trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Shaker/Flatterzunge
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2004 13:25 
Moderator

Dehaanmuziek schreef:
gianni schreef:
mooie en goede liptrillers ook te horen in Hummel trompetconert door Hakan Hardenberger.... meer mijn stijl dan shakers, liever op techniek dan brute kracht :D

Ik vind het nog steeds een hele kunst om goed te shaken, daar komt echt meer bij kijken dan alleen maar brute kracht!

maar een shake, met brute kracht in het hoge register is wel heel erg bevredigend

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2004 22:18 

Ware woorden! Nu alleen de uitvoering nog *sigh*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2004 10:11 

Bazz schreef:
Technisch gesproken zijn liptrillers en shakers niets anders dan terugkerende glissando's tussen twee noten (met eventueel tussennoten), zonder je tong te gebruiken en zonder je ademsteun te onderbreken. De stand van je ventielen kan eventueel wisselen. Shakes worden vaak gebruikt door mensen die geen fatsoenlijke liptriller kunnen produceren, maar niet per se. Iedereen kan (ev. ongecontroleerd) shakes maken, door maar genoeg aan dat instrument te sjorren :) Shakes en liptrillers kun je over het hele bereik (en daarbuiten :) ) van je trompet uitoefenen. De snelheid verschilt, afhankelijk van muziekstijl, keuze dirigent, keuze speler, capaciteiten speler, etc.

Ik geloof niet dat je het begrijpt.... (understatement) :?

Het heeft niets met glissando's te maken, je gebruikt geen ventielwisselingen, shakers worden niet gebruikt door mensen die geen liptrillers kunnen spelen maar het is gewoon een ander effect dan een liptriller etc. etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2004 14:11 

Bazz schreef:
/quote]
De term glissando heb ik ff verkeerd gebruikt, klopt, maar met de rest ben ik het niet eens. Regelmatig zie ik mensen die geen liptriller kunnen spelen, en dan gewoon gaan shaken in een poging hetzelfde effect te bereiken. Verder kun je in een langzame liptriller de stand van je ventielen veranderen voor de onderste of bovenste noot. Je kunt wel, mits kundig genoeg, andere effecten bereiken met een shake dan met een liptriller.

Een shake begint meestal met een liptriller maar wordt naar het einde van de noot toe meestal sneller en het interval wordt groter. De ventielstand blijft hetzelfde. Als je bij een liptriller ventielen gaat wisselen krijg een een gewone triller.

Je moet niet bij een verklaring van een technische term uitgaan van mensen die het verkeerd doen, want dan blijft er geen enkele term meer overeind. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2004 18:50 

Vandaar ook de naam LIPtriller 8)

Profiel  

Berichttitel: Re: Shaker/Flatterzunge
BerichtGeplaatst: 06 sep 2004 14:46 

Riverdance schreef:
Ik speel nu 8 jaar trompet en ik zie in verschillende reacties de term shaker terug, maar ben dit nooit tegengekomen bij mijn eigen studie. Wat is dit precies? Zoiets hetzelfde als flatterzunge?

nog even terug naar het originale onderwerp. Er is veel geschreven over wat een Shake is in vergelijk met een liptriller. Erik heeft dat al heel duidelijk verwoord.
Maar een eerder antwoord suggereerde dat een "flatterzunge" vergelijkbaar is met een shake. En dat is dus niet helemaal correct.
Als je de vergelijking Klassiek <-> Jazz doortrekt kan je zeggen dat:
Liptriller <-> Shake
Flatterzunge <-> Growl

Ze zijn echter niet perse hetzelfde.
Eerder aangehaalde Pink Panter gedeeltes gaan denk ik over een "Growl" en niet over een "Shake".

8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur