Kees de Leeuw schreef:
Natuurlijk zijn er meer en minder belangrijke dingen in de muziek,
Nee, de muziek an sich is het belangrijkste, de rest is bijzaak.
Om tot een bevredigend muzikaal resultaat te komen is inzet en concentratie nodig
en vanzelfsprekend deugdelijk materiaal, en natuurlijk een goede docent.
Een student heeft goed materiaal nodig om zich muzikaal te kunnen ontplooien,
een goede stemmende trompet en een geschikt mondstuk, meer niet.
Ik bepaal niet voor Adriaan en jou wat wel of niet belangrijk is, maar ik wil graag voorkomen
dat een student zich laat afleiden, met de mogelijkheid vertrikt te raken in het web van
onbelangrijkheden, omdat Adriaan onderwerpen aandraagt waarmee de gemiddelde trompetstudent
helemaal niet bezig zou moeten zijn...
Ik vertel hem/haar dat er een waterklepje op een trompet zit om op momenten dat de muziek dat toelaat,
het overtollige vocht eruit geblazen kan worden, daar hoeft verder helemaal niet over te
worden nagedacht, waardoor er ook geen probleem is, dit is echt geen Einstein hoor.
Afwijking van natuurtonen boven de C4? Niet mee bezig houden.
Veel bijdragen op deze site, en die van Adriaan in het bijzonder, gaan over zaken
die er niet toe doen om goed trompet te spelen.
Ik weet dat deze site door veel trompetstudenten gelezen wordt, zonder dat ze daar zelf
berichten achterlaten,
Ze krijgen zoveel te lezen over zaken die er niet toe doen waardoor het lijkt alsof trompet
spelen allemachtig moeilijk is
en dat is het helemaal niet, maar als ik jou iedere dag laat lezen dat lopen echt moeilijk is om te leren,
kom je na twee weken geen stap meer vooruit...
Hoe kan het dat alle trompettisten die ik ken geen probleem ervaren met condensvorming, en jij wel?
Dan is het toch niet zo raar dat ik vermoed dat jij ófwel iets fout doet, danwel dat je dénkt
dat je iets fout doet.
Als jouw docent je in het begin had verteld dat het condensklepje er louter zit om water
in 2 tellen rust eruit te gooien had je daar verder nooit meer over hoeven nadenken,
laat staan dat je het als een probleem zou kunnen ervaren...
Don´t fix it if it ain´t broke...
Citaat:
ik vind het niet goed als we voor elkaar zouden bepalen wat wel en niet belangrijk is. Een grote variatie zowel in apparatuur, soorten muziek en soorten trompettisten maakt het leven leuk. Geeft elkaar de ruimte, neem kennis van wat er langs komt en maak je keuze in wat je interesseert !
Helemaal mee eens, maar realiseer je dat je met verkeerde informatie ook studenten kunt schaden.
Het heeft mij zo maar 10 jaar aan narigheid opgeleverd vanwege docenten die hoofdzaken
niet van bijzaken konden scheiden en dát zie ik nog iedere dag gebeuren.
Pas toen ik les kreeg van échte goede docenten vielen de schellen van mijn ogen
en begreep ik hoe simpel het eigenlijk is, er was gewoon veel te lang onzin aan mij verteld,
en als het enigszins mogelijk is probeer ik beginnende trompettisten niet in die valkuil te laten trappen,
zelfs als dat met zich meebrengt dat ik dan hier andere forummers tegen mij in het harnas jaag.