JeroenJongeling schreef:
Gianni,
Het is misschien verstandig om jou uitleg eens in "gewone" trompettisten taal te vertellen. Ik snap het enigzins en weet waar het vandaan komt, maar ik denk dat de meeste mensen hier niet echt begrijpen wat je bedoelt.
De lucht veroorzaakt de spanning niet, maar veroorzaakt de reactie van de spieren (dat heb je ze aangeleerd, als het goed is). Die spieren zorgen weer voor de spanning. Ja, als we dan toch diep er in duiken...
Wat jij te weinig spanning in het embouchure noemt, noem ik een gebrek aan ademsteun óf een te grote amplitude (lipopening). Één van de twee moet dan dus worden aangepast. Of je speelt dus met een te grote lipopening, of je hebt te weinig ademsteun. Toonvolume en toonhoogte zijn dan natuurlijk weer bepalende factoren voor wát moet worden aangepast. Mondstuk buzzen kan veel inzicht geven in wát je dan verkeerd doet.
Ben benieuwd wat er verder nog van kan worden gezegd.
Jeroen.
dit is inderdaad wat ik bedoel. ik heb het al eens eerder zo uitgelegd maar ik wilde niet te veel in herhaling vallen en probeer het dus soms op een andere manier uit te leggen, deze keer werkte dat dus niet....
lees maar na:
http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=1159&start=15