trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 apr 2006 12:43 

Ik haal de C3 nu meestal wel helder, als ik de natuurtonen speel, maar nog niet geheel gecontroleerd. Natuurlijk moet ik dan op de tongbolling letten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 apr 2006 13:43 

chaseaddict schreef:
Kerkradenaar1988 schreef:
Om nog ff een reactie te geven op een oud onderwerp... ik ben zelf niet zo 'geobsedeerd' door hoog spelen. Ik vind de toon en de techniek veel belangrijker. Hoog spelen is leuk, maar voor mij als iemand die de klassieke kant op wil niet belangrijk. Voordat ik met mijn embouchure-omzetting begon haalde ik nog wel eens de F3, soms de G3. Nu speel ik stabiel tot ongeveer de G2, en nu is het maar wachten tot de kracht een beetje komt. Een highblower zal ik echter nooit worden.

Wat was er mis met het vorige embouchure dan?
Verder, zeg nooit nooit, voorheen kon ik met moeite tot a2 ofzo. Op een gegeven moment heb ik gewoon een (onverwachte) doorbraak gehad.

Te weinig uithoudingsvermogen, en weinig flexibiliteit (ik moest als ik over 2 octaven speelde steeds het mondstuk even 'omzetten'). Bovendien speelde ik te veel 'in de lip'.

Veel vage termen, hopelijk snap je het! :lol:

Mijn embouchure is nu in ieder geval een stuk stabieler en de klank is beter. Alleen de kracht moet nu nog komen, zodat ik weer een beetje de hoogte in kan!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2006 22:13 

Mijn hoogste ooit gehaald was een c4, maar ik moet daar een verhaaltje bij vertellen.
Normaal speel ik een op mijn schilke 15b een g3, maar op de VB1c haal ik er met veel moeite een f3 uit.
ik denk toch dat de cup winst geeft.Maar ff terug naar de C4, ik was op mondstuk safari (zoektocht) en kreeg een 1 1/4 c van VB mee, een 3c 7c, welnu toen ik zo de mondstukken aan het uittesten was speelde ik op die 1 1/4 c een c4.
Ik geloofde mijn oren niet en na wat intervallen kwam ik er achter dat het toch echt waar was.
Het was slechts van korte duur natuurlijk want je lippen staan nog naar het oude mondstuk, maar wel leuk voor een keer,de buren zullen het niet geloofd hebben dat ik het was, hahaha.
Wat ik wel vervelend vind is dat in mijn muzieksoort er steeds hoger wordt geschreven door de componisten, dit doen ze volgens mij om verschil te maken tussen amateurs en profs.Vele nieuwe nummers zijn door amateurs met "maar" 10 uurtjes repetitie ter beschikking niet meer te spelen.
De componisten snijden daardoor zichzelf in de vingers, er is onvoldoende opbrengst uit de verkoop, en daarbij is steeds hoger en hoger spel ook niet altijd even mooi.

groeten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2006 23:11 

toeteraar schreef:
Wat ik wel vervelend vind is dat in mijn muzieksoort er steeds hoger wordt geschreven door de componisten, dit doen ze volgens mij om verschil te maken tussen amateurs en profs.Vele nieuwe nummers zijn door amateurs met "maar" 10 uurtjes repetitie ter beschikking niet meer te spelen.
De componisten snijden daardoor zichzelf in de vingers, er is onvoldoende opbrengst uit de verkoop, en daarbij is steeds hoger en hoger spel ook niet altijd even mooi.

groeten

Nou dat is niet alleen bij de trompetten hoor. Normaal bij de klarinetten is ongeveer tot e3, f3. Nu komen er steeds meer stukken met g3 en zelfs met a3. Nou die A3 heb ik maar 1x in mijn leven er echt klinkend uitgekregen maar hij staat wel doodleuk in een partituur voor amateurs :cry: Ik snap ook inderdaad niet waarom het steeds hoger moet, je zou bijna denken dat de componisten niet meer op de hoogte zijn van het normale bereik van een instrument. :evil:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2006 14:07 

Na het lezen van dit topic moet ik toch even wat rechtzetten.
Idd. bij klassieke muziek is een C4 een absolute zeldzaamheid, maar in de lichte muziek komen noten boven G3 met regelmaat vd klok voor. Zelf speel ik lead in een Brian Setzer (like) orkest en ik kan jullie verzekeren dat hier regelmatig noten boven G3 geschreven staan!!!
Ik ben bijlange geen prof. maar met het juiste materiaal en de juiste inzet (adrenaline is een goed hulpmiddel) kom ik een aardig eind in de goede richting.
Ik speel op een Taylor toeter met een Schilke 6a4a. En zuivere C4 slotnoten zijn in de meeste gevallen goed haalbaar.
Speel ik daarenteegen een middagje koperensemble dan kan ik met moeite een C3 neerzetten! Het ligt dus (in mijn geval) aan een paar zaken:
1. Als de muziekstijl je ligt ben je tot veel meer in staat.
2. Speel je de hele avond in het hoge register dan zijn top-noten minder problematisch als wanneer je 2 uur in de balk hebt zitten spelen.
3. Op zijn tijd een maatje of 8 rust is wenselijk om je embouchure niet te zwaar te belasten.
4. Inzet!!! Speel grensverleggend! Dwz. probeer op repetities eens dingen waar je normaal moeite mee hebt of waarvan je zelfs denkt dat ze niet kunnen. Je zult verbaasd zijn van jezelf. Uiteraard is dat geen optie voor in een klassiek koperensemble of voor harmonie. Maar in Big bands en licht muziek kun je je dat beter veroorloven. Natuurlijk uitsl. op een rep.!!!!

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2006 20:36 

Amen met een hoge A. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2006 03:45 

Amen met een D3 (op een goede dag)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2006 08:11 

ruben schreef:
Amen met een D3 (op een goede dag)

Dan mag ik je de hand schudden, op power wel eens hoger maar spelend nog niet. :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur