Ventiel problemen ....wie kent deze niet?
Ik heb precies hetzelfde euvel gehad met mijn Kanstul en Holton, bij lange noten en cruciale punten begonnen verdorie de ventielen te haperen.
In eertse instantie dacht ik dat ze moesten inlopen, dus veel gesmeerd.
Hierna gaf ik het met een hand spelen (met demper spelen "wa-wa") de schuld en vermoede ik dat ik ze scheef had ingedrukt.
Instrument weggebracht voor ventiellen te laten nakijken.
Ventielen met JIF behandeld en andere olieen getest.
Zelfs heb ik van de veerhoudertjes i.p.v. 2 steun 4 steuntjes gemaakt voor een nog gelijkmatigere veerdruk.
Niks hielp!
Sinds kort spoel ik iedere week mijn instrument onder de douche inwendig met goed warm water uit.
Dus vol laten lopen in beker en ventielen bewegen totdat water uit de mondstuk buis komt, dan omdraaien en krachtig uitblazen met bewegende ventielen.
Dit herhaal ik enkele malen,dan droog ik het instrument af en olie dan pas de ventielen.
Geen problemen meer gehad sindsdien
Ik vermoed dat een reinigsbeurt van gehele instrument om de 1-2 maanden te weinig is.
Volgens mij zit er altijd wel iets van onzuiver heden in de buizen wat tussen de ventielen geblazen wordt tijdens het spelen (aangekoekte olie / speeksel met drank etens resten / oxidatie deeltjes / nicotine) wat de problemen veroorzaakt.
Test het zelf eens en zie wat er in eerste instantie allemaal uit het instrument komt!
Ik hoop dat jullie er ook baat bij hebben, klusje van niks en (bij mij ) geen gehaper meer.
mazzel!