trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen we buzzen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 13:25 

Gianni, je maakt het altijd zo lekker ingewikkeld. Ik snap hier zelfs niet veel van. :lol:

Ik zit op Jeroen zijn lijn, mondhoeken aanspannen en dan de lucht zijn werk laten doen. Of het gaatje dan groot of klein is volgens mij van minder belang. Als je ademsteun en dus luchtsnelheid maar voldoende is, lees het verhaal wat ik hierover gepost heb van Scott Englebright maar door.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 14:13 

Gianni,

Het is misschien verstandig om jou uitleg eens in "gewone" trompettisten taal te vertellen. Ik snap het enigzins en weet waar het vandaan komt, maar ik denk dat de meeste mensen hier niet echt begrijpen wat je bedoelt.

De lucht veroorzaakt de spanning niet, maar veroorzaakt de reactie van de spieren (dat heb je ze aangeleerd, als het goed is). Die spieren zorgen weer voor de spanning. Ja, als we dan toch diep er in duiken...

Wat jij te weinig spanning in het embouchure noemt, noem ik een gebrek aan ademsteun óf een te grote amplitude (lipopening). Één van de twee moet dan dus worden aangepast. Of je speelt dus met een te grote lipopening, of je hebt te weinig ademsteun. Toonvolume en toonhoogte zijn dan natuurlijk weer bepalende factoren voor wát moet worden aangepast. Mondstuk buzzen kan veel inzicht geven in wát je dan verkeerd doet.

Ben benieuwd wat er verder nog van kan worden gezegd.

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 14:28 

Ik buzz nooit omdat ik het voordeel ervan niet zie. Volgens mij kun je in dezelfde tijd beter trompet studeren zoals fexibilities. Op de Bobby Shew site staat dat ie het gebruikt als warming-up.

Misschien kan iemand mij uitleggen wat ik gemist heb door nooit te buzzen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 15:13 

JeroenJongeling schreef:
Gianni,

Het is misschien verstandig om jou uitleg eens in "gewone" trompettisten taal te vertellen. Ik snap het enigzins en weet waar het vandaan komt, maar ik denk dat de meeste mensen hier niet echt begrijpen wat je bedoelt.

De lucht veroorzaakt de spanning niet, maar veroorzaakt de reactie van de spieren (dat heb je ze aangeleerd, als het goed is). Die spieren zorgen weer voor de spanning. Ja, als we dan toch diep er in duiken...

Wat jij te weinig spanning in het embouchure noemt, noem ik een gebrek aan ademsteun óf een te grote amplitude (lipopening). Één van de twee moet dan dus worden aangepast. Of je speelt dus met een te grote lipopening, of je hebt te weinig ademsteun. Toonvolume en toonhoogte zijn dan natuurlijk weer bepalende factoren voor wát moet worden aangepast. Mondstuk buzzen kan veel inzicht geven in wát je dan verkeerd doet.

Ben benieuwd wat er verder nog van kan worden gezegd.

Jeroen.

dit is inderdaad wat ik bedoel. ik heb het al eens eerder zo uitgelegd maar ik wilde niet te veel in herhaling vallen en probeer het dus soms op een andere manier uit te leggen, deze keer werkte dat dus niet....

lees maar na:http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=1159&start=15

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 15:28 

Ha Gianni,
Je luisterd in ieder geval goed in de les :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 15:32 

Ik kan mijn lipspieren of embouchure ook wel zo aanspannen zonder ademsteun. En als ik dan meer luchtdruk/snelheid geeft spannen mijn spieren zich niet extra aan. Die blijven hetzelfde.

Je kunt dan je toonhoogte wijzigen door je embouchure te wijzigen of door meer luchtsnelheid te geven. Het laaste is volgens mij het beste (voor je uithouding en klank) alhoewel het in de praktijk wel een combinatie zal zijn. Probeer dit maar een s uit met.......buzzen (zonder mondstuk).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 16:06 

Ik heb een vraagje.

Als je aan het buzzen bent, is het dan belangrijk dat je steeds goed controleerd of je de tonen speelt zoals ze op je trompet klinken (door telkens met je trompet te checken) of is het niet zo erg als je er een beetje naast zit?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 18:11 

Hugo,

Dat is juist de bedoeling van het buzzen. Je hebt ook wel buzz oefeningen waarbij je tussen noten glijdt, dan maakt het niet uit, maar op zich is het het beste om de stemming in de gaten te houden. Dat zou je intonatie moeten verbeteren.

Jeroen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur