Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 mei 2004 16:37 |
|
 |
| Moderator |
|
|
wat mij opvalt is dat het hoofdzakelijk de belgen hier zijn die zo op cornet geilen, of heb ik dat mis???
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 mei 2004 17:23 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Moon
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 mei 2004 22:16 |
|
Geregistreerd: 24 maart 2003 12:04 Berichten: 237 Woonplaats: België
|
marnix schreef: wat mij opvalt is dat het hoofdzakelijk de belgen hier zijn die zo op cornet geilen, of heb ik dat mis???
"Geilen"
Misschien omdat er in Belgie het laatste decennium zeer stevig wordt gewerkt aan een Brassband-cultuur... Getuige daarvan de schitterende prestatie van Brassband Willebroek op de Europese Kampioenschappen in Glasgow van afgelopen weekeinde, waar ze de zilveren medaille wegkaapten na de Yorkshire Building Society... En waar 2 muzikanten van diezelfde band, namelijk Raf van Looveren (Cornet) en Bert van Thienen (Es Cornet) respectievelijk goud en zilver behaalden op het Europees solistenconcours....
www.4barsrest.com
For the record: Ik speel zowel Trompet, Cornet als Bugel.
Ben begonnen op Trompet (had nog nooit gehoord van de andere 2) en heb er nog steeds mijn hart aan verpand. De trompet blijft voor mij het 'krachtiger' instrument, veel scherper van toon, dat slechts in mindere mate gebruikt wordt voor zeer technische passages/innige passages in orkestvormen als harmonie en fanfare.
Cornet speel ik sinds 1,5 jaar en ik kan je vertellen: Ik vind het schitterend om op te spelen. Heb je het nooit gespeeld, dan kan je geen oordeel hierover vellen. Als ik cornet speel, vereist dit in de eerste plaats meer techniek van me, datgene wat in harmonie van een klarinet of in fanfare van een bugel verwacht wordt. Omdat je je in een Brassband in een select gezelschap van 'goede' koperblazers bevind, heeft dit ook een weerspiegeling op jouw muziekbeleving (en je waardering ervoor).
Uit mijn persoonlijke beleving als amateurmuzikant kan ik jullie het volgende vertellen: Cornet spelen eist van mij meer, dan Trompet spelen, en misschien maakt die uitdaging het spelen wel interessanter !!!
Uitspraken als 'Cornet klinkt 1000x beter' enzo, zijn gewoon een kwestie van beleving, en steunen op pure subjectiviteit.
En marnix: Heb jij soms een ontzettende hekel aan mensen die cornet spelen ? Dat lijkt me namelijk nogal kortzichtig.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 mei 2004 22:25 |
|
 |
| Moderator |
|
Moon schreef: marnix schreef: wat mij opvalt is dat het hoofdzakelijk de belgen hier zijn die zo op cornet geilen, of heb ik dat mis??? "Geilen" Misschien omdat er in Belgie het laatste decennium zeer stevig wordt gewerkt aan een Brassband-cultuur... Getuige daarvan de schitterende prestatie van Brassband Willebroek op de Europese Kampioenschappen in Glasgow van afgelopen weekeinde, waar ze de zilveren medaille wegkaapten na de Yorkshire Building Society... En waar 2 muzikanten van diezelfde band, namelijk Raf van Looveren (Cornet) en Bert van Thienen (Es Cornet) respectievelijk goud en zilver behaalden op het Europees solistenconcours.... www.4barsrest.comFor the record: Ik speel zowel Trompet, Cornet als Bugel. Ben begonnen op Trompet (had nog nooit gehoord van de andere 2) en heb er nog steeds mijn hart aan verpand. De trompet blijft voor mij het 'krachtiger' instrument, veel scherper van toon, dat slechts in mindere mate gebruikt wordt voor zeer technische passages/innige passages in orkestvormen als harmonie en fanfare. Cornet speel ik sinds 1,5 jaar en ik kan je vertellen: Ik vind het schitterend om op te spelen. Heb je het nooit gespeeld, dan kan je geen oordeel hierover vellen. Als ik cornet speel, vereist dit in de eerste plaats meer techniek van me, datgene wat in harmonie van een klarinet of in fanfare van een bugel verwacht wordt. Omdat je je in een Brassband in een select gezelschap van 'goede' koperblazers bevind, heeft dit ook een weerspiegeling op jouw muziekbeleving (en je waardering ervoor). Uit mijn persoonlijke beleving als amateurmuzikant kan ik jullie het volgende vertellen: Cornet spelen eist van mij meer, dan Trompet spelen, en misschien maakt die uitdaging het spelen wel interessanter !!! Uitspraken als 'Cornet klinkt 1000x beter' enzo, zijn gewoon een kwestie van beleving, en steunen op pure subjectiviteit.
Geilen ja. en dat was ook maar subjectief.
beste moon, ik speel ook cornet, puur omdat ik het leuk vind, en als jij vindt dat cornet een grotere uitdaging is als trompet: veel plezier. Maar vel er een oordeel over omdat ik bij sommige replies hier een beetje zuur wordt van het braasband/cornet gehalte ga dan op een of ander brassband forum zwammen. Voor jouw informatie, er zijn diverse soorten cornet spel, en brasband vind ik de minste, met dat lelijke, wollige vibo. Cornet in een harmonie of symfonie ( jaha dat bestaat ook ) is iets heel anders, en dan wordt er toch iets heel anders gevraagd dan schudden met de handjes om maar zoveel mogelijk vibrato uit je toeter te trekken. En juist die stijl spreekt mij meer aan.
Een brassband een selectie van goede musici?? kwestie van beleving, lijkt me.....
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Moon
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 mei 2004 22:48 |
|
|
In de eerste plaats vind ik je taalgebruik t.a.v. andere mensen, spelers, instrumenten gewoon ronduit denigrerend...
Ik tracht een discussie op te bouwen, niet te "zwammen" , dankje.
Je speelt zelf cornet, maar je wordt er hier zuur van dat mensen hier over cornet spreken?  Beetje gefrustreerd? Een brassband is ook een orkestvorm hoor
En hoe denk je dat Cornet in Harmonie of Symfonie gekomen is? Omdat er ooit iets als Brassband ontstaan is in het Verenigd Koninkrijk (kort van geheugen)? Cornet-partijen zijn vaak slechts in harmonievorm gekomen door transcripties of partijen als Trompet/Cornet... En als er dan eens een aparte partij is, dan is dit in de grote minderheid van de gevallen... En waarom? Omdat dat instrument een 'wollige' toon heeft.
En gezien jij mij zo graag 'informeert' : een vibrato die met de hand geinduceerd wordt --> LoL. Wat ik in mijn omgeving waarneem bij zowel amateurs en professionals, is dat is 0% schudden met de handen, en 100% een combinatie luchtstroom, spierspanning en 'kin' werk (kan het niet anders beschrijven opdat jij het zou begrijpen)... Alleen al de gedachte dat vibrato enkel schudden is
"""Een brassband een selectie van goede musici?? kwestie van beleving, lijkt me....."""
Een brassband, tracht in de meeste gevallen de 'betere' muzikanten van de omgeving aan te trekken om samen in orkestvorm te musiceren. Neem het of laat het, zo zit het in elkaar.
En ik 'zwam' al genoeg op www.brassbandforum.be , maar neem dit er graag bij
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 mei 2004 23:01 |
|
 |
| Moderator |
|
[quote="Moon"]In de eerste plaats vind ik je taalgebruik t.a.v. andere mensen, spelers, instrumenten gewoon ronduit denigrerend... das ook maar subjectief beste moon.
Ik tracht een discussie op te bouwen, niet te "zwammen" , dankje. Ik ga daar in mee, bezwaren tegen???
Je speelt zelf cornet, maar je wordt er hier zuur van dat mensen hier over cornet spreken?  Beetje gefrustreerd? Een brassband is ook een orkestvorm hoor Ja maar niet de mijne, en een forum is er om meningen/ ervaringen te delen ( beetje gefrustreed omdat iemand het niet met je eens is?? )En hoe denk je dat Cornet in Harmonie of Symfonie gekomen is? Omdat er ooit iets als Brassband ontstaan is in het Verenigd Koninkrijk (kort van geheugen)? Cornet-partijen zijn vaak slechts in harmonievorm gekomen door transcripties of partijen als Trompet/Cornet... En als er dan eens een aparte partij is, dan is dit in de grote minderheid van de gevallen... En waarom? Omdat dat instrument een 'wollige' toon heeft. Ik ben de geschiedenis van de brassband even kwijt ( stiekem nooit geweten ) Ik weet wel dat een simfonie ouder is als een brassband, en dat een cornet dat ook is, dus ergens leg ik toch de link dat er eerder cornetten in een simfonie waren dan dat er brassbands bestonden, maar ik kan het mis hebben.
En gezien jij mij zo graag 'informeert' : een vibrato die met de hand geinduceerd wordt --> LoL. Wat ik in mijn omgeving waarneem bij zowel amateurs en professionals, is dat is 0% schudden met de handen, en 100% een combinatie luchtstroom, spierspanning en 'kin' werk (kan het niet anders beschrijven opdat jij het zou begrijpen)... Alleen al de gedachte dat vibrato enkel schudden is Oeh en dat zou ik niet weten, gast ik speel echt al wel een aantal jaartjes mee, hoe serieus wil je hier verder nog op ingaan, moet ik echt hier mijn scriptie methodiek gaan plaatsen, voor jou?? dacht het niet....
"""Een brassband een selectie van goede musici?? kwestie van beleving, lijkt me....."""
Een brassband, tracht in de meeste gevallen de 'betere' muzikanten van de omgeving aan te trekken om samen in orkestvorm te musiceren. Neem het of laat het, zo zit het in elkaar. Wat jij wil
En ik 'zwam' al genoeg op www.brassbandforum.be , maar neem dit er graag bij mooi ik ook. En tot groot genoegen [/b]
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Moon
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 mei 2004 23:57 |
|
|
|
Beste marnix,
Ik toon respect voor alle stijlen, orkestvormen,... die met trompet en gerelateerde instrumenten gepaard gaan...
Ik ben zeker niet gefrustreerd omdat jij het niet met me eens bent... Jij lijkt eerder gefrustreerd dat er brassbandmuziek bestaat.
En uit jouw uitlatingen t.a.v. brassbandmuziek (in al zijn facetten) trek ik mijn conclusies. Het is je niet verplicht dit mooi te vinden, maar te pas en te onpas maar wat afgeven en kritiek spuien voedt natuurlijk de discussie (als die al bestaat)...
Iedereen weet ondertussen dat jij Trompettist bent, en dat alles wat met brassband te maken heeft, voor jou weinig met muziek te maken heeft... Je trekt bijvoorbeeld het gebruik van vibrato in de brassband in het belachelijke met je 'geschud' , maar komt achteraf wel proclameren dat je beter wist... Argumentering op basis van onzin ???
En ik ben geen "gast" en "zwam" niet. Je taalgebruik is ook een indicatie voor de manier waarop je met anderen omgaat... Weinig respect, schijnt me.
Ik denk dat we de discussie best weer op de 'Last Post' richten en het nodeloos baksteengooien richting de brassbandmuziek ergens anders gaan doen...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 mei 2004 00:06 |
|
 |
| Moderator |
|
Moon schreef: Beste marnix,
Ik denk dat we de discussie best weer op de 'Last Post' richten en het nodeloos baksteengooien richting de brassbandmuziek ergens anders gaan doen...
dat zei toch al...... 
|
|
| Omhoog |
|
 |