Jens schreef:
2. Het is niet waar dat hoe hoger je tong in de mond zit je de lucht blokkeert. Het hangt ervanaf welk deel. Als je de ahterkant van je tong omhoog doet en het puntje van de tong voorin houdt, dan kan je luchtsnelheid creeeren, van belang voor het spelen inde hoogte. Lucht blokkeer je als je je tong achterin houdt, of tegen je gehemelte legt. Mits goed gebruikt kan de tongpositie een groot hulpmiddel zijn bij je spel.
Hoog spelen heeft niet met luchtsnelheid te maken, alleen maar met met het aanspannen van het embouchure. Ik kan ook heel zachtjes wel een G3 spelen of keihard een lage G.
Jens schreef:
3. De tong is zeker niet alleen van belang voor de aanzet. De tong is een belangrijk onderdeel in oa. toonvorming en het creeeren van luchtsnelheid. Willem van der Vliet heeft mij na een blokkade in de hoogte binnen 2 maanden verder geholpen door me erop te wijzen dat mijn tong een heel belangrijk onderdeel is van het spelen. En hij is niet de enige, oa. in het studieboek van Quinque wordt uitgebreid ingegaan op de tong en de tongpositie tijdens je spel.
Daar ben ik dus niet mee eens. Omdat ik niet met tongposities werk en desondanks makkelijk hoog speel, ook als ik pp speel, moet het dus een ander oorzaak hebben. En dat is te verklaren door een sterk embouchure in combinatie met een goede ademsteun.
Jens schreef:
2. Het is niet waar dat hoe hoger je tong in de mond zit je de lucht blokkeert. Het hangt ervanaf welk deel. Als je de ahterkant van je tong omhoog doet en het puntje van de tong voorin houdt, dan kan je luchtsnelheid creeeren, van belang voor het spelen inde hoogte. Lucht blokkeer je als je je tong achterin houdt, of tegen je gehemelte legt. Mits goed gebruikt kan de tongpositie een groot hulpmiddel zijn bij je spel.
Hoog spelen heeft niet met luchtsnelheid te maken, alleen maar met met het aanspannen van het embouchure. Ik kan ook heel zachtjes wel een G3 spelen of keihard een lage G.
Jens schreef:
4. Oktaafsprongen maak je niet door te focussen op je mondspeiren. Het is een combinatie van ademhaling, tongpositie, embouchure (oa.mondspieren dus), luchtsnelheid, lichaamshouding, volume...
Ik focus me altijd op de muziek, nooit op het fysieke gedeelte. Dat werkt voor mij het beste...