trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2006 19:50 

HJ schreef:
Ik vraag me af of andere mensen dan trompettisten überhaupt die hoge tonen horen. Trompettisten vinden dat leuk en weten van elkaar hoe lastig het is, maar de meeste mensen horen gewoon een hoge noot net als op een piano of een dwarsfluit.
Wat wel leuk uitziet is daat rooie hoofd achter die toeter, dus misschien dat daarom de mensen wel omkijken.

Die hoge noot snijdt vaak door de rest van de muziek heen, vandaar dat de medemuzikanten hierop reageren. Daarnaast weet ik zeker dat er een aantal dondersgoed weten dat het geen eitje is om zo'n noot er mooi uit te krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2006 20:23 

Makke schreef:
Die hoge noot snijdt vaak door de rest van de muziek heen, vandaar dat de medemuzikanten hierop reageren.

En gelijk hebben ze.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2006 22:06 

Makke schreef:
Daarnaast weet ik zeker dat er een aantal dondersgoed weten dat het geen eitje is om zo'n noot er mooi uit te krijgen.

Ik vraag me dat toch af. Als het muzikanten zijn die vaak met trompettisten spelen dan weten ze het wel te waarderen of ze worden stapelgek van het gezeik van die trompettisten over hoe moeilijk dit en hoe moeilijk dat, en vooral ook al dat gekiks in hun oren. (Schijnt trouwens de reden te zijn dat saxofonist Carmine Caruso zijn methode heeft ontwikkeld, hij begreep niet dat het moeilijk was om hoog te spelen , ergerde zich dood aan dat geklier en besloot er wat pedagogiek op los te laten).

Ik kan me ook nog wel eens verbazen over het gemak waarmee zelfs gestudeerde collega's lijnen opschrijven in een register dat hiervoor niet geschikt is (of voor een instrument dat daar toch op z'n minst anders klinkt). Niet dat het onmogelijk is om boven C3 een mooie lijn te spelen, maar als dit dan moeilijk blijkt snappen ze echt niet waar je het over hebt. Voor de meeste muzikanten is het vooral toch maar gewoon een hoge
noot. Hoe beter die klinkt hoe minder men gelooft dat het ook wel eens moeilijk kan zijn. En de hangup van trompettisten om zo af en toe eens lekker een oktaaf erbovenop te zetten uit puur speelplezier en omdat het nu eenmaal te gek klinkt, wordt door erg veel muzikanten helemaal niet zo op prijs gesteld.

Kortom, toch vooral trompettistengedoe, maar wat vind ik het leuk!

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2006 06:54 

HJ je slaat voor mij de spijker op z,n kop.
In de band waarin ik zit kan ik een van de zangeressen niet aan haar verstand brengen dat een hoge noot moeilijk te spelen is, het enige wat ze vraagt of ik nog hoger en HARDER spelen kan... ik zeg NOPE!!! dat kan ik niet, zit ze me vol verbazing aan te staren.

Het is echt een trompettistengedoe hoor hoog spelen, bitenstaanders begrijpen het echt niet altijd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2006 07:34 

In onze band is hebben ze ook geen verstand van blaaswerk. Als ik op het einde van de avond een noot een octaaf lager pak hebben ze het nog niet eens (allemaal) in de gaten.

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2006 08:00 

Toch eigenaardig dat je medemuzikanten wel raar staat te kijken als je een hoge noot wel haalt en niet raar staan te kijken als je 'm niet haalt. Beetje de omgekeerde wereld :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2006 09:25 

Rolando schreef:
In onze band is hebben ze ook geen verstand van blaaswerk. Als ik op het einde van de avond een noot een octaaf lager pak hebben ze het nog niet eens (allemaal) in de gaten.

Precies. Zodra er een trompettist in de zaal of in de band erbij zit, ben je de pineut en wordt je uitgelachen of begrijpend aangekeken, maar de meeste muzikanten hebben het niet door en horen het dus waarschijnlijk helemaal niet.

Toch jammer van al die moeite :(

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2006 15:01 

Als de mensen niet in de gaten hebben dat je een hoge passage aan het spelen bent, klopt er iets niet met de manier waarop je die speelt, of (in het geval dat je versterkt speelt) je geluidsman is slecht.

Een hoge noot moet (in de lichte muziek althans) stralen, niet piepen. Met het gevaar dat ik vanaf deze post als verwaand te boek sta: áls ik een G3 raak, dan heeft ook echt iedereen hem gehoord. Gepiepte G3's zijn in de meeste situaties nutteloos, en dan kun je dus inderdaad beter een G2 fatsoenlijk spelen.

Verder wil ik nog kwijt dat er iets mis is met het muziekonderwijs in Limburg. Ik lees hier posts van beginnende trompettisten (ik bedoel trompettisten die pas 3 tot 5 jaar spelen) die met gemak tot in het 3e oktaaf spelen. Dat is in Limburg een zeldzaamheid, althans in de verenigingen waar ik wel eens meespeel. Petje af dus!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur