De Ronde Van schreef:
Citaat:
Ik denk niet dat trompetspelen makkelijk is. Ik denk dat je (net zoals lopen, ook niet makkelijk) allemaal comlexe technieken onder de knie moet hebben, en die dan toepassen zonder na te denken, wil je goed trompet kunnen spelen.
Het is wel zo dat als je denkt dat het makkelijk is, het ook makkelijker gaat.
Lopen is juist wél makkelijk. Zoals Erik al zei; je hoeft er niet bij na te denken. Nu leren we
de belangrijkste dingen van het leven op zeer jonge leeftijd; praten, kruipen, lopen, enz...
Maar als je met diezelfde onbevangenheid begint met trompet spelen ÉN je krijgt
het van het begin af aan goed aangeleerd, is het helemaal niet moeilijk.
Daar hebben we dan misschien een menings verschil of gewoon een andere beredenatie. Ik ben het er namelijk wel mee eens dat als van-zelf gaat dat het makkelijk lÃjkt. Maar lopen Ãs niet makkelijk volgens mij. Het word op een gegeven moment door super veel oefenen natuurlijk. En kommop, iemand die 't net leert, dat ziet er toch niet uit...
Maargoed, er zijn dingen die écht natuurlijk zijn; ogen-knipperen, adem-halen, poepen, zuipen. Zonder deze dingen was je al lang dood. En er zijn essentiele basisvaardigheden zoals; praten, lopen en sex. Dat zijn de dingen die je gewoon van je vadert en moedert leert. Trompetspelen is echter iets anders...
Ik snap wel het ultieme streven, goed spelen zonder er bij na te denken, maar dat is helemaal niet makkelijk. Elk moment dat je nadenkt over wat je nÃet moet doen (of wel) ben je al verkeert bezig. Als klein kind dacht je ook niet "deze-voor-die, evenwichthouden, die-voor-deze!! En al helemaal niet dat lopen een constante valbeweging is waarbij je door je voeten te verplaatsen jezelf voortbeweegt
Ik weet niet of iemand hier
Effortles Mastery van Kenny Werner kent maar dat boek (of die denkwijze) lijkt me op dit topic erg van toepassing. Hoewel Werner niet ingaat op techniek of noten, en het erg vanuit een jazz-point-of-view is, denk ik dat heel veel mensen dit boek heel erg interresant zullen vinden.
off topic: de meditatie CD erbij is waanzinnig! Voor al je niet kunt slapen, een beetje in de knoop zit of gewoon knetterlijp weg wil dromen.
Stelling;
om goed te kunnen spelen moet je al het moeilijke vergeten. maar wel houden