Erik,
Goed verhaal.
erikveldkamp schreef:
De grap is dus om de hoge noot precies hetzelfde te spelen als de rest van de muziek. Verander zo weinig mogelijk.
Ik begrijp wat je bedoelt. Als het bij mij goed loopt, voelt het precies zo. Ook bij andere goeie trompettisten zie ik weinig veranderen. Dat betekent echter niet dat er wel degelijk beweging in zit. Niet dat jij dit overigens niet ook erkent, maar ik zeg het voor de argeloze lezer dezes.
Mij is nl. vaak en door diverse gerennomeerde docenten, verteld, dat je niks mag veranderen aan je lipstand, of je nu hoog of laag speelt. Dat geet een uiterst starre embouchure waar je op een gegeven moment op vast kunt lopen. De bewegingen binnen een embouchure en binnen de cup van het mondstuk, zijn zo subtiel, dat je dat vaak niet ziet, en als je een getraind trompettist bent, ook niet echt bewust voelt. Sterker:zodra je er bewust mee aan de gang gaat, loop je kans het niet meer te kunnen (alsof je op je tong en keel gaat letten als je het woord 'fiets' probeert te zeggen, is ook lastig). Dat wil echter niet zeggen dat het niet beweegt. Het is juist een uiterst dynamisch geheel. Als je lippen niets doen, dan zal je toonhoogte echt niet veranderen. het is alleen lastig daar aan te werken. Wat Erik zegt, is daarom zeer bruikbaar. Je haalt daarmee de focus weg bij de embouchure en richt je op het doel: nl. muziek maken.
Ikzelf heb daarbij veel aan BE gehad. Beweging is de kern van deze methode: exaggerated motion exercises in order to move the lips in more or less the right direction'. Eindelijk kon en mocht ik mijn lippen bewegen, en dat heeft mij veel goed gedaan. En nogmaals: als ik het gevoel heb dat alles lukt, dan voelt het alsof ik niks doe< alsof ik enkel en constante luchtstroom geef. De rest komt erachteraan.
Citaat:
Sommige trompettisten raden zelfs aan om een octaaf lager te denken en een octaaf hoger te spelen. Dat geeft meer rust en minder spanning op de spieren.
Tja, Stamp, he. Ikzelf kan daar niet zoveel mee, maar als het je lukt om die gedachtensprong te maken, dan kan het werken.