trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2009 11:43 

Ik denk dat het bezwaar dat Camel aanvoert, namelijk dat er op een ongewenst ogenblik geluid geproduceerd kan worden als automatisch condenswater afgezogen wordt, een reden is waarom het door mij geopperde idee inderdaad niet zo maar zal werken. Maar misschien kun je het water wel door een soort membraam afzuigen en daarmee pruttelen voorkomen.

Ik heb nog wat meer proefjes gedaan en daarbij ontdekt dat niet alleen de diameter van het gaatje belangrijk is maar ook de lengte. Bij een diameter van 4 mm en een lengte van 35 mm heb je van het gaatje al bijna geen last meer. Maar zodra er wat condenswater doorloopt pruttelt het ontoelaatbaar, dus een open gat is ook geen optie. Ook wil je natuurlijk niet dat het water op je kleren of op je muziek loopt.

Ik heb nog iets anders geprobeerd, namelijk een klein potje dat onderaan het afvoergat hangt maar zelfs bij een doorstroomopening van 4 mm blijkt het condenswater daar gewoon niet in te willen lopen. Het lijkt erop dat een echt eenvoudige oplossing zonder energietoevoer van buitenaf niet mogelijk is.

Misschien is het wel mogelijk om de tijd die ligt tussen het doorblazen te vergroten zodat het doorblazen niet meer midden in een stuk gedaan behoeft te worden. Bij een bugel is het probleem groter dan bij een trompet. Dit komt omdat de stembuis van het eerste ventiel bij een bugel omlaag loopt en bij een trompet naar achteren. Deze stembuis is bij een trompet dus automatisch waterafvoerend en bij een bugel niet. Deze stembuis heeft aan de onderkant een zeer korte bocht waardoor het waterniveau al bij een klein beetje water zo hoog komt dat het door de lucht in trilling gebracht wordt en daardoor ook weer een storend effect op de lucht zal hebben. De waterafvoerklep op de hoofdbuis zit in een deel waar de staal van de bocht veel groter is en daardoor kan er meer water in staan voordat het niveau te hoog wordt. Het probleem wordt dus minder als de bocht t.p.v. de klep groter is.

Bij een trompet met draaiventielen liggen alle bochten bijna in een horizontaal vlak. Ze kunnen daardoor veel meer water bevatten voordat het niveau te hoog wordt. Je zou dan ook veel minder last moeten hebben van condenswater. Is er iemand die een dergelijk trompet heeft en dat kan bevestigen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2009 13:46 

Adriaan Kragten schreef:
Ik was al bang dat er alleen maar sarcastisch gereageerd zou worden op het onderwerp dat ik hier aangesneden heb en dat er vooral gereageerd zou worden op het nadeel van condenswaterafvoer op het podium.

Het was niet sarcastisch bedoeld, wél ironisch.
Waarom mijn reactie op jouw bijdragen zo vaak ironisch is, komt omdat ik mij eraan stoor
dat het nooit over muziek gaat maar wel om opgeworpen problemen die helemaal geen problemen zijn...
Het leidt alleen maar af van waar het m.i. wél om gaat...
Ik speel nu bijna 40 jaar trompet en ik heb nog nooit last gehad van dit zogenaamde condensprobleem,
en ook nooit heb ik zulks van collega´s vernomen.
Je hebt maar een seconde nodig om het water uit je toeter te krijgen en wat belangrijker is,
is dat het helemaal niet zo erg is als je wél even een flubbertje hoort tijdens rep of concert,
als er maar muziek gemaakt wordt.
Het hygienische aspect vind ik lariekoek, er blijven écht meer bacterien aan je
schoenzolen hangen dan dat er uit je klepje komt zetten...
Één van jouw andere bijdragen ging over afwijkingen van 0,00 en nog iets boven de G3,
of was het C4? Mag het vanuit de natuurkunde nog boeien, met muziek heeft het niets te maken,
Het is niet alleen zonde van de tijd maar het kan een student zelfs belemmeren als hij/zij met deze zogenaamde problemen aan de slag gaat...
Als je als musicus op dit soort dingen bent gefocussed gaat het ten koste van je concentratie die je zo hard nodig hebt bij muziek maken,
en dát is nou juist wél een probleem dat veel voorkomt bij trompettisten.
Het is niet persoonlijk bedoeld Adriaan, maar ik wilde dit even kwijt.
Maar ik beloof je dat ik niet meer sarcastisch danwel ironisch op je zal reageren,
maar serieus nemen kan ik je helaas ook niet.
Desondanks, vriendelijke groeten,
Marcel Reys.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2009 13:52 

Zoals gezegd zijn er ook collega´s die wel hinder hebben van condens, en ook de apparatuur mag hier de aandacht hebben; Overigen vraag ik me af of condens te voorkomen is door de temperatuur van de trompet op 38 graden te brengen, wat mogelijk met kleine aanpassingen te doen zou kunnen zijn. Zijn er fysici onder ons ??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2009 14:50 

Kees de Leeuw schreef:
Zoals gezegd zijn er ook collega´s die wel hinder hebben van condens, en ook de apparatuur mag hier de aandacht hebben

Álles mag!
Ik geef alleen maar aan dat je elkaar gek kunt maken met problemen die helemaal geen
problemen zijn...
Je zou je helemaal niet moeten bezig houden met die condens,
als je hinder hebt van condens is er óf iets mis met je trompet, óf met je techniek om het te lozen...
Je ervaart toch ook geen hinder bij het aantrekken van je schoenen omdat je ooit je veter brak?
Richt je aandacht op muziek maken, en niet op futiliteiten waarvan je meent dat ze dat belemmeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2009 15:57 

Natuurlijk zijn er meer en minder belangrijke dingen in de muziek, maar ik vind het niet goed als we voor elkaar zouden bepalen wat wel en niet belangrijk is. Een grote variatie zowel in apparatuur, soorten muziek en soorten trompettisten maakt het leven leuk. Geeft elkaar de ruimte, neem kennis van wat er langs komt en maak je keuze in wat je interesseert !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2009 19:44 

De Ronde Van schreef:
Adriaan Kragten schreef:
Ik was al bang dat er alleen maar sarcastisch gereageerd zou worden op het onderwerp dat ik hier aangesneden heb en dat er vooral gereageerd zou worden op het nadeel van condenswaterafvoer op het podium.

Het was niet sarcastisch bedoeld, wél ironisch.
Waarom mijn reactie op jouw bijdragen zo vaak ironisch is, komt omdat ik mij eraan stoor
dat het nooit over muziek gaat maar wel om opgeworpen problemen die helemaal geen problemen zijn...
Het leidt alleen maar af van waar het m.i. wél om gaat...
Ik speel nu bijna 40 jaar trompet en ik heb nog nooit last gehad van dit zogenaamde condensprobleem,
en ook nooit heb ik zulks van collega´s vernomen.
Je hebt maar een seconde nodig om het water uit je toeter te krijgen en wat belangrijker is,
is dat het helemaal niet zo erg is als je wél even een flubbertje hoort tijdens rep of concert,
als er maar muziek gemaakt wordt.
Het hygienische aspect vind ik lariekoek, er blijven écht meer bacterien aan je
schoenzolen hangen dan dat er uit je klepje komt zetten...
Één van jouw andere bijdragen ging over afwijkingen van 0,00 en nog iets boven de G3,
of was het C4? Mag het vanuit de natuurkunde nog boeien, met muziek heeft het niets te maken,
Het is niet alleen zonde van de tijd maar het kan een student zelfs belemmeren als hij/zij met deze zogenaamde problemen aan de slag gaat...
Als je als musicus op dit soort dingen bent gefocussed gaat het ten koste van je concentratie die je zo hard nodig hebt bij muziek maken,
en dát is nou juist wél een probleem dat veel voorkomt bij trompettisten.
Het is niet persoonlijk bedoeld Adriaan, maar ik wilde dit even kwijt.
Maar ik beloof je dat ik niet meer sarcastisch danwel ironisch op je zal reageren,
maar serieus nemen kan ik je helaas ook niet.
Desondanks, vriendelijke groeten,
Marcel Reys.

Wat heerlijk dat jij keer op keer prima weet te verwoorden hoe ik erover denk! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2009 00:27 

Kees de Leeuw schreef:
Natuurlijk zijn er meer en minder belangrijke dingen in de muziek,

Nee, de muziek an sich is het belangrijkste, de rest is bijzaak.
Om tot een bevredigend muzikaal resultaat te komen is inzet en concentratie nodig
en vanzelfsprekend deugdelijk materiaal, en natuurlijk een goede docent.
Een student heeft goed materiaal nodig om zich muzikaal te kunnen ontplooien,
een goede stemmende trompet en een geschikt mondstuk, meer niet.
Ik bepaal niet voor Adriaan en jou wat wel of niet belangrijk is, maar ik wil graag voorkomen
dat een student zich laat afleiden, met de mogelijkheid vertrikt te raken in het web van
onbelangrijkheden, omdat Adriaan onderwerpen aandraagt waarmee de gemiddelde trompetstudent
helemaal niet bezig zou moeten zijn...
Ik vertel hem/haar dat er een waterklepje op een trompet zit om op momenten dat de muziek dat toelaat,
het overtollige vocht eruit geblazen kan worden, daar hoeft verder helemaal niet over te
worden nagedacht, waardoor er ook geen probleem is, dit is echt geen Einstein hoor.
Afwijking van natuurtonen boven de C4? Niet mee bezig houden.
Veel bijdragen op deze site, en die van Adriaan in het bijzonder, gaan over zaken
die er niet toe doen om goed trompet te spelen.
Ik weet dat deze site door veel trompetstudenten gelezen wordt, zonder dat ze daar zelf
berichten achterlaten,
Ze krijgen zoveel te lezen over zaken die er niet toe doen waardoor het lijkt alsof trompet
spelen allemachtig moeilijk is
en dat is het helemaal niet, maar als ik jou iedere dag laat lezen dat lopen echt moeilijk is om te leren,
kom je na twee weken geen stap meer vooruit...
Hoe kan het dat alle trompettisten die ik ken geen probleem ervaren met condensvorming, en jij wel?
Dan is het toch niet zo raar dat ik vermoed dat jij ófwel iets fout doet, danwel dat je dénkt
dat je iets fout doet.
Als jouw docent je in het begin had verteld dat het condensklepje er louter zit om water
in 2 tellen rust eruit te gooien had je daar verder nooit meer over hoeven nadenken,
laat staan dat je het als een probleem zou kunnen ervaren...
Don´t fix it if it ain´t broke...
Citaat:
ik vind het niet goed als we voor elkaar zouden bepalen wat wel en niet belangrijk is. Een grote variatie zowel in apparatuur, soorten muziek en soorten trompettisten maakt het leven leuk. Geeft elkaar de ruimte, neem kennis van wat er langs komt en maak je keuze in wat je interesseert !

Helemaal mee eens, maar realiseer je dat je met verkeerde informatie ook studenten kunt schaden.
Het heeft mij zo maar 10 jaar aan narigheid opgeleverd vanwege docenten die hoofdzaken
niet van bijzaken konden scheiden en dát zie ik nog iedere dag gebeuren.
Pas toen ik les kreeg van échte goede docenten vielen de schellen van mijn ogen
en begreep ik hoe simpel het eigenlijk is, er was gewoon veel te lang onzin aan mij verteld,
en als het enigszins mogelijk is probeer ik beginnende trompettisten niet in die valkuil te laten trappen,
zelfs als dat met zich meebrengt dat ik dan hier andere forummers tegen mij in het harnas jaag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2009 09:01 

Citaat:
Ik bepaal niet voor Adriaan en jou wat wel of niet belangrijk is, maar ik wil graag voorkomen
dat een student zich laat afleiden, met de mogelijkheid vertrikt te raken in het web van
onbelangrijkheden, omdat Adriaan onderwerpen aandraagt waarmee de gemiddelde trompetstudent helemaal niet bezig zou moeten zijn...
Het heeft mij zo maar 10 jaar aan narigheid opgeleverd vanwege docenten die hoofdzaken niet van bijzaken konden scheiden en dát zie ik nog iedere dag gebeuren.
Pas toen ik les kreeg van échte goede docenten vielen de schellen van mijn ogen
en begreep ik hoe simpel het eigenlijk is, er was gewoon veel te lang onzin aan mij verteld, en als het enigszins mogelijk is probeer ik beginnende trompettisten niet in die valkuil te laten trappen, zelfs als dat met zich meebrengt dat ik dan hier andere forummers tegen mij in het harnas jaag.

Ik begrijp en waardeer je standpunt nu heel goed. Ik ging er in mijn onnozelheid van uit dat forummers vooral personen zijn die dit topic het juiste plaatsje kunnen geven. Primair is goed muziek leren maken, je instrument beheersen (oefenen is veel belangrijker dan een duur en of ingewikkeld instrument) en dus heel veel tijd energie en transpiratie. En heel ver daarna komen dit soort details die eigenlijk alleen interessant zijn voor degenen met een wellicht bovenmatige interesse voor details van het instrument. Maar onder andere internet maakt onze maatschappij heel open en alles wat er is kun je waarnemen. Misschien goed dat trompetstudenen door hun docenten ook hierin gecoached worden !

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur