trompet.nl > forum > Toon onderwerp - The Wedge Breath
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 13:07 

Volgens mij gaat je buik juist naar buiten als je compleet inademt!
Dat is de natuur!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 13:19 

Daar heb je wel gelijk in maar als je eerst je buik vol laat lopen en daarna je borstkas vult en tegelijk je ellebogen naar buiten houdt (vult wat makkelijker) lijkt het dat de buik weer iets naar binnen gaat. Wellicht adem ik gewoon verkeerd, dat zou kunnen.
Als je alleen de buikademing doet constateer ik ook alleen een uitzetting van de buik bij inademing.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 13:29 

Volgens mij je proberen om als je je buik al vol hebt, en je borstkas wil gaan vullen, dit wel doen met lucht die van boven komt die je inademt en niet, of tenminste zo min mogelijk, met lucht vanuit je buik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 13:50 

Ja daar kun je wel eens gelijk in hebben.

Als ik bij inademen de druk maar op de buik houdt naar buiten dan gaat het wel beter en nu voel ik ineens ook in mn rug !!!!!!!!!!!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 13:58 

De grap is dat de de longen als ze meer worden gevuld alleen maar omlaag kunnen gaan, naar voren worden ze geremd door de borstkas. Als je je buikspieren dus ontspannen houdt wordt de lucht meer naar beneden gedrukt waardoor je nog wat meer adem inkunt halen. Dit is meer de klassieke ademhaling.

Als je daarna je buikspieren aanspant en je schouders en middenrif nog wat naar beneden drukt, dan wordt de lucht meer onder druk gezet, compressie dus. De lucht wordt dan zelfs warmer. Zo krijg je meer luchtsnelheid etc. etc.

Ik denk dat Bobby Shew zijn buik intrekt bij het ademhalen en daardoor de schouders meer ophaalt om zo ook die ruimte te verkrijgen. Daarna drukt hij de schouders omlaag om ook die compressie te verkrijgen. Het is meer een extraatje naast de buikademhaling.

Ik zag dit Andy Haderer ook doen, Jan Oosthof doet meer de klassieke buikademhaling wat voor hem ook prima werkt. Ik denk dat de meesten genoeg hebben aan de klassieke ademhaling, maar dat moet iedereen voor zich maar uitvogelen.

Ik denk dat velen de gewone buikademhaling nog niet goed onder de knie hebben en ook de keel verkrampen. Daardoor krijg je die luchtproblemen. Het is altijd maf dat de meest natuurlijke ademhaling die een baby doet niet door een volwassene beheerst wordt.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 18:44 

Het schijnt dat je de de ribben(kast) nog wel kunt uitzetten . Maar dit kan pas plaatsvinden als eerst de buik zijn maximale uitzetting heeft bereikt. Dan pas beinvloeden bepaalde spieren en het middenrif de positie van het borstbeen waardoor de breedte van de ribbenkast nog vergroot kan worden. De schouders gaan door de laatste beweging nog een beetje naar boven.
De extra lucht moet je dan net als Hugo zei vullen met extra lucht van boven.

Als je gaapt gebeurt precies hetzelfde. Maar de buikademhaling is hier uiteraard wel de basis. (maar bobby shew drukt zn buik in - wordt vervolgd)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 19:10 

Mijn vraag blijft, waar denk je die Shew ademhaling voor nodig te hebben ?

Bobby gebruikt het zelf ook voor de meer extremere situaties. Ik ken je niet maar ik kan me niet indenken dat je zulke heftige dingen speelt dat dat niet met een normale ademhaling kan. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 19:53 

Voor mijn partij (2e trp in de stage big band ) heb ik de wedge natuurlijk niet nodig om super hoge noten te spelen.

Het gaat mij meer om de meest optimale manier van ademhaling te gebruiken aangezien ik hier de laatste tijd wat problemen mee had en misschien te veel vage verhalen heb gelezen op het internet. Door alles te bekijken en hier in het forum te dicussieren ben ik toch weer wat wijzer geworden.

De info uit mijn laatste post is afkomstig van ene Pip Eastop. Heb hier een word documentje waar e.e.a. wordt uitgelegd met tekeningetjes. Voor de belangstellenden mail me even.

Ik heb het wedge verhaal nog niet gezien dus kan niet zeggen of ik er iets mee zal kunnen.

Maar goed: Bobby heeft kennelijk e.e.a. wel uitgelegd / uitgereikt in een workshop . Waarom zou hij dit eigenlijk doen als je er niks aan hebt of het te extreem is.
Misschien zitten er andere interessante aspecten mbt projectie etc.

of toch een C4 ???????????????????

:lol: :P :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur