trompet.nl > forum > Toon onderwerp - embochure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:28 

erikveldkamp schreef:
camel schreef:
Lees het allemaal maar na in fitness for brass van Frits Damrow.

Die beschrijft daar heel precies in wat de mogelijkheden van de tong zijn.

Ik het het nagelezen en ik vind dat dus een onzin verhaal.

Arnold Jacobs legt het hier duidelijk uit hoe het zit met de tong/embouchure/adehaling:

http://www.windsongpress.com/almost%20live/tongue.htm

Dat zal wel, maar deze discussie geeft wel aan dat er niet zoiets is als feiten in dezen.
Voor jou werkt het niet. Om dan te stellen dat iets onzin is, omdat het voor een boel mensen wel werkt vind ik niet zo denderend eigenlijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:28 

Jens schreef:
2. Het is niet waar dat hoe hoger je tong in de mond zit je de lucht blokkeert. Het hangt ervanaf welk deel. Als je de ahterkant van je tong omhoog doet en het puntje van de tong voorin houdt, dan kan je luchtsnelheid creeeren, van belang voor het spelen inde hoogte. Lucht blokkeer je als je je tong achterin houdt, of tegen je gehemelte legt. Mits goed gebruikt kan de tongpositie een groot hulpmiddel zijn bij je spel.

Hoog spelen heeft niet met luchtsnelheid te maken, alleen maar met met het aanspannen van het embouchure. Ik kan ook heel zachtjes wel een G3 spelen of keihard een lage G.

Jens schreef:
3. De tong is zeker niet alleen van belang voor de aanzet. De tong is een belangrijk onderdeel in oa. toonvorming en het creeeren van luchtsnelheid. Willem van der Vliet heeft mij na een blokkade in de hoogte binnen 2 maanden verder geholpen door me erop te wijzen dat mijn tong een heel belangrijk onderdeel is van het spelen. En hij is niet de enige, oa. in het studieboek van Quinque wordt uitgebreid ingegaan op de tong en de tongpositie tijdens je spel.

Daar ben ik dus niet mee eens. Omdat ik niet met tongposities werk en desondanks makkelijk hoog speel, ook als ik pp speel, moet het dus een ander oorzaak hebben. En dat is te verklaren door een sterk embouchure in combinatie met een goede ademsteun.

Jens schreef:
2. Het is niet waar dat hoe hoger je tong in de mond zit je de lucht blokkeert. Het hangt ervanaf welk deel. Als je de ahterkant van je tong omhoog doet en het puntje van de tong voorin houdt, dan kan je luchtsnelheid creeeren, van belang voor het spelen inde hoogte. Lucht blokkeer je als je je tong achterin houdt, of tegen je gehemelte legt. Mits goed gebruikt kan de tongpositie een groot hulpmiddel zijn bij je spel.

Hoog spelen heeft niet met luchtsnelheid te maken, alleen maar met met het aanspannen van het embouchure. Ik kan ook heel zachtjes wel een G3 spelen of keihard een lage G.

Jens schreef:
4. Oktaafsprongen maak je niet door te focussen op je mondspeiren. Het is een combinatie van ademhaling, tongpositie, embouchure (oa.mondspieren dus), luchtsnelheid, lichaamshouding, volume...

Ik focus me altijd op de muziek, nooit op het fysieke gedeelte. Dat werkt voor mij het beste...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:31 

camel schreef:
Voor jou werkt het niet. Om dan te stellen dat iets onzin is, omdat het voor een boel mensen wel werkt vind ik niet zo denderend eigenlijk.

Ik geef alleen maar aan dat je niet met tongposties hoeft te werken om mooi trompet te kunnen spelen. Blijkbaar is het dan dus niet van essentieel belang voor het trompetspel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:32 

camel schreef:
erikveldkamp schreef:
camel schreef:
Lees het allemaal maar na in fitness for brass van Frits Damrow.

Die beschrijft daar heel precies in wat de mogelijkheden van de tong zijn.

Ik het het nagelezen en ik vind dat dus een onzin verhaal.

Arnold Jacobs legt het hier duidelijk uit hoe het zit met de tong/embouchure/adehaling:

http://www.windsongpress.com/almost%20live/tongue.htm

Dat zal wel, maar deze discussie geeft wel aan dat er niet zoiets is als feiten in dezen.

Het is een feit, dat als de achterkant van de tong omhoog gaat, dat er meer luchtsnelheid vormt.
Er zijn zoveel manieren voor zoveel verschiullende dingen, je vertelt een voetballer ook niet met welk been hij moet schieten.
Iedereen gebruikt tongposities, maar voor degenen die het bewust doen die hebben er waarschijnlijk wat meer erg in.

Fluit maar eens het geluid van een ziekenauto na, dat doe je ook als je tonen speelt op je toeter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:36 

Trompettor schreef:
Iedereen gebruikt tongposities, maar voor degenen die het bewust doen die hebben er waarschijnlijk wat meer erg in.

Fluit maar eens het geluid van een ziekenauto na, dat doe je ook als je tonen speelt op je toeter.

Ik gebruik geen tongposities, dus spreek voor jezelf.

Fluiten heeft ook helemaal niets met trompetspelen te maken. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:44 

erikveldkamp schreef:
camel schreef:

Ik geef alleen maar aan dat je niet met tongposties hoeft te werken om mooi trompet te kunnen spelen. Blijkbaar is het dan dus niet van essentieel belang voor het trompetspel.

Bij JOU niet misschien, omdat je wellicht een uitstekende tongpositie hebt. Ik vind het nogal gevaarlijk wat je doet. Voor beginnende studenten heb je best een voorbeeldfunctie op dit forum en veel mensen nemen je tips serieus. Om de tong af te schuiven als een onbelangrijk onderdeel bij je spel vind ik nogal wat. Vind je dat zelf niet wat kort door de bocht?

Citaat:
Jens schreef:

Onder andere. Het embouchure is niet het enige wat je nodig hebt bij hoog spelen...En luchtsnelheid is zeker belangrijk. Ik meen me ook wat posts van jou te herinneren over een verschil in hoeveelheid lucht en goed gebruikte lucht. En je tong kan zeker gebrikt worden als onderdeel om je lucht op de jusite manier te gebruiken.

Citaat:
Jens schreef:

3. De tong is zeker niet alleen van belang voor de aanzet. De tong is een belangrijk onderdeel in oa. toonvorming en het creeeren van luchtsnelheid. Willem van der Vliet heeft mij na een blokkade in de hoogte binnen 2 maanden verder geholpen door me erop te wijzen dat mijn tong een heel belangrijk onderdeel is van het spelen. En hij is niet de enige, oa. in het studieboek van Quinque wordt uitgebreid ingegaan op de tong en de tongpositie tijdens je spel.

Daar ben ik dus niet mee eens. Omdat ik niet met tongposities werk en desondanks makkelijk hoog speel, ook als ik pp speel, moet het dus een ander oorzaak hebben. En dat is te verklaren door een sterk embouchure in combinatie met een goede ademsteun.

Erik, kom op...Ik ga naar Zwolle verhuizen en op een van laar spelen. Dta zou ook een verklaring kunnen zijn...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:49 

erikveldkamp schreef:
camel schreef:

Nee, blijkbaar is het niet essentieel voor JOUW trompetspel. Waarvan akte.
Ik merk bij MIJN spel, dat deze oefeningen wel degelijk effect hebben gehad.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2009 14:54 

Citaat:
erikveldkamp

BerichtGeplaatst: 06 apr 2005 11:47 Onderwerp: Reageer met quote
Het principe van TCE is makkelijk uit te leggen, maar om het zelf onder de knie te krijgen is een 2e.

Leg het puntje van je tong op je ondertanden tegen je onderlip. Laat hem daar altijd staan en zet aan met het gedeelte van de tong achter het puntje (en cm of zo) tegen je gehemelte. Hoe hoger je speelt, hoe boller de tong staat, net zoals fluiten. Dus laag is op een "ah" klank (lage tong) en hoog is op een "ie" klank (hogere tong).

Peter zei me dat ie tong altijd tussen de ondertanden en onderlip hield (als ie trompet speelt natuurlijk... Laughing )

Niet om mijn gelijk te halen, maar dit komt van je eigen hand, en vind ik een zeer plausibel en goede post van je zo'n 4 jaar terug. Het zou natuurlijk kunnen dat je inmiddels zo goed speelt dat je alles goed doet en je je fysieke aspect 100% op orde hebt...dat is gewelidg, maar dat betekent niet dat wij minder bedeelden op de weg naar ultiem spel daar niet meer over hoeven na te denken :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur