De grap is dat de de longen als ze meer worden gevuld alleen maar omlaag kunnen gaan, naar voren worden ze geremd door de borstkas. Als je je buikspieren dus ontspannen houdt wordt de lucht meer naar beneden gedrukt waardoor je nog wat meer adem inkunt halen. Dit is meer de klassieke ademhaling.
Als je daarna je buikspieren aanspant en je schouders en middenrif nog wat naar beneden drukt, dan wordt de lucht meer onder druk gezet, compressie dus. De lucht wordt dan zelfs warmer. Zo krijg je meer luchtsnelheid etc. etc.
Ik denk dat Bobby Shew zijn buik intrekt bij het ademhalen en daardoor de schouders meer ophaalt om zo ook die ruimte te verkrijgen. Daarna drukt hij de schouders omlaag om ook die compressie te verkrijgen. Het is meer een extraatje naast de buikademhaling.
Ik zag dit Andy Haderer ook doen, Jan Oosthof doet meer de klassieke buikademhaling wat voor hem ook prima werkt. Ik denk dat de meesten genoeg hebben aan de klassieke ademhaling, maar dat moet iedereen voor zich maar uitvogelen.
Ik denk dat velen de gewone buikademhaling nog niet goed onder de knie hebben en ook de keel verkrampen. Daardoor krijg je die luchtproblemen. Het is altijd maf dat de meest natuurlijke ademhaling die een baby doet niet door een volwassene beheerst wordt....