trompet.nl > forum > Toon onderwerp - "Hoog spelen" trompet versus Bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2008 19:13 

Dennis van Deudekom schreef:
Ok bedankt voor jullie inbreng.

Het komt dus op uit, zoals ik asl dacht, blijven studeren op het hoge register.

Ciao, 8)

ja,maar volgens mij zeiden we ook dat een ander mondstuk wel kan helpen.

klopt erik,er zitten verschillen tussen de mondstukken maar na een tijdje worden die toch weer kleiner en ga je terug naar je eigen geluid(tenminste dat is mijn ervaring).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2008 12:31 

Dennis van Deudekom schreef:
Heb op advies van HubvL de 4bfl aangeschaft.

Je zou ook nog eens de RW4FL kunnen proberen. Zelfde cupdiameter, maar een fijnere rand (iets breder). Speelt net zo lekker hoog als de 4bFL maar klinkt iets wolliger.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2008 01:45 

Als ik bugel moet spelen, voor tussendoor of iets adners speel ik met mijn cornetmondstuk, hier door is hoog spelen nog steeds iets zwaarder, maar het gaat raar genoeg niet ten kostte van de klank. Het klinkt echt wel mooi evengoed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2008 11:36 

Trompettor schreef:
Als ik bugel moet spelen, voor tussendoor of iets adners speel ik met mijn cornetmondstuk, hier door is hoog spelen nog steeds iets zwaarder, maar het gaat raar genoeg niet ten kostte van de klank. Het klinkt echt wel mooi evengoed.

Dat dit voor jou werkt lijkt me een hoge uitzondering. We kunnen ook niet van hieruit beoordelen wat jij onder een mooi bugelgeluid verstaat. Ik zou niemand willen aanraden met een cornetmondstuk bugel te gaan spelen, niet in de laatste plaats omdat het in het geheel niet past. Een cornetstift is aanzienlijk kleiner dan een bugelreceiver.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2008 14:11 

Deze topic komt je juist goed uit.
Speel af en toe bugel bij de harmonie, indien nodig.
Hier wat hetzelfde probleem. Weet dat de hoogte op een bugel toch iets anders is en toch nog wat moeilijker.
Zelf is mijn hoogte op trompet ook niet echt dat, is redelijk zwoegen voor mij.
Aanzet, klank geen probleem, in de hoogte iets minder.
Bugel idem, volgens anderen goede bugelklank, maar mijn hoogte boven de g" is maar genepen, denk wel dat het vandaar de kwaliteit van de hoogte zowiezo al minder is.
Trp. speel ik op een 1 1/5 c JK.
Bugel Dennis Wick 4 FL.
Heeft iemand tips voor mij ook qua mondstuk.
Met wisselen tussen trp. en bugel heb ik ook geen enkel probleem.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2008 15:47 

Ik heb het idee dat je het op bugel minder makkelijk kan forceren dan op trompet. Want hij slaat veel sneller dicht. En je toon word sneller heel erg geknepen.
Ik probeer op bugel nog meer op lucht te spelen in de hoogte dan ik op trompet al doe en zorg ervoor dat het gaatje in me lippen niet (relatief veel)kleiner word. En dan speel ik redelijk makkelijk de hoogte in zonder klankverlies of dichtslaan.
Ik zou niet zeggen dat ik meer moeite heb met hoog spelen op een bugel dan op trompet, ik zou het eerder ánders noemen.
Ik speel trompet op een Bach 1,5 en bugel op een DW 4FL.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2008 21:03 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Trompettor schreef:

Dat dit voor jou werkt lijkt me een hoge uitzondering. We kunnen ook niet van hieruit beoordelen wat jij onder een mooi bugelgeluid verstaat. Ik zou niemand willen aanraden met een cornetmondstuk bugel te gaan spelen, niet in de laatste plaats omdat het in het geheel niet past. Een cornetstift is aanzienlijk kleiner dan een bugelreceiver.

Dat wist ik niet, maar bijzonder toevallig lijkt het evengoed wel te passen, ik merk wel dat de stembuis iets verder uit moet dan dat ik mijn bugel mondstuk erop zet, maar de overgang tussen trompet- en bugelmondstuk is gewoon groter dan trompet- en cornetmondstuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2008 00:32 

Chris_Sop schreef:
Ik heb het idee dat je het op bugel minder makkelijk kan forceren dan op trompet. Want hij slaat veel sneller dicht. En je toon word sneller heel erg geknepen.
Ik probeer op bugel nog meer op lucht te spelen in de hoogte dan ik op trompet al doe en zorg ervoor dat het gaatje in me lippen niet (relatief veel)kleiner word. En dan speel ik redelijk makkelijk de hoogte in zonder klankverlies of dichtslaan.
Ik zou niet zeggen dat ik meer moeite heb met hoog spelen op een bugel dan op trompet, ik zou het eerder ánders noemen.
Ik speel trompet op een Bach 1,5 en bugel op een DW 4FL.

Min of meer heb ik dus dat zelfde gevoel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur