trompet.nl > forum > Toon onderwerp - uithoudungsvermogen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 18:56 

Er zit natuurlijk veel logica in het standpunt dat voor hoog blazen hoog oefenen nodig is. Maar in het door Erik aangehaalde verhaal van Maynard Ferguson maakt hij, als ik het goed begrijp, een onderscheid tussen een jazzsolist die het hoge register bij zijn improvisaties betrekt en de eisen die aan een leadspeler gesteld worden. Ik snap wel dat er verschil is maar ik zie de gevolgen daarvan voor het studeren nog niet direkt. Zelf zou ik het hoge register bij gis2 laten beginnen omdat dat de eerste (normaal gebruikte) toon is die afgeleid is van de hoge c.

Profiel  

Berichttitel: jesuss man!
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 20:34 

delano schreef:
Theo:

als je al goed hoog kan spelen enz. zal de rest ook wel in orde zijn, ok, maar dan heb je deze methode ook niet meer nodig. Het gaat er juist om dal als je niet goed hoog kunt spelen, oefenen daarop verkeerd kan uitpakken voor andere zaken (zoals je sound).

Als je hoog kan spelen op techniek heb je deze methode inderdaad niet meer nodig, maar als je dat niet kan, en dus ook te maken hebt met de neveneffecten van niet goed trompet kunnen spelen zoals matig uithoudingsvermogen, slechte sound -die bovendien steeds slechter wordt naarmate je hoger moet spelen omdat dat nou eenmaal in je partijen staat....- matige vingervlugheid, blokkades in de luchtdoorstoming, te hard persen, slechte articulatie, geen progressieve ademsteun enz. dan kan deze methode zeer zeker helpen om vooruit te komen.
Juist omdat ze zo'n handige samenvatting is van bewezen methodes als Clarke, Caruso, Lauri Frink, Charles Colin en Arban zie ik het niet gebeuren 'dat zaken verkeerd kunnen uitpakken (zoals je sound)'.
Deze methode focust nl. niet op hoog spelen maar eerder op totale controle van je instrument. Daar hoort hoog spelen nou eenmaal bij. Of dat nou op trompet is, cornet of bugel.

Waarom probeer je 't niet 's een tijdje?

P.E.T.E. daarentegen zie ik als een vijand. Door verkeerde spieren te bodybuilden zal je zeker niet beter gaan trompetspelen. Allen Vizzutti, toch niet de minste, ziet ook niks in krachtpatserij.

Enne Erik, hou je vast: ik ben 't weer 's met je eens :D!
Om hoog te kunnen spelen zal je dat ook zal moeten studeren. Net zoals je fff moet studeren om fff te kunnen spelen alsmede ppp etc.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 21:29 

RobS schreef:
Betekent dat dan, dat het (voor de amateur te) moeilijk is om bij hetzelfde of verschillende orkesten verschillende stemmen te spelen? Welke oefeningen gebruik je dan om te 'switchen'? En waar begint voor jou het 'hoge register'?

Het maakt niet zo heel veel uit welke oefeningen je studeert, maar in welk bereik je de oefeningen speelt. Als ik een klassiek(er) geluid wil studeer ik etudes of klassieke concerten. Die zitten meestal in het middenregister. Als ik een leadembouchure wil studeer ik leadpartijen en wat driloefeningen of andere oefeningen die tot een E3 of daaromtrend gaan. Maar als je mijn eigen staccato oefeningen bekijkt dan gaan ze vaak ook van een lage f# tot een hoge d/e, zodat ik een zo groot mogelijk bereik oefen. Maar het beste helpt gewoon in een bigband de 1e partijj spelen. Na 1 a 2 dagen is mijn embouchure weer op orde voor het hoge bereik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 21:36 

delano schreef:
Maar in het door Erik aangehaalde verhaal van Maynard Ferguson maakt hij, als ik het goed begrijp, een onderscheid tussen een jazzsolist die het hoge register bij zijn improvisaties betrekt en de eisen die aan een leadspeler gesteld worden. .

Dan heb je het niet goed begrepen.

delano schreef:
Ik snap wel dat er verschil is maar ik zie de gevolgen daarvan voor het studeren nog niet direkt. .

Als je Chet Baker solo's gaat studeren zul je nooit een sterk embouchure voor de hoogte krijgen. Als je solo's van Clifford Brown gaat studeren dan train je ook het hoge register.

[quote="delano"Zelf zou ik het hoge register bij gis2 laten beginnen omdat dat de eerste (normaal gebruikte) toon is die afgeleid is van de hoge c.[/quote]

???

Theoretisch begint het hoge register geloof ik zo rond de g2. Voor een leadtrompettist praat je dan eerder vanaf de C3. Maar dat maakt verder niet zoveel uit. De principes waar ik over praat gelden voor elk nivo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 02:21 

??? : C3 met 2+3=Gis2 toch?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 04:46 

delano schreef:
??? : C3 met 2+3=Gis2 toch?

Ja, en met 1+2+3 een F#2...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 12:43 

Daarom had ik (normaal gebruikte) erbij gezet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 20:31 

Na het advies van Theo ben ik eens wat nader naar Takata enz. gaan kijken. Hij zegt bij zijn daily practices dat je die met alle tongslagvariaties moet doen. Daar heb ik mijn (misschien NIET terechte) bedenkingen bij. Ik ben namenlijk nogal huiverig om mijn tongslag te veranderen. Volgens mij moeten ta-ka-ta-ka en ta-ta-ka-ta-ta-ka mechanismen worden die je automatisch (goed) doet. Het lijkt me dan ronduit gevaarlijk om die tongslagen ook te oefenen als ka-ta-ka-ta en ta-ka-ta-ta-ka-ta enz.
Of sla ik nu onzin uit, groeten, delano

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur