trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure, Adem en Ademsteun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 10:36 

hmm je mag juist de pedaalnoten niet anders spelen dan de rest, anders heeft het helemaal geen effect... en dan train je helemaal niet de verkeerde mondspieren. Je speelt wel zeer onstpannen en helpt verkramping tegen te gaan als je lang na elkaar zit te oefenen.
buzzen is iets heel anders...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 11:02 

Gryvix schreef:
hmm je mag juist de pedaalnoten niet anders spelen dan de rest, anders heeft het helemaal geen effect... en dan train je helemaal niet de verkeerde mondspieren. Je speelt wel zeer onstpannen en helpt verkramping tegen te gaan als je lang na elkaar zit te oefenen.
buzzen is iets heel anders...

Dus jij speelt een c3 met hetzelfde embouchure als een pedaal C ?

Bij buzzen is het aan te bevelen met de zelfde stand van de lippen te buzzen als je trompet zou spelen. Dus train je dezelfde spieren alleen zonder de mondstukdruk.

Er zijn natuurlijk veel verschillende meningen over embouchure en iedereeen heeft ook een verschillend embouchure. Alleen vind ik wel pas dat je een goed embouchure hebt als je met een goed geluid en zonder je spieren aan te tasten een bereik hebt van lage f# tot minstens een g3.

Als jij daar pedaalnoten voor moet studeren dan werkt dat blijkbaar voor jou, maar niet voor mij. Ik zie niet in waarom je pedaalnoten zou moeten studeren, misschien kun je me uitleggen waarom jij dat dan doet ?

Trouwens langer dan een uur achter elkaar oefenen is zowieso niet zinvol, je kunt beter 4 x een half uur oefenen met een half uur pauze daar tussen. Daar wordt je uithoudingsvermogen veel beter van.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 12:30 

erikveldkamp schreef:
Dus jij speelt een c3 met hetzelfde embouchure als een pedaal C ?

Bij buzzen is het aan te bevelen met de zelfde stand van de lippen te buzzen als je trompet zou spelen. Dus train je dezelfde spieren alleen zonder de mondstukdruk.

bij het studeren van pedaalnoten gaat het er niet om dat je de pedaalnoten speelt met een ander embouchure zodat ze goed klinken, maar het gaat erom dat je ze probeert te spelen met het zelfde embouchure als in ander register.
Het resultaat ligt voor mij niet in het horen van vet en vol klinkende pedaalnoten tijdens het studeren, maar meer in het feit dat ik mezelf dwing mn embouchure op gelijke wijze op te zetten als in ander register. En omdat ik dat doe zonder te duwen, ben ik constant bezig mn spieren informatie te geven, te trainen. En die informatie wordt dan ook steeds meer toegepast in alle registers. Buzzen werkt volgens mij op dezelfde manier...

Citaat:
Er zijn natuurlijk veel verschillende meningen over embouchure en iedereeen heeft ook een verschillend embouchure. Alleen vind ik wel pas dat je een goed embouchure hebt als je met een goed geluid en zonder je spieren aan te tasten een bereik hebt van lage f# tot minstens een g3.

mee eens

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 12:34 

Als ik zónder mondstuk buzz-oefeningen doe, gaat daar juist m'n hele trompetspel van naar de kl*te. Doe ik daarentegen mondstukbuzz-oefeningen (ik gebruik veel Buzzing Basics van Jim Thompson), dan varen mijn embouchure én ademtechniek daar zeer wel bij. Ik gebruik wel altijd een berp, voor net een beetje weerstand (fijn dat je dat ook kan instellen trouwens: we zijn niet iedere dag in topvorm). Tuurlijk moet je op het drukken van het mondstuk blijven letten, maar in al dat free buzzen zie ik in ieder geval weinig heil.
Wat betreft die pedaaltonen. Die zijn ook niet zo belangrijk voor me. Het is fijn om je lage normale register op dezelfde embouchure stand te spelen als de rest, maar die pedaaltonen hoeven wat mij betreft daar niet bij (wanneer heb je ze nodig?). Voor mensen die geen idee hebben waar ik het over heb:verdiep je eens in de "buzzing basics" van Jim Thompson.
Zo zie je maar, ieder z'n ding.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 12:55 

gianni schreef:
bij het studeren van pedaalnoten gaat het er niet om dat je de pedaalnoten speelt met een ander embouchure zodat ze goed klinken, maar het gaat erom dat je ze probeert te spelen met het zelfde embouchure als in ander register.
Het resultaat ligt voor mij niet in het horen van vet en vol klinkende pedaalnoten tijdens het studeren, maar meer in het feit dat ik mezelf dwing mn embouchure op gelijke wijze op te zetten als in ander register. En omdat ik dat doe zonder te duwen, ben ik constant bezig mn spieren informatie te geven, te trainen. En die informatie wordt dan ook steeds meer toegepast in alle registers. Buzzen werkt volgens mij op dezelfde manier...

Waarom moet je dan pedaalnoten studeren om in je normale bereik dezelfde embouchure te houden? Dat kun je dan toch ook gewoon in het normale bereik studeren ? Probeer eens uit om je trompet op een vlakke hand te leggen en je mond tegen het mondstuk aan te drukken en dan zonder ventielen arpeggios te spelen. Als dat lukt dan heb je ook niet teveel mondstukdruk.

Je hebt wel iets mondstukdruk nodig natuurlijk om trompet te spelen.

En probeer elke noot zo gecentreerd mogelijk te spelen, dat gaat ook niet door te hard te drukken. Begin met een lage g en werk op naar boven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 13:01 

Josef Monke schreef:
Als ik zónder mondstuk buzz-oefeningen doe, gaat daar juist m'n hele trompetspel van naar de kl*te.

Die moet ook niet teveel doen (5-10 min) omdat je dan juist stijvere spieren krijgt. Dat moet je alleen doen als je daarna geen trompet hoeft te spelen. Of je moet het 5 min of zo doen.

Buzzen zonder mondstuk traint je hele lipspier. Buzzen met mondstuk traint alleen het gedeelte in het mondstuk. Het buzzen zonder mondstuk zorgt ervoor dat je mondhoeken sterker worden wardoor je in het hogere register je je embouchure beter vast kan houden. Dan ga je niet zo drukken met je mondstuk. Ook wordt je uithoudingsvermogen herdoor beter.

Bij alles geldt ook, na een inspanning evenveel rust houden, zodat de spieren zich kunnen herstellen. Dit geldt zowel met als zonder trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 13:02 

omdat je in pedaalregister niet kunt duwen.... op het moment dat je met geblazen embouchure speelt (dus niet losgelaten) en zou duwen, duw je meteen het gaatje dicht!

ook met je trompet op vlakke hand spelen is mogelijk, alleen de houding die ik daarvoor aan moet nemen is nogal ongemakkelijk om er uitgebreid mee te studeren vind ik...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 13:08 

gianni schreef:
omdat je in pedaalregister niet kunt duwen.... op het moment dat je met geblazen embouchure speelt (dus niet losgelaten) en zou duwen, duw je meteen het gaatje dicht!

ook met je trompet op vlakke hand spelen is mogelijk, alleen de houding die ik daarvoor aan moet nemen is nogal ongemakkelijk om er uitgebreid mee te studeren vind ik...

Dan duw jij wel erg snel...

Je hebt natuurlijk wel iets mondstukdruk nodig om trompet te spelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur