trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet frequenties
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 00:38 

Zult [PL] schreef:
Yamahaddatdangezegd schreef:
Wat een onzin!
Het gaat er niet om dat iets zuiver is, het gaat erom hoe het brein (ofwel: de luisteraar in het publiek) het ervaart!
Wat heb je aan een theoretisch zuiver stemmende noot als dat door het brein niet als zodanig ervaren wordt?
Om die reden zijn stemapparaatjes minder nauwkeurig dan het menselijk brein als het om goed stemmen gaat. Dus: apparaat uit en oren open!

Ik vrees dat uw aannamen toch niet juist zijn. In principe komt de theorie altijd eerst. In mijn carriere heb ik onder andere diverse bruggen gebouwd. Het zou toch wat zijn als we gewoon waren begonnen zonder een goed theoretisch doordacht plan. Dan waren er nu velen ingestort vrees ik. Het is dus helaas een utopie te stellen dat het brein dit wel kan. Uiteindelijk heeft men de techniek nodig om tot een volledig muzikaal product te komen.

Nuanceverschil: Als een brug instort kost het mensenlevens..een brug is praktisch om aan de overkant te komen. Al zijn er wel hele mooie (ben zelf vorige jaar in de civiele techniek afgestudeerd op het het HBO en nu bezig met de TU civil engineering.)

Muziek is toch een heeeeeel ander verhaal lijkt mij...muziek is ontspanning en beleving en wat heb je eraan als jij je noot zuiver speelt en de rest van je orkest niet. Dan liever stemmend met de rest van het orkest lijkt mij. Ik luister liever naar muzikaliteit als naar prachtig zuivere noten...

Maar ja wat weet ik ervan...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 07:54 

saniejjj schreef:
Ik luister liever naar muzikaliteit als naar prachtig zuivere noten...

Maar ja wat weet ik ervan...

Mijn docent zei wel eens: het kan heel muzikaal zijn, maar als het vals is, is het niet om aan te horen.

Ok, dit is een beetje gechargeerd zo als ik het stel, maar er zit natuurlijk een kern van waarheid in. Intonatie maakt deel uit van je techniek, en dus ook van je muzikaliteit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 11:21 

Ik bedoel dan ook niet heel vals uiteraard...

Was laatst met stemapparaat bezig op les om eens te kijken wat ik van de hogere noten bakten. Zelf vond ik een noot vals omdat hij een streepje niet pcies in het midden lag maar een streepje afweek, volgens mij docent moest ik daar niet over zeuren hoorde je dat niet in het geheel.

Als je je tijdens het spelen gaat focussen op een apparaatje wat continu aangeeft of jij dan wel niet zuiver bent, dan denk ik dat je spel muzikaal gezien achteruit gaat. Je bent je dan niet meer aan het focussen op de muziek maar op zuivere noten. Of zie ik dat nu fout? Maar misschien ligt dat aan mij en zou ik het nog niet kunnen omdat ik nog niet lang genoeg speel en teveel op alle dingen nog moet focussen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 12:21 

saniejjj schreef:
Als je je tijdens het spelen gaat focussen op een apparaatje wat continu aangeeft of jij dan wel niet zuiver bent, dan denk ik dat je spel muzikaal gezien achteruit gaat. Je bent je dan niet meer aan het focussen op de muziek maar op zuivere noten. Of zie ik dat nu fout?

Volgens mij zie je dat goed.

De vergelijking met de brug slaat helemaal nergens op.
Een brug is een fysiek bouwwerk dat berekend moet worden, anders stort het in. Muziek bestaat slechts in de hoofden van mensen: het gaat dus niet om daadwerkelijke fysieke zuiverheid, maar om hoe de zuiverheid geïnterpreteerd wordt door het brein, voor zover deze twee zuiverheden van elkaar verschillen.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 12:41 

Zult [PL] schreef:
Yamahaddatdangezegd schreef:
Wat een onzin!
Het gaat er niet om dat iets zuiver is, het gaat erom hoe het brein (ofwel: de luisteraar in het publiek) het ervaart!
Wat heb je aan een theoretisch zuiver stemmende noot als dat door het brein niet als zodanig ervaren wordt?
Om die reden zijn stemapparaatjes minder nauwkeurig dan het menselijk brein als het om goed stemmen gaat. Dus: apparaat uit en oren open!

Ik vrees dat uw aannamen toch niet juist zijn. In principe komt de theorie altijd eerst. In mijn carriere heb ik onder andere diverse bruggen gebouwd. Het zou toch wat zijn als we gewoon waren begonnen zonder een goed theoretisch doordacht plan. Dan waren er nu velen ingestort vrees ik. Het is dus helaas een utopie te stellen dat het brein dit wel kan. Uiteindelijk heeft men de techniek nodig om tot een volledig muzikaal product te komen.

Ik vrees dat uw aanname toch niet juist is. In principe komt de MUZIEK altijd eerst. :wink:
Verder, als we volgens de theorie loepzuiver gaan spelen, zal dit op ons brein als vals overkomen, omdat ons brein inmiddels gewend is aan de afwijkende stemming.
lees het volgende maar eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkzwevende_stemming

Als iedere snaar van de piano precies gelijk afgestemd zal worden ('iedere' toon heeft 3 snaren) zal de klank van de piano heel koud zijn. De goeie pianostemmers zorgen er voor dat er dus een zekere afwijking is

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 12:50 

Precies, met muzikaliteit heeft 100% zuiverheid niks te maken, nog afgezien van de gelijkzwevende/ongelijkzwevende temperatuur. In een ander topic kwam vandaag dit filmpje langs. http://nl.youtube.com/watch?v=EfGDTGBHM9M&feature=related
Hoeveel noten zouden er 100% zuiver zijn? Ik denk niet één.
Bovendien verliest 100% zuiverheid alle warmte, zelfs syntheseizers worden aangepast en "vals" gemaakt om niet te klinisch en meer "live" te klinken.
Maar goed, wil je zo'n stemapparaatje aanschaffen voor op de beker kan het wel een goed hulpmiddel zijn om te oefenen zoveel mogelijk in de kern van de noot te spelen. Ik denk dat Brassheavy ze wel heeft liggen 070 3994346.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 15:40 

BertS schreef:

Als iedere snaar van de piano precies gelijk afgestemd zal worden ('iedere' toon heeft 3 snaren) zal de klank van de piano heel koud zijn. De goeie pianostemmers zorgen er voor dat er dus een zekere afwijking is

mag ik dan nog even heel zeurderig doen?
als je een piano volledig zuiverstemt, krijg je heeeeeel veel toetsen.
want de C als kleine secunde van een B eronder is een andere C dan de C als Kleine terts van een A, en een weer andere dan de C als kwart van de G.

noujah, reken zelf maar uit hoeveel mogenlijke combies er mogenlijk zijn tussen 2 toetsen.
kun je nagaan als een pianist 10 vingers gaat gebruiken.

goed tot zo ver de theorie dus.
laten we ons nu verder op de praktijk richten.
goeie muziek is niet altijd volledig zuiver, daarom spelen we ook op instrumenten,
en niet op toongenerators.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 16:25 

1. je vat m'n verhaal anders op dan ik bedoel......
2. volgens mij is een piano/orgel/trompet/.... ook een toongenerator. Het gaat er uiteindelijk om wat de definitie is van 'ZUIVER'.

Als je een a1 als grondtoon gebruikt, zal deze bij een frequentie van 440 als zuiver ervaren worden.
Gebruik je dezelfde a1 (met een frequentie van 440) als een grote terts in een F accoord, dan zal deze a als te hoog en dus als niet zuiver ervaren worden, terwijl je precies dezelfde a gebruikt.
Daarom moet je dus met je hoofd/oren spelen en niet afgaan op apparaatjes die uitwijzen dat een a1 boven of onder de 440 zit. Ik gebruik deze stemapparaten alleen maar om te kijken of de 'basis' ongeveer goed is. De rest doe ik met m'n oren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur