipen, lopen, enz...
Maar als je met diezelfde onbevangenheid begint met trompet spelen ÉN je krijgt
het van het begin af aan goed aangeleerd, is het helemaal niet moeilijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 13:44 

Hoe moet een goede trompetdocent dan les geven volgens jou Erik?

Ik heb jarenlang wat aangerotzooid bij de fanfare en heb sinds september weer les. Mijn leraar maakt mij bewust van hoe ik speel en ik merk, nu al, bij mezelf dat ik daardoor een stuk beter ben gaan spelen (in alle bescheidenheid). Juist het bewust worden van mijn luchtgebruik heeft me een behoorlijk stap vooruit gebracht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 13:54 

Gonzo schreef:
Hoe moet een goede trompetdocent dan les geven volgens jou Erik

Check de links naar Bill Adam en Arnold Jacobs op mijn site en dan kom je daar achter. In het kort komt het erop neer dat de leerling met de leerling werkt aan het geluid en de muziek. En verse leerling heeft namelijk geen problemen, die ontstaan vooral door teveel nadruk te leggen op de verkeerde dingen. Bill Adam heeft het over "Goal Oriëntation", het doel is het geluid. Embouchure, ademhaling e.d. zijn daar maar afgeleiden van.

In de praktijk komt het erop neer dat je je een mooi geluid in gedachten neemt en dat probeert door de trompet te blazen. Immitatie is daarbij erg belangrijk. De leraar moet dus veel voorspelen anders krijgt de leerling nooit een idee van hoe het stuk zou moeten klinken. Als je geen voorstelling hebt van waar je naar toe wilt, is het ook erg moeilijk om zelf het doel te zien. Als ik bijv. de bekende Air van Bach opneem heb ik het geluid van Maurice André in gedachten. In ieder geval probeer ik te zingen door de trompet, bijv. zoals Pavarotti dat kon. Als je dat doet dan kun je niet spelen met verkeerde spanningen of te weinig ademsteun. Probeer maar eens te zingen zoals Pavarotti zonder een goede ademhaling. Als je bij het zingen aan Britney Spears denkt dan zou de ademhaling wel eens fout kunnen gaan....

Vroeger toen ik nog les had van Jan Oosthof probeerde ik altijd zo te fraseren en te klinken als hem. Daar heb ik veel door geleerd. Later leer je steeds meer je eigen stijl te ontwikkelen omdat je persoonlijke voorkeuren wat veranderen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 14:25 

De Ronde Van schreef:
Citaat:
Ik denk niet dat trompetspelen makkelijk is. Ik denk dat je (net zoals lopen, ook niet makkelijk) allemaal comlexe technieken onder de knie moet hebben, en die dan toepassen zonder na te denken, wil je goed trompet kunnen spelen.
Het is wel zo dat als je denkt dat het makkelijk is, het ook makkelijker gaat.

Lopen is juist wél makkelijk. Zoals Erik al zei; je hoeft er niet bij na te denken. Nu leren we
de belangrijkste dingen van het leven op zeer jonge leeftijd; praten, kruipen, lopen, enz...
Maar als je met diezelfde onbevangenheid begint met trompet spelen ÉN je krijgt
het van het begin af aan goed aangeleerd, is het helemaal niet moeilijk.

Daar hebben we dan misschien een menings verschil of gewoon een andere beredenatie. Ik ben het er namelijk wel mee eens dat als van-zelf gaat dat het makkelijk líjkt. Maar lopen ís niet makkelijk volgens mij. Het word op een gegeven moment door super veel oefenen natuurlijk. En kommop, iemand die 't net leert, dat ziet er toch niet uit...
Maargoed, er zijn dingen die écht natuurlijk zijn; ogen-knipperen, adem-halen, poepen, zuipen. Zonder deze dingen was je al lang dood. En er zijn essentiele basisvaardigheden zoals; praten, lopen en sex. Dat zijn de dingen die je gewoon van je vadert en moedert leert. Trompetspelen is echter iets anders...
Ik snap wel het ultieme streven, goed spelen zonder er bij na te denken, maar dat is helemaal niet makkelijk. Elk moment dat je nadenkt over wat je níet moet doen (of wel) ben je al verkeert bezig. Als klein kind dacht je ook niet "deze-voor-die, evenwichthouden, die-voor-deze!! En al helemaal niet dat lopen een constante valbeweging is waarbij je door je voeten te verplaatsen jezelf voortbeweegt :!:
Ik weet niet of iemand hier Effortles Mastery van Kenny Werner kent maar dat boek (of die denkwijze) lijkt me op dit topic erg van toepassing. Hoewel Werner niet ingaat op techniek of noten, en het erg vanuit een jazz-point-of-view is, denk ik dat heel veel mensen dit boek heel erg interresant zullen vinden.
off topic: de meditatie CD erbij is waanzinnig! Voor al je niet kunt slapen, een beetje in de knoop zit of gewoon knetterlijp weg wil dromen.
Stelling; om goed te kunnen spelen moet je al het moeilijke vergeten. maar wel houden

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 14:44 

Ik denk dat je wat dingen door elkaar gooit. Ik heb niet gezegd dat het vanzelf gaat en ik heb ook niet gezegd dat het lichaam geen complexe bewegingen moet maken zodat wij fatsoenlijk kunnen lopen of trompet spelen. Het gaat erom dat als je over dat soort complexe zaken na gaat denken (wat veel trompettisten doen) je problemen creëert i.p.v. oplost.

Een baby denkt niet aan spierbewegingen als het leert kruipen/lopen. Hij/zij wil alleen maar naar iets toe kruipen/lopen. Zoals ik al zei, dat is "goal oriëntation", de afgeleiden daarvan is dat je (door veel herhaling) vanzelf leert lopen zonder de complexiteit ervan te zien. Dat lukt niet in 1x maar wel na een paar weken/maanden. Als je het eenmaal kunt hoef je er nooit meer over na te denken.

Een duidelijk voorbeeld is denk ik ook hoe we leren praten. Niemand denkt daarbij aan de tong. Maar wat doen veel trompettisten? Die denken veel na over waar de tong zit als je staccato speelt, of in het hoge register moet spelen etc. Dit kan leiden tot een verkrampte tong dat moeilijk weer af te leren is. Als je takata denkt, dan doet te tong precies wat ie moet doen om tongslag te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 14:54 

Is er dan niet werk aan de winkel voor sommigen docenten? De "klassieke" manier van lesgeven was natuurlijk van; ga zo staan, doe je lippen zo, houd je tong daar. Terwijl het volgens mij veel beter is om als docent iets voor te spelen en de leerling vervolgens te vragen dit na te spelen. Zo kan je bijvoorbeeld ook de leerling laten horen wat een "slechte" toon is en wat een mooie/volle toon is. Je moet dan m.i. niet ingaan op de mogelijke fysieke verandering in de embouchure maar gewoon de leerling laten imiteren. Om terug te komen op het leren lopen verhaal; zo leert een kind ook lopen van zijn ouders; door imitatie en het nadoen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 15:00 

Iedereen heeft zijn eigen ideeën over hoe die les moet geven. Ik geef hier alleen maar aan hoe ik erover denk en voel me gesteund door o.a die clinic van Vizzutti. In ieder geval heb ik altijd op deze manier les gehad en nooit problemen gehad met de embouchure en ademhaling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 15:20 
Moderator

Enerzijds denk ik dat het wel degelijk goed is om een leerling duidelijk te maken dat een goede houding voordeel heeft bij het spelen. En ik denk ook dat het goed is om een leerling bepaalde technieken aan te leren. Zeker als het beginners betreft. Je moet daarin niet te vrijblijvend zijn denk ik.

Er zijn een heleboel facetten die je niet goed kunt leren aan de hand van: "speel mij maar na".

Anderzijds denk ik dat je ook niet te zeer moet vasthouden als docent aan bepaalde dogma's. Als docent moet je flexibel genoeg zijn om bepaalde methoden af te wisselen, aangezien geen 2 leerlingen hetzelfde zijn.

Lesgeven is als rondleidingen geven door een kasteel: je neemt een leerling mee door de wereld van muziek, je laat een leerling alle schatkamers zien, en je stimuleert een leerling om beter te worden door hem al die schatkamers binnen te loodsen. De ene schat spreekt hem beter aan als de ander.

trompet spelen is moeilijk, maar je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken, de meeste barrieres die ik tegenkom in mijn eigen spelen en bij leerlingen zijn vaak toch mentaal.

Het is heel jammer dat die podcasts van Yamaha zo brak lopen op mijn pc :cry:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur